משפט
סלקום מחזירה עשרות אלפי שקלים ללקוחות: מי זכאי לקבל?
חברת הסלולר הודתה כי גבתה בטעות כ-120 אלף שקלים מלקוחותיה. הדבר התגלה בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה

דני פינק, לקוח של חברת סלקום, הגיש נגדה בקשה לתובענה ייצוגית, זאת לאחר שגילה שחויב ב-920 שקלים עבור שיחות שביצע לאנגליה, זאת למרות שאנגליה הייתה כלולה ברשימת 42 היעדים הכלולים בחבילה שרכש. פינק טען שהוא התקשר עם שירות הלקוחות של סלקום לפני תחילת השימוש כדי לוודא שהחבילה מעודכנת ובתוקף, ושירות הלקוחות אישר לו שהוא יכול להתקשר לאנגליה 500 דקות שיחה כחלק מהחבילה.
בתובענה טען פינק כי מדובר בהתנהלות רוחבית של סלקום, שמתקשרת עם לקוחות בהסכם הכולל תנאים מסוימים "אולם בפועל פועלת אחרת ומחייבת אותם בתשלומים נוספים בניגוד להסכם". הוא טען להטעיה וכן לנזק ממוני בדמות הסכומים בהם חייבה אותו החברה ביתר, בניגוד לתנאי הסכם ההתקשרות.
במקום להתגונן בבית המשפט, בחרה סלקום להגיש בקשת הסתלקות מתוגמלת עוד לפני שהספיקה להגיש תשובתה לתובענה. בבקשת ההסתלקות הודתה החברה כי אכן התרחשה תקלה שגרמה לחיוב ביתר של לקוחות.
החברה הסבירה שביום 6 במאי 2024 היא "פיצלה דקות שיחה לאנגליה וארה״ב כך שיחויבו בנפרד לאחר מכסה מסוימת של דקות שיחה לשני יעדים אלה", וכי בשל שגגה בתום לב הוחל פיצול זה על לקוחות קיימים שהחזיקו בחבילות שכללו מכסת דקות שיחה לחו"ל לכל היעדים המנויים בהסכם.
התקלה נמשכה מ-6 במאי 2024 ועד 27 במרס 2025, ובמהלכה חויבו מנויים שהייתה להם חבילה שכללה מכסה של דקות שיחה מישראל לחו"ל לכל היעדים, בתשלום ביתר עבור חיוג לאנגליה ולארצות הברית כאשר ביצעו שיחות בהיקף של למעלה מ-100 דקות ליעדים אלה.
סלקום פעלה להסדיר את התקלה ללא דיחוי מרגע גילויה, הן מבחינת תיקונה בכל הנוגע לעדכון רישומי נתוני לקוחותיה כדי למנוע מצב שבו יבוצע כלפי חברי קבוצה חיוב ביתר, והן מבחינת השבה מלאה של סכומים שנגבו ביתר.
שווי גביית היתר הכולל, החל ממועד תחילת התקלה ועד לתיקונה, מסתכם בסך של 122,016.24 שקלים לא כולל מע"מ והפרשי ריבית והצמדה. ביום 26 במאי 2025 החברה פעלה להשיב לחברי הקבוצה באופן פרטני סכומים שנגבו ביתר בסך כולל של 138,534.26 שקלים כולל הפרשי ריבית והצמדה ומע"מ.
בעת ביצוע ההשבה נותרה יתרת זיכוי בסך של 9,086.22 שקלים כולל הפרשי ריבית והצמדה ומע"מ, אשר לא עלה בידי החברה להשיבה לחברי הקבוצה הנותרים מאחר שאינם עוד לקוחות פעילים של סלקום. סלקום הסבירה כי אותם לקוחות "סגורים לביצוע פעילות פיננסית ואין אפשרות טכנית לזכותם נוכח העובדה שהם אינם לקוחות ולא ניתן לפתוח אותם לפעילות פיננסית".
במצב דברים זה, בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר העברת הסך של 9,086.22 שקלים לקרן לניהול ולחלוקת כספים שנפסקו כסעד לפי חוק תובענות ייצוגיות, וייעודם יהיה לתחום הגנת הצרכן בענף התקשורת הסלולרית.
השופט עודד מאור קבע במסגרת פסק דינו כי "לאחר שנתתי דעתי לטענות הכלולות בבקשת ההסתלקות המוסכמת, ראיתי לאשר את ההסתלקות מבקשת האישור". השופט הדגיש כי "משהיה בהליך זה כדי להביא לתשומת לב המשיבה את התקלה, וכן משבמסגרת הליך זה הושבו ללקוחות פעילים של המשיבה סכומים שנגבו ביתר וכן נקבע אף מנגנון הסדרה עתידי בדמות עדכון רישומי תנאי התקשרות של הלקוחות, הרי שיש לסווג את ההליך ככזה שהשיג תועלת".
בית המשפט אישר למבקש דני פינק גמול בסך של 3,500 שקלים ולעורך דינו שכר טרחה בסך של 26,500 שקלים בתוספת מע"מ, בסך כולל של 30,000 שקלים שישולמו על ידי סלקום תוך 30 ימים.
אשר להסדרה עתידית, בית המשפט קבע כי התקלה בגינה הוגשה בקשת האישור נפתרה, וכחלק מהסדרת העניין החברה פעלה לבצע במערכותיה עדכון התואם את תנאי ההתקשרויות בעניינם של חברי הקבוצה, כך ש"חברי הקבוצה יכולים לחייג לחו״ל לרבות אנגליה וארה״ב בהתאם לתנאי ההסכם עמם".
עוד ב-
תביעה ייצוגית מביאה לא פעם לתוצאות, כפי שדיווחנו על חברת סלקום שתפצה את הלקוחות בעשרות מיליונים. כמו כן, פרסמנו על כך שטויוטה טויוטה תשלם מיליונים ללקוחות. גם דיווחנו על כך שיוזמי קמפיין "אתה הראש אתה אשם" ישלמו מאות אלפי שקלים.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה