משפט

אתר הקניות הידוע יפצה במאות אלפי שקלים: כך תקבלו אותם

אתר הקניות עזריאלי קום, נסגר זה מכבר אך במסגרת הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שטענה ל"מבצעי כזב", הוא ישלם פיצויים בגובה של מאות אלפי שקלים
דוד לוי | 
אתר קניות (צילום אילוסטרציה shutterstock)
חברת עזריאלי אי קומרס, שסגרה את אתר הקניות המקוון שלה בסוף 2023, תיאלץ לפצות את לקוחותיה על אף שהאתר כבר אינו פעיל. זאת במסגרת הסדר פשרה בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בטענה להטעיית צרכנים באמצעות "מבצעי כזב".
הסדר הפשרה שאושר לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב מסיים מאבק משפטי שהחל כבר בשנת 2020, כשהתובעת שרון ענבר-פדלון האשימה את החברה בהצגת הנחות פיקטיביות באתר המקוון שהופעל בכתובת Azrieli.com.
במסגרת התביעה, טענה ענבר-פדלון כי עזריאלי הציגה ללקוחותיה מבצעים פיקטיביים שלא שיקפו את ההטבה המובטחת, תוך "התהדרות כוזבת בשיעורי הנחה מופלגים" ושימוש ב"מחיר קודם פיקטיבי". לדבריה, החברה השתמשה ב"מבצעים מתמשכים" עם "תוקף סיום פיקטיבי", בניגוד להוראות החוק.
"המשיבה מכריזה על קיומם הלכאורי של מבצעים, בעלי תוקף סיום פיקטיבי, לצד התהדרות כוזבת של שיעורי הנחה מופלגים, בשעה שבפועל עסקינן במבצעים מתמשכים", טענה מגישת הבקשה.
בתגובתה לתביעה, טענה עזריאלי כי כבר הייתה בעיצומו של מהלך לשיפור מערכת האתר וכי ממילא הליקויים שהיו, אם היו כאלה, כבר תוקנו. לאחר משא ומתן ארוך בין הצדדים, בתיווכו של השופט בדימוס אבי זמיר, הגיעו הצדדים להסדר פשרה שאושר על ידי השופטת עידית ברקוביץ.
במסגרת ההסדר המתוקן, תשלם החברה פיצוי כולל של 400,000 שקלים. מחצית מהסכום תועבר ישירות לקרן למימון תובענות ייצוגיות, והמחצית השנייה תחולק בדרך של שוברי קנייה בשווי 50 שקלים כל אחד ביישומון קניוני עזריאלי. שוברים אלה יהיו ניתנים למימוש ללא תנאי מינימום לרכישה, כלומר ללא צורך בהוצאה כספית נוספת.
"הפיצוי שיינתן לחברי הקבוצה הינו 'שווה כסף', ולא שובר הנחה או קופון תלוי תנאים. הגורמים שייהנו ממנגנון הפיצוי אינם נדרשים להוציא כסף נוסף מכיסם, ואינם מוגבלים בדבר על מנת לממש את הפיצוי", הבהירו הצדדים בתשובתם לבית המשפט.
היועצת המשפטית לממשלה הביעה התנגדות להסדר, וטענה כי מתן פיצוי באמצעות שוברים "אינו מתיישב באופן מיטבי עם תכליות חוק תובענות ייצוגיות" וכי הוא למעשה "אמצעי שיווקי של קידום מכירות המשיבה". למרות זאת, השופטת ברקוביץ החליטה לאשר את ההסדר לאחר ששוכנעה כי הוא ראוי והוגן.
בפסק דינה, ציינה השופטת ברקוביץ כי "לאחר בחינת הדברים, הריני סבורה כי במקרה זה מדובר בהסדר שיתרונותיו עולים על חסרונותיו," והוסיפה כי קיים קושי מובנה בזיהוי ואיתור חברי הקבוצה, בין היתר בשל סגירת האתר בשלהי 2023.
במסגרת ההסדר, תקבל התובעת המייצגת גמול של 7,000 שקלים, ואילו עורכי הדין שייצגו אותה יקבלו שכר טרחה בסך 123,000 שקלים. סכומים אלה הותקפו גם הם על ידי היועצת המשפטית לממשלה, שטענה כי מדובר "באחוזים גבוהים מאוד שאינם עומדים בכללים שנקבעו בפסיקה", אך בית המשפט אישר אותם בהתחשב במורכבות ההליך ובעובדה שהתביעה הובילה לשינוי בהתנהלות החברה.
חשוב לציין כי בעקבות התביעה, עוד בטרם נסגר האתר של עזריאלי בדצמבר 2023, ערכה החברה תיקונים באופן הצגת המחירים וההנחות באתר, כך שיעמדו בדרישות החוק. השופטת ברקוביץ ציינה כי "בקשת האישור תרמה תרומה ניכרת לכך שאתר המשיבה פעל משך תקופה ארוכה בהלימה להוראות הדין".
כל מי שירצה ליהנות מהפיצוי באמצעות שוברי הקנייה, יוכל לעשות זאת באמצעות יישומון קניוני עזריאלי במשך חודשיים מהמועד הקובע, כאשר כל משתמש יוכל לקבל שובר אחד בלבד.
התביעה הייצוגית היא כלי צרכני מאוד יעיל, בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים והדבר מביא לא פעם לתוצאות. כפי שדיווחנו על חברת האשראי החוץ בנקאי שתשלם מיליוני שקלים ללווים שלה. כמו כן, פרסמנו על רשת מועדוני הכושר הגדולה שתחזיר מיליונים ללקוחותיה. פרסמנו גם על ענקית הקורקינטים שתפצה את המשתמשים הישראלים שלה. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה