משפט

בני שטיינמץ מסתבך – כל הסכסוכים המשפטיים של המיליארדר הישראלי

איש העסקים הישראלי-צרפתי שהונו מוערך במעל מיליארד דולרים, הוא גם מסתבך סדרתי, שניהל לאורך העשור האחרון כמה משפטים מתוקשרים, עד להרשעות בשוחד ברומניה ובשווייץ
מערכת ice | 
בני שטיינמץ (צילום פלאש 90)
בסוף השבוע החולף, הטיל בית המשפט בשווייץ עונש של מאסר בפועל על היהלומן ואיש העסקים הישראלי בני שטיינמץ. הזדמנות לצלול אל המסכת המשפטית שליוותה את עסקיו בעשור האחרון.
שטיינמץ, 65, בנו של יהלומן, גדל בנתניה ולאחר שחרורו מצה"ל עבר לאנטוורפן והפך לאיש עסקים בכיר בתחום הכרייה של יהלומים, זהב ומתכות אחרות (בהמשך עבר גם להשקעות בנדל"ן ולתחומי עסקים אחרים), הוא איש עסקים מצליח, אבל גם מסתבך סדרתי עם רשויות המס. יש שיאמרו כי עלילותיו משקפות את המחיר שעלול לשלם מי שמנסה להתעשר במדינות אפריקה ומזרח אירופה.
כאמור, בשבוע שעבר הורשע שטיינמץ בשווייץ במתן שוחד ונגזרו עליו חמש שנות מאסר וקנס כספי כבד, זאת לאחר ששלושה שבועות קודם לכן, הורשע גם ברומניה (בפסק דין של בית המשפט העליון, שהפך החלטת זיכוי של ערכאה נמוכה יותר) במתן שוחד בעסקאות נדל"ן. עיון קצר ברזומה המשפטי של שטיינמץ והחברות שבבעלותו או בשליטתו, מגלה יותר מעשור של מאבקים משפטיים, תביעות והסתבכויות עם רשויות המס והחוק, בישראל, גינאה, שווייץ ורומניה.
אוגוסט 2009 – הרשויות בישראל חושדות בשטיינמץ בהעלמות מס בהיקף נרחב.
2012 – שטיינמץ עוזב את הארץ. ברקע העזיבה: מחלוקת עם רשויות המס. בעוד החברות שמקושרות אליו מגלגלות מחזורים של מיליארדי דולרים, שטיינמץ מגדיר את עצמו כיועץ (מאז 1998) ומשלם מס על פי הכנסתו מדמי ייעוץ של פחות משני מיליון שלקים לשנה, אף על פי שמעמדו בחברות הוא של "נהנה".
עדיין ב-2012 – העיתון פייננשל טיימס" טוען כי נגד שטיינמץ מתנהלת חקירה שעיקרה תשלום שוחד לבכירים בממשל בגינאה, כדי לרכוש במחיר מופחת מכרה יהלומים. שטיינמץ מכנה את הדיווח "השמצה זדונית".
2013 – משרד המשפטים בשווייץ נענה לבקשת ממשלת גינאה ומורה למשטרה לפשוט על ביתו של שטיינמץ בז'נבה. באותה שנה  מדווח עיתון בצרפת כי שטיינמץ שלח שכירי חרב בניסיון להפיל את ממשלת גאנה. שטיינמץ תובע את העיתון ובשנת 2018 פוסק בית המשפט לזכותו. העיתון מפצה אותו ב-50,000 אירו וכן מפרסם התנצלות בכלי תקשורת מרכזיים במדינה.
2015 – שטיינמץ נחשד כי ביחד עם טל זילברשטיין (ואחרים) ניסה להשתלט על קרקעות ברומניה בדרכים שאינן חוקיות.
2016 – לקראת סוף השנה נעצר שטיינמץ בישראל בחשד כעי שילם עשרות מיליוני דולרים לבכירים בממשל בגינאה שסייעו לו בקידום עסקיו. שנתיים מאוחר יותר נרקם הסכם בין החברה שבבעלותו לנשיא גינאה, לפיה ייסוגו שני הצדדים מטענותיהם וכן לביטול הבוררות ביניהם בנוגע לאזור סימנדו במדינה, הנחשב לעשיר במינרלים.
2017 – קבוצת בני שטיינמץ תובעת בניו יורק את המיליארדר ג'ורג' סורוס. על פי התביעה, סורוס חיבל בעסקיה של הקבוצה באמצעות עמותות וארגונים הממומנים על ידו. שטיינמץ טוען לפגיעה גדולה בעסקיו ותובע סכום פנטסטי של 10 מיליארד דולר.
2019 – התביעה בז'נבה מודיעה כי החליטה להגיש כתב אישום נגד שטיינמץ בגין מתן שוחד לעובדי ציבור בגינאה וכן בגין זיוף מסמכים.
עוד באותה שנה – שטיינמץ מזוכה מההאשמות נגדו ברומניה. לצערו זה אינו סוף פסוק לתהליך.
2020 – לקראת סוף השנה הופך ביהמ"ש העליון ברומניה את החלטת הערכאה הנמוכה לזכות את שטיינמץ וגוזר עליו ועל זילברשטיין חמש שנות מאסר בגין מתן שוחד בעסקת קרקעות.
2021 – שטיינמץ מורשע במתן שוחד בגינאה ונגזרות עליו חמש שנות מאסר וקנס בגובה 50 מיליון פרנק שוויצרי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה