משפט

הגיימרים חוגגים: זאת הבשורה ששווה מיליונים לבעלי נינטנדו

הצרכנים המתוסכלים יצאו מבית המשפט עם חיוך - מחזיקי קונסולת המשחקים הפופולרית יוכלו לשלוח לתיקון את הבקרים התקולים גם ללא חשבונית ואפילו אם נרכשו מיבואן מקביל
דוד לוי |  1
נינטנדו סוויץ' (צילום אילוסטרציה shutterstock)
פסק דין שהתקבל השבוע בבית המשפט המחוזי בתל אביב עשוי להביא בשורה לעשרות אלפי מחזיקי קונסולת הנינטנדו סוויץ' בישראל, שסבלו מהתופעה המוכרת והמתסכלת: בקרים שמתחילים לזוז על המסך מעצמם, ללא כל התערבות של השחקן ומוכרות בכינוי "דריפט".
במסגרת הסדר פשרה שאושר על ידי השופטת רחל ברקאי, תרחיב חברת תור גיימינג, היבואנית הרשמית של נינטנדו בישראל, את האחריות על הבקרים הידועים בשם Joy-Cons, ותתקן את התקלה המדוברת בחינם גם עבור לקוחות שרכשו את המכשיר לפני שנים.
הפרשה החלה במרץ 2021, כשאתי חדד לוי ויהונתן הרשקו הגישו תביעה ייצוגית נגד תור גיימינג ונינטנדו העולמית. לטענתם, הבקרים סובלים מפגם מובנה הגורם לשחיקה מואצת של החומר המוליך במוט ההיגוי האנלוגי, המוביל למצב שבו הדמות במשחק נעה לאחד הצדדים מבלי שהשחקן נגע בשלט.
"מדובר בפגם שמחריף לאורך הזמן ומוביל, בסופו של דבר, לכך שרכיב מוט ההיגוי האנלוגי מאבד את רגישותו לפעולות המשתמש", טענו המבקשים בתביעתם, והוסיפו כי החברות "מתנערות מאחריותן ביחס לפגם, ואף מתעשרות שלא כדין על חשבון הלקוחות".
אחרי שנים של דיונים משפטיים, הצדדים הגיעו להסדר שזכה לאישור בית המשפט. לפי ההסדר, צרכנים שרכשו את הבקרים מייבואן רשמי יוכלו ליהנות מהארכת האחריות ב-12 חודשים נוספים מעבר לתקופת האחריות הרגילה. גם מי שרכש את הבקרים מייבואן מקביל יוכל לקבל שירות, אם כי לתקופה קצרה יותר של שישה חודשים.
המפתיע והמשמעותי ביותר בהסדר: גם מי שאין בידו חשבונית קנייה או הוכחה אחרת לרכישה יוכל לשלוח את הבקר לתיקון בחינם, אם יפנה לחברה בתוך 120 יום מיום אישור ההסדר.
החברה אף תישא בעלות הבדיקה של הבקר במקרים שבהם יתברר שאין בו תקלה כלל, אם כי עלויות המשלוח יישארו על הלקוח. חברת תור גיימינג אף התחייבה להשתמש בחלקי חילוף מעודכנים ביותר הכוללים את כל השיפורים שהוכנסו במוצר לאורך השנים.
"הסדר הפשרה ראוי, הוגן וסביר בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה", קבעה השופטת ברקאי ואישרה את ההסדר, בניגוד לעמדת נציגי היועץ המשפטי לממשלה שביקשו למנות בודק חיצוני שיבחן את ההסדר.
שווי ההטבה המוערכת לצרכנים הישראלים נאמד בכ-2.2 מיליון שקלים, כשההערכה היא שמדובר בכ-115 אלף בקרים שנמכרו בישראל.
התקלה המדוברת, המכונה בלשון מקצועית "תופעת התגובתיות", הפכה למוכרת בקרב מחזיקי הקונסולה ברחבי העולם, אך עד כה נינטנדו לא הכירה רשמית בקיומה. גם בהסדר הנוכחי מדגישות החברות כי אינן מודות בטענות התובעים לגבי קיום פגם בבקרים.
כדי ליידע את הציבור, תור גיימינג תשלח הודעות מסרון לכ-30 אלף לקוחות שמופיעים במאגריה, ותפרסם באתר האינטרנט שלה את פרטי ההסדר. היא אף תודיע לרשתות השיווק הגדולות, כדי שאלו יוכלו לעדכן את לקוחותיהן.
השופטת ברקאי הורתה לפרסם את דבר ההסדר בתוך 14 יום, והציבור מוזמן לבדוק את זכאותו לתיקון בחינם באתר החברה או במוקד השירות. מדובר בהישג משמעותי לצרכנים בישראל, במיוחד בהתחשב בכך שמחירו של זוג בקרים חדש עומד על מאות שקלים.
תביעה ייצוגית היא ללא ספק כלי צרכני יעיל, בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים והדבר מביא לא פעם לתוצאות. כפי שדיווחנו על חברת האשראי החוץ בנקאי שתשלם מיליוני שקלים ללווים שלה. כמו כן, פרסמנו על רשת מועדוני הכושר הגדולה שתחזיר מיליונים ללקוחותיה. פרסמנו גם על ענקית הקורקינטים שתפצה את המשתמשים הישראלים שלה. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יש לי איזה 8 שלטים פגומים ומה שחזר מתקון החרי חודשים
    אשר 05/2025/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש לי 8 שלטים כולם פגומים ו3 היו בתקון בנינטדו והחרי 3 חודש פלוס מינוס נהרסו שוב קניתי מעלי הקספרס ב80 שח זוג עובדים מעולה איזה מוצר גרוע מרגשים שזה מתוכנון כי השלטים של הwii עדין עובדים ניפלא
    סגור