נבחרת אייס

הפנסיה התקציבית היא האיום הפיננסי הכי משמעותי היום על צעירי ישראל

לא רק שמרבית הציבור יזכה לפנסיה עלובה כאשר יפרוש לגמלאות, אלא שהוא גם יצטרך לממן את יתרת הפנסיה התקציבית בעבור האוכלוסייה הבוגרת יותר, שזכתה לתנאי פנסיה תקציבית בטרם הרפורמה שסגרה את השערים
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  63
פרופ' ירון זליכה (צילום באדיבות המצולם, freepik)
שתי שיטות פנסיה הונהגו לאורך השנים. השיטה שהייתה מקובלת מאוד בעבר מכונה פנסיה תקציבית ומבוססת על מה שמכונה בספרות Defined Benefits, היינו קצבה מוגדרת מראש ללא קשר לחסכון הפנסיוני שהפרישו המעסיק והמועסק לאורך השנים. על פי רוב הונהגה השיטה בישראל כך שבגין כל שנת עבודה צובר העובד זכויות לפנסיה בשיעור של שני אחוזים לשנה משכרו לפני פרישתו לפנסיה. לאחר שלושים וחמש שנות עבודה מגיע העובד למקסימום של שבעים אחוזים משכרו האחרון. מאחר ושכרו לפני פנסיה הוא גבוה בהרבה מהשכר הממוצע לאורך השנים הרי יש פה הטבה כפולה. ראשית, הזכות אינה פונקציה של השכר השוטף אלא של השכר לפני פנסיה הגבוה בהרבה. שנית, זכויות של שני אחוזים אלה אינם תמורת הפרשה כלשהיא מצידו. לא פלא כי לאחר כמה עשרות שנים של יישום השיטה ועם הגעת פורשים רבים לגיל פרישה התברר כי קרנות פנסיה רבות שהתחייבו לשיטה זו פשטו את הרגל. הן התחייבו לסכומים שאין באפשרותן לשלם.
בשנת 2003, במסגרת התוכנית הכלכלית החדשה שהנהגתי במשרד האוצר, נאלצנו לטפל בפשיטת רגל זו של קרנות הפנסיה ההסתדרותיות. הטיפול כלל הפחתה דרמטית של תנאים למי שכבר פרש וכמובן למי שעדיין עובד ולא הגיע לגיל פרישה, סיוע ממשלתי מאסיבי בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים כדי למנוע קריסה מוחלטת של הקרנות וסגירת הקרנות למצטרפים חדשים. עוד נסגרו לאורך השנים האפשרויות להצטרף לפנסיה תקציבית במערכת הביטחון (כולל שוטרים וסוהרים), בממשלה ובמערכת החינוך. נותרו תחת משטר הפנסיה התקציבית אך ורק עובדים שנקלטו בגופים הממשלתיים בעבר אך הם ממשיכים לצבור זכויות תחת משטר הפנסיה הישן עד הגיעם בעתיד לגיל פרישה.
 
השיטה השנייה שהיא גם המקובלת כיום למרבית האוכלוסייה היא שיטת הפנסיה הצוברת המבוססת על מה שמוכנה בספרות Defined Contribution, היינו קצבה המבוססת אך ורק על מה שהמעסיק והמועסק מפרישים באופן שוטף מהשכר השוטף לרבות הרווחים שיצטברו מחסכון זה. הפער בין שתי השיטות אדיר והוא הולך וגדל ככל שהמדיניות הכלכלית לא מממשת את פוטנציאל הצמיחה שלנו וכתוצאה רווחי החיסכון הפנסיוני קטנים מדי. מנגד, כאשר המשק צומח במהירות אזי התשואות על החיסכון הפנסיוני גואות ומצמצמות את הפער אל מול הקצבה בשיטת הפנסיה התקציבית.
למרבה הצער, בחמש עשרה השנים האחרונות ישראל רחוקה מאוד מלממש את פוטנציאל הצמיחה שלה. בממוצע צמח המשק שלנו באחוז וחצי לנפש וזאת כאשר מתעלמים מחלק משמעותי מעליית מחירי הדיור. אם נתחשב במלוא עליית מחירי הדיור אזי סביר כי צמחנו ריאלית בלא יותר מאחוז אחד לנפש. הפוטנציאל של ישראל הוא ארבעה אחוזים לנפש. כתוצאה מהצמיחה החלשה נשחק החיסכון הפנסיוני של מרבית הציבור הישראלי מאוד.
ברם, זו לא הצרה הגדולה ביותר. לא זו בלבד שמרבית הציבור יזכה לפנסיה עלובה כאשר יפרוש לגמלאות, אלא שהוא גם יצטרך לממן את יתרת הפנסיה התקציבית בעבור האוכלוסייה הבוגרת יותר, שזכתה לתנאי פנסיה תקציבית בטרם הרפורמה שסגרה את השערים. כבר בשנת 2021 נשאה המדינה בהוצאה חדשה ובלתי נתפסת בסך של מאה וחמישה עשר מיליארד שקלים בעבור זכאי הפנסיה התקציבית. עשרים וחמישה מיליארד שקלים שולמו במזומן למי שכבר פרש וזכאי כבר לקצבה ועוד תשעים מיליארד שקלים התחייבה באותה השנה הממשלה לשלם בעיקר לעובדים קיימים במערכת שצברו זכויות של שנה נוספת והם עדיין לא פרשו לגמלאות. בשנת 2022 נישא בעלות של מאה וחמישה עשר מיליארד נוספים או קרוב לוודאי סכום גבוה אף יותר וכך הלאה מדי שנה בשנה עד פרישת העובד האחרון לפנסיה תקציבית. כבר עתה חצה סך ההתחייבות המצטבר את גבול טריליון השקלים. גבוה יותר מהחוב הממשלתי הרגיל שיגיע השנה לשישים אחוזי תוצר והיסטורית הדיווח עליו אינו כולל את החוב לפנסיה התקציבית. למעשה, החוב הלאומי שלנו הוא כמאה ועשרים אחוזי תוצר, חציו בעבור פנסיה תקציבית.
אנו לא יכולים עוד לשאת בעלות זו ובוודאי שלא צעירי ישראל וילדיהם שעליהם יוטל רוב נטל הפירעון. לא זו בלבד שצעירי ישראל יישאו במשא כבד של מחירי דיור מטורפים, יוקר מחיה נורא, נטל מיסים כבד, שבוע עבודה ארוך כאורך הגלות וצפיפות איומה בכבישים ובמערכות החינוך, הבריאות והרווחה אזי אנו מותירים להם נטל מיסים נוסף של עוד טריליון שקלים, שהולכים וצומחים בקצב מפחיד ותשלומם ייפרס כמעט עד סוף המאה הנוכחית.     
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית
תגובות לכתבה(63):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 43.
    ביבי והחרדים שלא עובדים ולא משרתים הם איום קיומי.
    יוסף המזמר 04/2024/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בלי למודי ליבה בלי עבודה בלי שרות צבאי בלי לשלם מיסים זה האיום הגדול ביותר שלנו.
    סגור
  • 42.
    פנסיה תקציבית
    גיל 05/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בגלל זה אדון זליכה רוב הצעירים נשענים על ההורים .לומדים על חשבונם וחיים עם עזרה גדולה מההורים . זה גלגל מסתובב
    סגור
  • 41.
    גוגלים מאיתנו
    סיירוס 05/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    למה אנחנו צריכים לממן את פנסיה התקציבי ובסוף שאנחנו הולכים לפנסיה מקבלים פנסיה מגוחך
    סגור
  • 40.
    פנסיה תקציבית תסבירו לי באיזה מדינה בעולם יוצאים לפנסיה
    מישהה 02/2023/05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בגיל 45 מה זה החגיגה הזאת צה"ל משטרה חיים בסרט בגיל 45 יושבים בבית ומקבלים חבילות של כסף בלי לעשות כלום לא רק זה אח"כ תופסים תפקידים ומשרות שאנשים שזקוקים לעבודה לא מקבלים שיצאו כמו בכל מקום בגיל 67 במקום לטייל כל היום על חשבון הציבור התקציביות זה המוות של הכלכלה לא החרדים ולא אפרחד אחר רק התקציביות
    סגור
  • פספוס
    ישראל 02/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ב2003 נתניהו שר האוצר הציל את הפנסיה התקציבית זו היתה טעות איומה.היה צריך כתנאי להציל את הפנסיות לחתוך בחצי.אני מקווה שסמוטריץ יהיה נחוש להקטין בחצי את הפנסיה.לא יתכן שאזרחי ישראל במיוחד אלו שאין להם פנסיה ראויה לקיום יסבסדו את אלה שלא הפרישו שקל 1 לפנסיה שלהם די מספיק עם העושק הזה
    סגור
  • טען עוד
  • 39.
    האיש שלא מפסיק להסית. היית בימין, היית בסמול, רק כסף??? (ל"ת)
    מספיק! 01/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 38.
    הקורונה יכלה לעזור לנו לחסל את זקני התקציבית
    יובל 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל אותו הביבי "הציל אותם" וכפה על הצעירים חיסון.
    סגור
  • 37.
    זליכה אתה קשקשן בגרוש זורק מספרים לאוויר
    ישראלי 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 3
    אתה מבין למה בבחירות לא רצו אותך .תמשיך להיות מתוסכל על שלא מקשיבים לשטויות שלך
    סגור
  • חחח
    סיירוס 05/2023/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בטח אתה מאלה שמקבל פנסיה תקציבי בגלל זה נראה לך קשקוש שלא נוגע לא פוגע
    סגור
  • 36.
    מדינה zevel
    בן כפיר הxמור 01/2023/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    Message to all investors =don't invest in israel
    סגור
  • 35.
    גם אתה ברוטוס
    מישהו נוסף 01/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אדון זליכה. גם אתה יודע שהסיבה שבגללה יש פנסיה תקציבית שאז הנדינה לא צריכה להפריש כספים לקרן פנסיה והמשאבים לתקציב השוטף גדול יותר. עצם העובדה שהפנסיה התקציבית כל כך גבוה הינה שכספים לא בוזבזו על עמלות בחברות הפנסיה וגם שהתשואה על החסכון בהפרשות מראה עד כמה היא גבוהה בזכות הפנסיונרים היום. מסתבר שהתשואה הרבה יותר גבוהה כאשר המדינה יכולה להוציא יותר על חינוך רווחה ובריאות. כמובן תמיד אפשר לנסות לגזול את כספי הציבור בטענות שקריות
    סגור
  • 34.
    מר פרופ' , defined benefits אינה המצאה ישאילית
    מיכו 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשביל רק להציף את הבעיה לא חייבים תואר של פרופ'
    סגור
  • 33.
    מה אתה רוצה
    מרמורק 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    4 3
    ונומר שאתה צודק והפנסיה התקציבית היא נטל. אז מה מה אתה רוצה כעת? לבטל הסדרים חוקיים שנקבעו בעבר? לגזול את כבשת הרש? וכדאי שיפנימו, כי גם בעלי פנסיה תקציבית שילמו את החלק החוקי שנקבע אז - 2.5%. סע לשלום.
    סגור
  • ביטלו לעמיתי "מבטחים", שייבטלו גם לך
    שודדי הפנסיה 01/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אפשר למסות ביתר את הפנסיה התקציבית, במיוחד את הפנסיות הגבוהות.
    סגור
  • 32.
    כלכלן שמציג תמונה אך שוכח את ההמשך
    בכר 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ראשית, על הפנסיה יש מס. שנית כל עבודה נוספת מעבר לפנסיה מתחילה ממדרגת מס גבוהה ורבים עובדים אחרי הפנסיה. שלישית, למעט אלה שעזבו לחו"ל שאר כספי הפנסיה נצרכים בארץ ומתוכם חוזרים המע"מ, הבלו ומס הקנייה. אכן לא הגיוני הפער בין הזכויות בעבר וגם לא הגיוני גובה הפנסיה אך כספי הפנסיה חיים בתוך עולם מס מלא. כספי הפיננסים בד"כ מוצאים שיטות איך לא לשלם
    סגור
  • 31.
    השכחה של מר זליכה
    מרטין מיכאל 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הפנסיה התקציבית חיבת במס כמו כל הכנסה אחרת.על מנת שמר זליכה יסיר דאגה מלבו לגבי צעירי המדינה שימליץ לאוצר שאת המס בגין הפנסיה התקציבית יעביר כרווח לקופות הפנסיה הצוברת.
    סגור
  • 30.
    הפנסיה התקציבית
    אייל 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    פרופסור זליכה שכח להוסיף כמה נתונים כמה עובדי מדינה לא זוכים לפנסיה כי נפטרו לפני גיל זכאות או כמה מהם נפטרו אחרי שנה או שנתיים וכל כספם נשאר בקופה הציבורית הפנסיה צמודה למדד שבשנים האחרונות עלה ב0 ו12 שנים לא קיבלו שקל תוספת והפנסיה נשיקה בעשרות אחוזים את זה הוא לא הפחית מהתחייבות טריליון כמו כן שכח להוסיף שבשניים האחרונותהעובד מפריש דמי ניהול בפנסיה התקציבית וכל זה זה כסף דנכנס לאוצר
    סגור
  • 29.
    בושה וחרפה מה שנהיה מהתנאים החדשים של עובדי המדינה
    אור 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מקבלים 40 אחוז פחות מכל עמיתהם לעבודה זה יוצר תיסכול ומירמור בין העובדים למה בעצם חדשים שמביאים אתם רוח חדשה וכוח צעיר שווים פחות , ואז הבנתי שכל הפתרונות שנסגרו באוצר מול ההסתדרות היה תנאי אחד גדול שהכול ישאר איך שהיה וכל מי שישלם על זה בריבמת דריבית יהיו העובדים החדשים שיגיעו.
    סגור
  • 28.
    פצצת הפנסיה התקציבית
    אהרון כהן 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    אני סיימתי 40 שנות עבודה במפעל בטחוני,ואני זוכה לשתי פנסיות שהם יותר מהשכר שלי לפני פרישה ובנוסף עוד 3000 ש"ח מביטוח לאומי...אני חושב שאני לא ראוי לפנסיה מעל 20,000ש"ח נטו,ושלא נדבר על פנסיות נטו מעל 50,000 ש"ח ...ואני חרד לדור הצעיר בישראל שישלם על כך...המבוגרים פשוט מרוקנים את הקופה של עתיד המדינה.
    סגור
  • תקציבית
    מוישלה 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אתה מוזמן לוותר על מה שהינך חפץ מתוך הפנסיה שלך. החרדיםונציגיהם ישמחו.
    סגור
  • 27.
    אצבע בעין לאזרחי המדינה
    אשל 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    דעתי, חוסר צדק . גיל פרישה שערורייתי עם הבטחת הכנסה מוגזמת . אסור לאפשר את העיוות הזה ויש לקבוע גיל פרישה גבוה יותר. יש לבצע שינוי משמעותי בהסכמים הקיימים.
    סגור
  • 26.
    תפסיק להסית (ל"ת)
    מספיק 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • זליכה הציל את החברות הפנסיוניות
    שלמה 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    דםק עובדים ללא פנסיית נכות .ללא שארים נפטרו והחברות פנסיוניות זוללים בשכר .בכח אדם .מלא יועצים משםטיים מלא תביעות .אף אחד לא מיישם את החוקים והצווים . לא נבחרת לכנסת .לא נושא תפקיד ציבורי .התגובות אומרות מילה אחת קשקשן גדול .בתיאוריה נכון בפועל אסון לחוסכים. תמשיכו להעלות את הבלוף שאנשים חיים עד 80 בממוצע .
    סגור
  • 25.
    זליכה
    מוטי 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קודם כל תשלם את ה3 מיליון שח שאתה חייב למדינהעל הכשלון של המפלגה שלך בבחירות ואחר כך נתחיל לדבר?
    סגור
  • 24.
    הכל שקרים של אותו נוכל ידוע
    מ ק 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    לך תעשה חינה בעקוז שלך ייאה חתיכת שקרן
    סגור
  • 23.
    או אתה טועה במתכוון או לא מבין
    ליאה 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    3 2
    צר לי שמר זליכה מטעה את הקוראים. רק שכח לספר: נכון שבפנסיה תקציבית העובד לא משלם. אבל החשוב, גם המדינה לא שילמה גרוש וחצי במשך שנות עבודת העובד. אז מה המדינה עשתה עם הכספים שלא הפקידה לקרן עבור העובד. לא יודעת על הסכום הענק שהלך לכיס המדינה ומה המדינה עשתה עם הכספים האלו. על "פרט קטן זה" הפרופסור זליכה לא מדבר, פשוט שכח לספר. עכשיו ששיטת חישוב הפנסיה השתנתה וגם עובדי המדינה עברו לפנסיה צוברת התחילו הדיבורים שמקבלי הפנסיות התקציביות פוגעים בציבור. איפה היית אדון זליכה הנכבד בימים ההם? הציבור "אוכל"רק מה שמאכילים אותו. מסכימה, שאולי כך היה צריך לקבוע מבראית, לשיטה שעובד ומעביד מפרישים לקרן פנסיה, אבל במשך 36 שנות שירותי המדינה לא הפרישה ותקציבה, ומדינה השתמשה בכספים האלו. אז שלא יספרו לכם רק חצאי דברים.
    סגור
  • 22.
    שיתביישו בעלי הפנסיה התקציבית
    שי 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    6 3
    הם הבעיה הכי גדולה של המדינה הזו ההסתרות דאגה לחברים וצבא הגנבים שותה אותנו עם קש צריך להגביל את הסכום אף אחד לא צריך לקבל פנסיה של יותר מ 15 אלף בחודש במיוחד מי שעבד 20 שנה ונח 60 שנה על חשבון השכירים וכל שאר העבדים של המשק
    סגור
  • 21.
    הפנסיה התקציבית
    משה 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 1
    צמודה למדד המחירים לצרכן ומתעדכנת פעם בשנה בתנאי שעולה על 2%. הפנסיה אינה צמודה ליוקר המחיה ולא לשכר הממוצע במשק. הפנסיונרים הזקנים והחולים שמתים לאט לאט הם נטל הולך ופוחת משנה לשנה. בושה וכלימה שאתה כך מתבטא בהיותך החשב הכללי ובתקופתך הייתי עובד פעיל שזכה לשבחים מהמשרד וממך.
    סגור
  • בני המשפחה שלהם נהנים מהפנסיה התקציבית והם ממש לא מתים
    יובל 01/2023/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הם שורדים יפה מאוד עם משכורות של עשירים או בכירים בהייטק בלי לעבוד, מפרקים 20 אלף שקל נטו בחודש על נדלן בילויים פינוקים ולא מחזירים כלום לחברה. ההוצאה שלהם צמודה למדד וכל פעם שהמדד עולה כולם נהיים עניים יותר מהם. בני הזוג שלהם מקבלים את הפנסיה התקציבית שנותרה וגם הילדים שלהם זוכים להפרש. פנסיה תקציבית הורגת את הצעירים של היום זוגות הומלסים בלי דירה משלמים פנסיה תקציבית לזקנים חמדנים או בנות בנות 20 שחתמו קבע בשנת 2003.
    סגור
  • 20.
    הפנסיות התקציביות השמנות הן פצצה מתקתקת
    כלכלן מומחה פנסיוני 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 2
    זה הנושא הכי חשוב לטיפול כבר מ שלשום... פשוט חרפה , ניתן למסות פנסיות תקציביות שמנות במיוחד , או מס יסף כבר מעל נניח 15000או 20,000. הרי השופט ברק או השופטת חיות יקבלו ומקבלים כ120,000שח כל חודש (!) כמליון וחצי שח כל שנה בפנסיה (!) עד המוות...לכל שופט ושופט (!) אין הרבה עסקים פעילים שמצליחים לעשות רווח כזה. ונזכיר שוב : הם מעולם לא חסכו אפילו לא שקל אלא הכל כספי ציבור. כל פורש בודד כזה עולה לציבור כ30-40 מליון שח לפחות במהלך החיים .בממוצע .
    סגור
  • 19.
    פנסיה תקציבית
    שיר 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מדינת ישראל משלמת פנסיה תקציבית רק למי שעבדו במגזר הציבורי ומערכות הביטחון.לעובדי המגזר הפרטי ולעצמאים המדינה משלמת קדחת.אותם היא דנה לחיי עוני מחפירים של 2,189 שקלים בלבד לחודש קיצבת זיקנה!!!!המעושרים והמאושרים של הפנסיה התקציבית משלשלים לכיסים שלהם גם שבעים אלף שקלים בחודש וגם שמונים אלף שקלים בחודש!!!הכל על חשבוננו!!!! בושה!!!! אפלייה זועקת לשמיים!!!! אין כמוה באף מדינה מתוקנת מערבית!!!! אפלייה זועקת לשמיים!!!!
    סגור
  • 18.
    הפנסיות התקציביות השמנות הן פצצה מתקתקת
    כלכלן מומחה פנסיוני 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    זה הנושא הכי חשוב לטיפול כבר מ שלשום... פשוט חרפה , ניתן למסות פנסיות תקציביות שמנות במיוחד , או מס יסף כבר מעל נניח 15000או 20,000. הרי השופט ברק או השופטת חיות יקבלו ומקבלים כ120,000שח כל חודש (!) כמליון וחצי שח כל שנה בפנסיה (!) עד המוות...לכל שופט ושופט (!) אין הרבה עסקים פעילים שמצליחים לעשות רווח כזה. ונזכיר שוב : הם מעולם לא חסכו אפילו לא שקל אלא הכל כספי ציבור. כל פורש בודד כזה עולה לציבור כ30-40 מליון שח לפחות במהלך החיים .בממוצע .
    סגור
  • 17.
    המשכורת הנוכחית שלך היא הסיכון הראשון והגבוה למשק
    דניאל 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 4
    תגיד ת'אמת כמה המשכורת שלך על כלום שאתה עושה בקריה האקדמית...ואותנו הסטונדים קורעים בשכר לימוד לא הגיוני... לסיכום אתה חצוף.....
    סגור
  • למה אתה מדבר ככה
    מישהו 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הוא אחד האנשים הכי משפיעים והרצאות שלו מדהימות. גם אתה יום אחד תרוויח הרבה כסף, מה הקשר? הוא לפחות עובד בשביל הכסף שלו, לא חי על חשבונך וחשבוני
    סגור
  • 16.
    ויש מה לעשות עם זה חוץ מלבכות ? (ל"ת)
    גיא 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 15.
    הונאה
    שי 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אחד מההונאות הגדולות שיש בישראל זה כספי הפנסיה שנמצאים ומושקעים במניות שאנחנו אפילו לא מקבלים דיווח עליהם זאת אומרת שאם המניות נופלות תשכחו מכספי הפנסיה כי מדינת ישראל אינה ערבה לכספנו אתם עלולים להתעורר לבוקר אחד שתגלו שאין לכם כלום
    סגור
  • 14.
    אתה טועה בענק בקשר לפנסיה תקציבית!!
    בר דוד 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    7 6
    פנסיה תקציבית זוהי פנסיה מתקציב המדינה! וממנה נהנו בעבר עובדי מדינה .! אתה מדבר על פנסיה צוברת.! בעבר היא היתה כפי שציינת,וכיום היא דומה מאוד לקופת גמל. מאדם שזה עיסוקו הייתי מצפה שידע את זה.!
    סגור
  • 13.
    אז מה הפיתרון? (ל"ת)
    מעוניין לדעת 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    איפה היית שאתה חגגת בחגים והוא היה במארב (ל"ת)
    אזרח 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 3
    סגור
  • 11.
    קשקשן בלי גבולות
    חיים 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    8 8
    לא שמענו שאתה מדבר על 20 מיליארד שקלים שיקבלו החרדים שלא עובדים ולא משרתים בצבא.חצוף עינך צרות באנשים שעבדו עשרות שנים ומקבלים פנסיה שתאפשר להם חיים בכבוד.גילוי נאות מחייב שתגיד כמה פנסיה אתה מקבל.לא לחינם נכשלת בבחירות כי יש לנו מספיק קשקשנים .בארץ
    סגור
  • אתה ממש ליצן
    טמטום 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 1
    יש הבדל בין לחיות בכבוד עם כסף שחסכת ועבדת עליו קשה, לבין לחיות בכבוד יתר עם כסף שלי שאני טחנתי את התחת עליו. לא פלא שהמדינה הזאת בדרך לתהום תחתית עם אנשים כמוך
    סגור
  • 10.
    פרופ. ירון זליכה...האם אי אפשר לשנות את נתקציבית
    אורה 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    10 0
    אם אנחנו עושים תיקון במערכת המשפט... סוף..סוף...השמים לא יפלוו !!!! האם אי אפשר לשנות גם את ה9נסיה התקציבית ???? סוף העולם ???
    סגור
  • 9.
    דמגוג בשקל
    צביקי 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    6 10
    ראשית כבר למעלה מ 20 שנים שאין פנסיה תקציבית. אחרוני מקבלי הפנסיה פורשים בשנים הקרובות. כך שלדמגוגיה שאתה מציג אין אחיזה במציאות. דבר שני אם עינך צרה באותם מקבלי פנסיה תקציבית שלרובם (מורים, עובדי מדינה, נגדים בצבא, שוטרים וכו) הפנסיה היא קטנה עד זעומה, בוא תציג את הפנסיה שלך מהאוצר ומהאקדמיה.
    סגור
  • טעות ידידי
    אתה טועה 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מכיר מישהו בן 38 אולי 40 שיקבל פנסיה תקציבית, על אילו אחרוני פורשים אתה מדבר? זה לפחות עוד כמה עשרות שנים
    סגור
  • פנסיה תקציבית
    שיר 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הפנסיה התקציבית תשולם עד שנת 2100. מעל טריליון שקלים ישולמו למעושרי ומאושרי הפנסיה התקציבית!!!!! זה שוד כספי הציבור הגדול ביותר בעולם!!!!!!!!!!!! הבנת????!!!!!
    סגור
  • 8.
    האם אי אפשר לעצור את זה?
    י.ש. 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    9 1
    האם אפשר לחוקק חוק שיבטל את הפנסיה המפגרת הזו שאחרים צריכים לשלם בשביל אלו שנכנסו לזה פעם? זה פשוט נבזות הפנסיה הזו!
    סגור
  • לא אי אפשר בדיעבד להפר הסכמים שמדינה התחחיבה
    רוני 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 5
    מדינה התחייבה בהסכמים מול אותם עובדים שעבדו בשירות המדינה כאשר נכנסו לעבוד שם ופרשו אחרי30 שנות עבודה . זה הסכמים משפטיים וניתן לתבוע את המדינה על הפרת הסכם עבודה .
    סגור
  • הכל אפשרי
    שי 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תשאל את תשובה והגז שהוא מצא אבל בעלי הפנסיות התקצביות הם חברים של מי שיושב על הכיסא ואין שום מוטיבציה לגעת בזה
    סגור
  • מדרגת מס על פנסיות קצבתיות מעל 40,000 לחודש
    ניתן לעשות מס על פנס 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סתם שרירותית, כל מספר יבורך
    סגור
  • הסכמים לא מפרים במדינה מתוקנת (ל"ת)
    ציון 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • הערה חשובה
    פנסיונר תקציבי 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הכתבה לא משקללת את העובדה שחלק ניכר מהפנסיונרים נמצאים בגיל גבוה ולצערנו הם הולכים לעולמם. כך שבמקביל לפרישת מי שנכנס,להסדר בעבר ( עד לפני 20 שנה ) יש רבים שפשוט מתים והפנסיה חדלה. בשנים הקרובות דווקא ילך ויפחת מספר מקבלי הפנסיה התקציבית שכן הגיל עושה את שלו...
    סגור
  • מה שנולד בחטא צריך למות בחטא (ל"ת)
    דוד 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 7.
    אז מה אתה מציע חוץ מלקשקש בזנב? (ל"ת)
    יענקל 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • לא צריך
    כלום 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הפסיונרים, כידוע, הולכים ופוחתים, המוות אורח תדיר אצלם.
    סגור
  • 6.
    ומה קורה עם דמי ביטוח לאומי
    מלך 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הקצבה נעצרה בדרך וכל כספי האזרחים נלקחו על ידי האוצר!!! גזל לאור היום!
    סגור
  • 5.
    אתה מנפנף במספרים גדולים אשר מרשימים אנשים שלא מבינים
    שי 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 3
    מה זה תקציב של מדינה. הסכמים צריך לכבד. אנשים התגייסו לשירות המדינה בשכר זעום, תוך שיקולים שונים הכוללים את תנאי הפנסיה. הם יכלו להרוויח פי שנים בשוק הפרטי ולממן לעצמם פנסיה נדיבה בהרבה. לא הגון שאחרי עשרות שנה של עבודה, יתחילו לשנות את הכללים רטרואקטיבית. מה תגיד אם עובדי מדינה פורשים יבקשו הכפלת שכרם ב30 השנים האחרונות?
    סגור
  • פנסיה
    שיר 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אתה קשקשן בגרוש. ממוצע השכר בסקטור הציבורי גבוה בעשרות אחוזים על ממוצע השכר בסקטור הפרטי. לעובדי המגזר הפרטי אין פנסיה!!!!!!! לעובדי המגזר הציבורי יש פנסיה תקציבית לכל ימי חייהם ואחרי שהם הולכים לעולמם היא מובטחת לבני זוגם. הם לא הפרישו ולו שקל אחד קטן לטובת הפנסיה התקציבית שלהם!!!!! הבנת את זה???? פנסינור תקציבי????!!!!
    סגור
  • 4.
    עוד קשקשן ממומן
    אאא 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    6 7
    איפה הייתם חוכמולוגים לפני שנים?! אחרי שעדנו בשכר עלוב תמורת השעות והחגים ושבתות שנתנו?? מי ממן או שילם לנו על זה? אז פתאום צצים חוכמולוגים על הפנסיה התקציבית. הדבר היחיד שהחזיק אותנו בשיניים. תראו מה קורה בכל המגזר הציבורי/צבאי היום. מהרגע שלקחו את התקציבית, מי רואה אותם? בשניה שנהיה קשה או שיש ג'וב יותר טוב זורקים להם את התעודה בפרצוף. מי מתגייס היום למשטרה? איזה לויאליות יש למתגייס פרט לצבור ניסיון ולברוח עם הידע? יש לכל זה מחיר של פחות עובדים עם ניסיון/ותק. כל החוכמולגים שמדברים על התקציבית....אין בעיה, פיצוי על כל השנים המבוזבזות, חגים ושבתות. משמרות כפולות שיפצו על הכל אחורה 30 שנה. נוותר על התקציבית
    סגור
  • מה שאתה כותב
    מישהו 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה שאתה כותב זה נכון, אבל לא צריך פנסיה תקציבית בשביל למשוך אנשים לעבודה. אפשר פשוט לתת משכורות קצת יותר גבוהות וככה הפנסיה תהיה גבוהה בהתאם העיקר אומרים היהודים הכי חכמים.
    סגור
  • 3.
    ומה יהיה חוב המדינה לביטוח הלאומי?
    אמת 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נתניהו שדד את הביטוח הלאומי, עכשיו הוא שודד את קרן הפיצויים. האיש חסר אחריות סדרתי
    סגור
  • 2.
    זאת הסיבה לזריקות הקורונה
    התקפי לב וקרישים 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 1
    זאת הסיבה לזריקות הקורונה... בריאות זה אבקת סודה לשתייה, ויטמין סי, ויטמין די, אבץ, מגנזיום
    סגור
  • 1.
    לא נורא. המדינה תשרוד.אגב, כמה אתה מקבל מהקריה האקדמית? (ל"ת)
    מיקו 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    4 5
    סגור
  • קשקוש
    דינה 01/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 3
    כמו שאני יכולה להגיד שהחילונים מממנים את הדתיים
    סגור