משפט
טויוטה תשלם מיליונים ללקוחות: כך תדעו אם גם אתם זכאים
בית המשפט אישר הסדר פשרה שיפצה בעלי רכבי היילקס שסבלו מפגמים סדרתיים במערכת הפליטה, אך רק חלק מהרכבים יהיו זכאים
בית המשפט המחוזי מרכז אישר לאחרונה הסדר פשרה בין טויוטה לבעלי רכבי היילקס, אשר יחייב את יוניון מוטורס ואת Toyota Motor Corporation לשלם מיליוני שקלים לבעלי רכבים שנפגעו מפגם סדרתי במערכת פליטת הגזים.
ההסדר, שאושר על ידי השופט עוז ניר נאוי, נוגע ל-1,216 רכבי טויוטה היילקס בעלי מנוע דיזל משנת הייצור 2015 בלבד, שיוצרו בין המועדים 1 במאי 2015 ועד 30 באפריל 2016. המדובר ברכבים המצוידים במערכת DPF המותאמת לתקן פליטת מזהמים מסוג Euro 5.
על פי התביעה שהוגשה בידי מתן יופיטר, מאיר דון וקיבוץ גרופית, הפגם הסדרתי במערכת DPF גרם למספר תסמינים קשים: "ירידה בכוח המנוע, צריכה מוגברת של דלק ואוריאה, הפעלת נורית חיווי באופן תכוף, צורך בהחלפת חלקים מהמערכת, פליטת עשן לבן סמיך, ריח רע ועוד".
התביעה התבססה על הליכים ייצוגיים שהתנהלו באוסטרליה נגד חברת Toyota Motor Corporation Australia, שם נמצא פגם דומה ברכבים מאותו דגם. בישראל, המבקשים טענו לעילות תביעה חמורות כולל רשלנות, תרמית, הפרת חוק המכר והגנת הצרכן.
במסגרת ההסדר, חברי הקבוצה יקבלו שתי הטבות מרכזיות:
הטבת החלפה: אם במהלך 18 החודשים הקרובים תידרש החלפה של מכלול DPF ברכב הסדר עקב תקלה, החברות יבצעו החלפה על חשבונן ללא עלות לבעל הרכב. שווי הטבה זו הוערך על ידי החברות ב"כמה מאות שקלים לכל רכב".
השבה כספית: חברי קבוצה שנשאו בעלות החלפת מכלול DPF לפני המועד הקובע יקבלו השבה מלאה של הסכום ששילמו. הערכות הצדדים מדברות על כ-258 רכבים שבהם בוצעה החלפה כזו, בעלות ממוצעת של 8,500 שקלים למקרה.
שווי ההטבה הכולל בגין ההשבה הכספית מוערך על ידי הצדדים בכ-2,193,000 שקלים, בתוספת מע"מ. לפי ההערכות, כ-129 רכבים עברו החלפה במוסכים מורשים שלא במסגרת אחריות, ועוד 129 רכבים נוספים עברו החלפה במוסכים אחרים.
חברי הקבוצה יוכלו להגיש בקשה להשבה כספית תוך 90 יום מהמועד הקובע, באמצעות כתובת דוא"ל שתפורסם, ויידרשו לצרף מסמכים כולל חשבונית מס מקורית ממוסך מורשה.
בבית המשפט אושר גם תשלום שכר טרחה לעורכי הדין של המבקשים בסך 763,052 שקלים, בתוספת מע"מ, וגמול למבקשים עצמם בסך 30,000 שקלים. השופט קבע כי השיעור של 23.6% מסכום הפשרה "תואם את אמות המידה שנקבעו בפסיקה".
היועצת המשפטית לממשלה הביעה הסתייגויות מגובה שכר הטרחה, אך בית המשפט דחה את הטענות: "שיעורי הגמול ושכר הטרחה תואמים את אמות המידה שנקבעו בפסיקה".
ההסדר יפורסם באתר הישראלי של טויוטה, ויוניון מוטורס תפנה למשרד התחבורה לשליחת מכתבים לבעלי רכבי ההסדר. החברות יישאו במלוא עלויות ביצוע ההסדר, כולל עלויות הפרסומים ועמלות משרד התחבורה.
חשוב לציין כי רכבי טויוטה היילקס ולנדקרוזר משנות 2016 ואילך אינם כלולים בהסדר. על פי ההסבר בבית המשפט: "החל משנת ייצור 2016 בוצעו שינויים במכלול ה-DPF בכלי הרכב מאותו דגם, כך שגם אם היה פגם ברכבי ההסדר, הרי שרכבים שיוצרו החל משנת ייצור 2016 כבר אינם כוללים אותו".
השופט הדגיש כי ההסדר מהווה "הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין", ושהוא נותן "מענה מלא ומספק לכל חברי הקבוצה ורכבי ההסדר, הן במישור צופה פני עתיד והן במישור צופה פני עבר".
עוד ב-
היתרון הגדול של תביעה ייצוגית הוא בכך שהוא מאפשר לנהל תביעה אחת מרוכזת כאשר מדובר בתובעים רבים והדבר מביא לא פעם לתוצאות. כפי שדיווחנו על חברות הסלולר שיפצו את הלקוחות ב-9 מיליון שקלים. כמו כן, פרסמנו על כך שמאות אלפי בעלי רכבים יקבלו החזר כספי. גם דיווחנו על כך שתביעה שהוגשה לאחר הופעתה של הכוכבת הבינלאומית הובילה לשינוי לטובת הנכים בישראל.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



