נבחרת אייס

האיוולת של משרד האוצר - תתחילו לעבוד עבורנו במקום עלינו | פרופ' ירון זליכה

פרופ' ירון זליכה בטור מיוחד לאתר ice, מתייחס לפגיעה הכלכלית של המלחמה במשק הישראלי, ואף טוען כי משרד האוצר לא נוקט בצעדים הנכונים, עוד מימי האינתיפאדה השנייה

פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  8
פרופ' ירון זליכה, בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, Magma Images)
על תקציב המדינה 2024. בשנים 2001 – ראשית 2003 ניהל משרד האוצר מדיניות מטורפת. היו אלה השנים שבהן התנהל חלקה הראשון של האינתיפאדה השנייה שפגעה קשות בפעילות הכלכלית. ההאטה החריפה הביאה להאטה בהכנסות הממשלה ממיסים ולגידול בהוצאות הביטחון. בה בעת, חוסר היעילות בתקציב המדינה והבזבוזים בו הגיעו לשיאים חדשים. כל אלה יצרו גרעון ממשלתי הולך ומתרחב. 
אנשי האוצר הגיבו לגירעון בהעלאות מיסים. במקום לטפל בחוסר היעילות התקציבית ולקצץ באופן משמעותי את הוצאות הממשלה שאינן תורמות במישרין לצמיחה (למשל רוב הסכמי הרכש של הממשלה נעשו בפטורים ממכרז שייקרו מאוד את עלות הרכישה ומדיניות חלוקת הקצבאות הגיעה לאבסורד ממש) פתחו אנשי האוצר באמוק של העלאות מיסים. בראש ובראשונה מיסים על שכירים, צרכנים ועסקים קטנים. לא חלילה על בעלי ההון ועל העסקים הגדולים.
 
במסגרת זו, המע"מ הועלה מספר פעמים והגיע עד לשיעור של 18% (ואם נתניהו ואני היינו מאחרים להגיע לאוצר ולו בשבוע או בשבועיים אזי הם היו מספיקים לממש את כוונתם להעלות המע"מ ל-20%). מס ההכנסה, יחד עם הביטוח הלאומי ומס הבריאות עלו אף הם מספר פעמים עד לרמה שולית של 62.5%. מס חברות (עם המס על הדיבידנדים) הגיע ל-50%, אולם הפטורים ממס והמענקים לחברות גדולות במסגרת חוק עידוד השקעות הון ובמסגרת פקודת מס הכנסה הפכו את מס החברות למס החל באופן לא פרופורציונלי על עסקים קטנים בעוד עסקים גדולים משלמים בגינו הרבה פחות. כמובן שמכסים, מסי קניה, היטלים, ארנונה, דלק, חשמל ועוד שלל מרעין בישין הוטלו חדשות לבקרים על הציבור המסכן. כמעט כל שבוע היה מתחיל בעוד גזרת מס שהוטלה על הציבור. כך שנתיים תמימות של טמטום מצטבר.
הציבור הגיב בכניסה לבונקר והקטין מאוד את רמת הצריכה הפרטית. מאחר והצריכה הפרטית היוותה אז כחמישים וחמישה אחוז מהתוצר (ואולי כשבעים ואף שמונים אחוז מפוטנציאל הצמיחה של המשק) אזי התוצאה היחידה של העלאות המיסים הייתה החרפת ההאטה הכלכלית, ירידה נוספת בהכנסות הממשלה ממיסים, עלייה בגירעון וחזור חלילה עוד העלאות מיסים, עוד האטה בהכנסות ועוד מיסים. טירוף מוחלט. האוצר העלה שוב ושוב את שיעורי המיסים והכנסותיו לא הפסיקו לסגת אך אין הבנה. 
בראשית שנת 2003 הגיעה הממשלה לפשיטת רגל הלכה למעשה. היא לא פרעה תשלומים לספקיה במשך שנה וחצי, והגיעה לנקודה הרחוקה חודש עד חודשיים בלבד מחוסר יכולת לשלם את משכורות עובדי המדינה. האינפלציה התפרצה, השקל התמוטט, הממשלה כבר לא יכלה לגייס הלוואות בשוקי ההון גם לא בריביות של 13%. הצמיחה לנפש הפכה לשלילית ונטל החוב הממשלתי הגיע כמעט למאה אחוזי תוצר. 
והכול כתוצאה מחוסר הרצון של האוצר, נוכח השלכות האינתיפאדה, לקצץ בתקציב הוצאות הממשלה, להפסיק את ההפקרות התקציבית והחשיבה שהעלאות מיסים מעניקות פתרון קסם להפקרות. בה בעת, גם ירידת ריבית בלי טיפול בבעיית ההוצאות לא הועילה אלא רק החריפה את האינפלציה ששחקה את השכר הריאלי והעמיקה עוד את הבעיה. גם עליות המחירים המפוקחים על ידי הממשלה מדלק דרך ארנונה וכלה בחשמל ומים אינן פתרון. ובוודאי שאי אכיפת חוקי התחרות לא הועילה לאיש (כמובן חוץ מלגזלנים). 
 
ובכן, אנו לא שם כיום. המשק הישראלי בשנת 2024 הרבה יותר יציב ממה שהיה בשנת 2002. אנו לא נתמוטט והממשלה לא תפשוט את הרגל כפי שעשתה בתחילת שנת 2003. אולם המדיניות המטומטמת הזו היא עדיין מטומטמת והיא עדיין קיימת. כאילו מאומה לא נלמד. 
האוצר לא יכול לפתור את בעיותיו באמצעות הטלתן על כתפי הצרכנים, השכירים והעסקים הקטנים. אנו לא הפראיירים שלכם וגם לא הכיס העמוק של ההפקרות הכלכלית שלכם. תתחילו להתאפס על ההוצאות שלכם לפני שאתם שולחים ידיכם לכיס שלנו. תתחילו להילחם ברצינות ביוקר המחיה (ביטול מכסים ומכסות יבוא, ביטול העדיפות של התקינה הישראלית על האירופית, ביטול האפשרות של מונופולים בייצור המקומי להשתלט גם על הייצור וגם על היבוא ולחסום כך תחרות, פירוק יבואנים בלעדיים כך שלא ישתלטו על היבוא של כמה יצרנים בנל"א שאמורים להתחרות זה בזה, אכיפת חוקי התחרות ועוד) וכך תייצרו צמיחה שתגדיל את הכנסות הממשלה בלי להעלות מיסים. בקיצור, תתחילו לעבוד עבורנו במקום לעבוד עלינו כי באמת, אבל באמת, נמאסתם!  
הכותב הוא ראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ויו"ר המפלגה הכלכלית 
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    הפופוליזם של זליכה יצא למרחוק
    ענת רוזנר 01/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בשנת 2011 ניסה להצדיק את השתמטות מכח העבודה של הפרזיטים החרדים
    סגור
  • 7.
    מה פתאום נאשם
    מה 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה קרה זליכה התעוררת פתאום החזקתה מהנאשם בפליילם. פתאום קם אדם בבוקר ומתחיל להבין שעובדים עלינו. מהקרה מר זליכה
    סגור
  • 6.
    שר אוצר שקרן גנב בוזז וגוזל את כספי הציבור (ל"ת)
    בזמן שגונב מסיר כיפה 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    שנים שאני מזהיר מבן גביר וסמוטריץ. סיקריקים מט7מטמים. (ל"ת)
    מסביר פנים 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 4.
    הלוואה
    ישוע המשיח 01/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי....עניים בישראל חייבים לקחת הלוואה ולעזוב את הארץ
    סגור
  • 3.
    מה עם איזה גילוי נאות שאתה מת לתפקיד שלו? חלאס ללכלך
    הקנאה והמקלות בגלגל 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 3
    לאהצלחת להבחר אפילו לכנסת עד עכשיו, תתרכז בזה ולא בלכלוך קבוע ושקוף על השר המכהן .
    סגור
  • 2.
    סמוטריץ1 תקשיב לזליכה יש לו כמה ימים בכלכלה...ולך אין
    לס 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אתה מתכווון לעבוד עלינו לטובת החרדים ולטובת סטרוקי ונוער הגבעות גם
    סגור
  • 1.
    ומי ידאג לחברים שלהם??? הרי זה מה שמעניין אותם!
    אני 01/2024/11
    הגב לתגובה זו
    3 2
    קוראים לזה חזירות קפיטליסטית!!!!
    סגור