משפט

מקדונלד'ס רצתה להחליף עובדים ברובוטים - וסופגת תביעת ענק

החברה נתבעת על כך שהחלה להחליף את עובדי סניפיה בעמדות המאזינות ומנתחות את הזמנות הלקוחות: עבירה על חוקי הפרטיות
יאיר מור | 
מקדונלדס (צילום unsplash)
ארוחת פיצויים: תביעה ייצוגית הוגשה לאחרונה נגד רשת המזון המהיר הגדולה בעולם במדינת אילינוי שבארה"ב, בעקבות ניסיונה להחליף את עובדי סניפי ה-Drive-through שלה במחשבים. התביעה לא הוגשה על ידי עובדי החברה בטענה לפגיעה בתנאי העסקתם, אלא דווקא על ידי לקוח, שאמור היה ליהנות מהשינוי.
בשנת 2019 רכשה מקדונלד'ס חברת בינה מלאכותית בשם Apprente, שפיתחה שירות בוטים המנתחים קול ומפענחים אותו, והפכה אותה ל-McD Tech Labs. בזמנו הצהירה החברה כי היא מתכוונת להשתמש בטכנולוגיה כדי להחליף את חלק מעובדיה ברובוטים, כך שלקוחות יבצעו את ההזמנה בדיבור למחשב, ורק את ההגשה יבצעו עובדים אנושיים. בשנה שעברה היא החלה בפיילוט של השירות, ובתחילת החודש הנוכחי הודיעה על הרחבת הניסוי ל-10 סניפי קח-וסע באזור שיקגו.
אך לדברי תושב המדינה שאנון קארפנטר, מדובר בעבירה על "חוק פרטיות המידע הביומטרי" של אילינוי, שהוא אחד הקפדניים ביותר בארה"ב.
לפי החוק המדובר, "לשום ישות פרטית אין רשות לאסוף ללכוד, לרכוש, לקבל באמצעות עסקאות או להשיג בכל דרך אחרת מידע זיהוי ביומטרי של אדם או לקוח", אלא אם הודיעה לאדם על כך שהיא עושה זאת, פירטה את השימושים שלה במידע והאמצעים שננקטים לאבטחתו וקיבלה את הסכמתו בכתב - צעדים שמקדונלד'ס לא טרחה לבצע מול תושבי אילינוי, שקולם מוקלט ומנותח על ידי המערכת שלה לא רק כדי להבין את ההזמנות, אלא גם כדי לנסות לנחש את מינם, גילם ומוצאם של המזמינים לפי אופן דיבורם.
קארפנטר מעריך שהצעד של מקדונלד'ס משפיע על המוני לקוחות, ומכיוון שהחוק מעניק לכל נפגע סעד של עד 5,000 דולר במקרה של הפרה מכוונת ועד 1,000 דולר במקרה של הפרה שמקורה ברשלנות, הסכום הכולל עובר את הרף של 5 מיליון דולר, שהופך את התביעה לתביעה ייצוגית המונית וגדולה.
מקדונלד'ס לא הגיבה לדיווח על התביעה באתר The Register.
פרט אחד שמעניין לציין הוא שבתזמון מעניין, בסוף השבוע הודיעה החברה על פריצה שהתגלתה במערכות שלה בארה"ב, קוריאה וטייוואן. החברה מסרה לוול-סטריט ג'ורנל כי הבחינה בפעילות חשודה ושכרה חברה חיצונית לבדוק את העניין, ורק שבוע לאחר מכן נסגרה הפרצה, לאחר שהפורצים הספיקו לגנוב מידע על עובדי החברה בכל שלוש המדינות, ומידע על לקוחותיה בשתי האחרונות. המידע הזה מוסיף נדבך נוסף לחשש ממה שיקרה למידע ביומטרי על לקוחות מקדונלד'ס שייאסף על ידי מערכות בינה מלאכותית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה