משפט
שיין חוטפת תביעה ייצוגית: "מטעה מיליוני ישראלים בהעלאות מחיר''
התובענה חושפת טכנולוגיה מתוחכמת שבה משתמשת שיין כדי להעלות מחירים באופן אוטומטי במהלך הקנייה. המערכת מזהה כאשר לקוח מוסיף מספר פריטים לעגלת הקניות ומעלה באופן מיידי את מחירי המוצרים שנבחרו קודם לכן, לעיתים בעשרות אחוזים
תובענה ייצוגית הוגשה השבוע בבית המשפט המחוזי בחיפה נגד ענקית האופנה הדיגיטלית שיין, תוך חשיפת לכאורה שיטות מניפולציה מתוחכמות שפוגעות במיליוני לקוחות ישראלים. התביעה מצביעה על פרקטיקות שיטתיות של הטעיית צרכנים לדברי התובעים, הכוללות הן העלאות מחיר אוטומטיות במהלך תהליך הרכישה והן חיובים כפולים עבור מוצרים שלקוחות ביקשו לרכוש ביחידה אחת בלבד.
התובענה חושפת לכאורה טכנולוגיה מתוחכמת שבה משתמשת שיין כדי להעלות מחירים באופן אוטומטי במהלך הקנייה. המערכת מזהה כאשר לקוח מוסיף מספר פריטים לעגלת הקניות ומעלה באופן מיידי את מחירי המוצרים שנבחרו קודם לכן, לעיתים בעשרות אחוזים.
בתביעה הוצגו מס' דוגמאות, כמו למשל: מעיל שהוצג במחיר 46.23 שקלים זינק ל-56.58 שקלים - עלייה של מעל 22 אחוזים. וסט שתומחר ב-35.60 שקלים הפך ל-43.57 שקלים ללא כל הודעה מוקדמת. מנגנון זה, המכונה "drip pricing", מוגדר בתביעה כפרקטיקה אסורה המטעה צרכנים לגבי העלות האמיתית של רכישותיהם.
מעבר להעלאות המחירים, התובענה חושפת לכאורה בעיה נוספת ורחבת היקף: לקוחות שמזמינים מוצר יחיד, מוצאים עצמם מחויבים ומקבלים מספר יחידות של אותו פריט. התיעוד כולל דוגמאות של לקוחות רבים המתלוננים על כך שהחברה מחייבת אותם על פריטים בכפל ומספקת להם בפועל מוצרים בכמות כפולה, למרות שהזמינו מוצר בודד בלבד.
פרקטיקה זו מעמידה לקוחות בפני הוצאות לא מתוכננות ומאלצת אותם לשלם עבור מוצרים שלא ביקשו. במקרים רבים, הלקוחות מגלים את ההפתעה רק בעת קבלת חיוב או המשלוח. בנוסף, התובענה מצביעה על שימוש במה שמכונה "דפוסים אפלים" לכאורה - טכניקות עיצוב מתוחכמות שנועדו ליצור לחץ פסיכולוגי על הקונים. אלו כוללים הודעות מטעות כמו "כמעט אזל!" ואייקונים אדומים המיועדים לדחוף לקוחות לרכישות מיידיות וחפוזות. המטרה היא למנוע מהצרכנים לשקול בזהירות את רכישותיהם ולהוביל אותם לקניות אימפולסיביות.
התובענה מצביעה על הפרות חמורות של חוק הגנת הצרכן, בשני מישורים עיקריים: הפרת החובה להציג מחיר כולל - החוק מחייב עוסקים להציג לצרכן את המחיר המלא והסופי שעליו לשלם, ללא הסתרת עלויות או העלאות בשלבים מתקדמים של הרכישה. העלאות המחיר האוטומטיות מהוות הפרה בוטה של חובה זו. האיסור על הטעיית צרכנים - הן העלאות המחיר הפתאומיות והן החיובים עבור כמויות לא מבוקשות מהווים התנהגות שיטתית הפוגעת ביכולת הצרכן לקבל החלטת רכישה מושכלת.
התובענה מוגשת על ידי משרד עורכי דין אברהם בנימין ושות', בשם לקוחה וותיקה של שיין. עו"ד אברהם בנימין הדגיש: "עמדת החוק חדה וברורה - המחיר המוצג לצרכן הוא המחיר שעליו לשלם, והמוצר שהוא מזמין הוא המוצר שעליו לקבל. אי אפשר להטעות מיליוני ישראלים בפרקטיקות פסולות של העלאת מחירים וחיוב עבור מוצרים לא מבוקשים. מדובר בהטעייה מובהקת ורחבת היקף של צרכנים, אנחנו דורשים הפסקה מיידית של כל הפרקטיקות הללו, השבת מלאה של הכספים שנגבו שלא כדין, והבטחה שלקוחות יקבלו בדיוק את המוצרים שהזמינו במחירים שהוצגו להם במקור".
התובענה דורשת השבת הסכומים העודפים שנגבו מחברי הקבוצה עקב העלאות מחיר לא מוצדקות, החזר הכספים שנגבו עבור מוצרים שלא הוזמנו במקור, צו מניעה למניעת המשך הפרקטיקות הפסולות, צו הצהרתי לקביעת הפרת החוק במגוון התחומים שהועלו.
עוד ב-
שיין מהווה את אחת מפלטפורמות הקניות הפופולריות ביותר בישראל בתחום האופנה, עם מיליוני לקוחות קבועים הנמשכים למחירים התחרותיים. התובענה מעלה שאלות מהותיות על שקיפות התמחור והגנת הצרכן בעידן המסחר הדיגיטלי, במיוחד כשמדובר בחברות בינלאומיות המתפעלות פלטפורמות טכנולוגיות מתקדמות.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



