משפט

שמחה רוטמן בריאיון: "הממשלה הזו פגעה במדינת ישראל והאזרחים שלה"

ח"כ שמחה רוטמן בריאיון לאתר ice. מדבר על כניסתו לכנסת: "לא ידעתי שלכזה דבר אני אכנס". תיקי נתניהו: "תיקים לצורכי הצגה תקשורתית", על הקיצוצים במעונות היום: "יש דבר אחד שעליו חברי הממשלה הזו יכולים להסכים עליו, שנאה" | ריאיון
אביחי דלאל |  5
ח"כ שמחה רוטמן, מפלגת הציונות הדתית (צילום יהונתן זינדל, פלאש 90)
מאז הקמת הממשלה החדשה, השיח הפוליטי במדינה רק הלך וגדל בעקבות המלחמות בין האופוזיציה לקואליציה. אחת המפלגות הבולטות באופוזיציה שמשמיעה את קולה על כל סוגיה או החלטה שעולה היא מפלגת הציונות הדתית. 
ח"כ שמחה רוטמן, עורך דין במקצועו ומי שכתב את הספר "מפלגת בג"צ" בריאיון  לאתר ice. מדבר על הסוגיות המשפטיות הבוערות כמו משפט נתניהו וכתבי האישום של דוד ביטן ויעקב ליצמן, על סערת  הקיזוזים שהתחוללה השבוע בכנסת, ההחלטה לקצץ את הסבסוד הממשלתי למעונות היום של האברכים והפיליבאסטר. 
בתור חבר כנסת חדש, איך היה להיכנס לסיטואציה הזו מבחינה פוליטית?
 

״לא ידעתי שלכזה דבר אני אכנס. התרחיש האפשרי שהיה צריך להתרחש הוא הקמת ממשלת ימין. אנשים עשו בחירה שלטעמי היא נוראית ללא לגיטימציה ציבורית ובניגוד לכל ההבטחות שלהם לבוחרים. ללכת ולהקים ממשלה עם השמאל ועם תומכי טרור של רע״מ וזה שינה את פני המערכת הפוליטית. ראינו השבוע מה זה יכול לעשות. מה שקורה זה שהמערכת עסוקה בלשבור שיאים חדשים של נוהל ומנהל תקין והם עושים דברים ומעבירים חוקי יסוד בהליכים לא תקינים, מוסיפים דברים לסדר היום, לא מנהלים דיונים, משקרים מעל בימת הכנסת ומעל הדוכן, אומרים יש הבטחה כזו של 1,600 משפחות ואז בודקים ומגלים שזה הרבה יותר, רואים שהכנסת תצביע על דברים שהיא לא יודעת מה עומד מאחוריהם".

יושבי הראש של מפלגות ממשלת השינוי (צילום: יהונתן זינדל, פלאש 90)
"בעצם בסיטואציה שכזו בכל פעם שאנחנו מתלוננים אנחנו רואים מן איזה לעג, נאמר על ידי כמה גורמים בקואליציה ׳תגישו בג״צ׳, כאילו זה אמור להיות הפיתרון שלנו לחוסר התקינות במערכת הפוליטית. אני הגעתי למערכת הפוליטית לא בכדי להגיש בג״צים, אם זה מה שהייתי רוצה, הייתי נשאר בחוץ. אני רוצה שכנסת ישראל תתנהג בהתאם לכללים ולמנהגים שלה ושאת המחלוקות הפוליטיות נפתור בדרכים פוליטיות. זו הסיבה לפיליבסטר, לא חושב שהיה אי פעם פיליבסטר כל כך ארוך ומקיף בכנסת, הקואליציה מנסה בכל שנייה לסתום את האופוזיציה וחלקים קטנים מהאופוזיציה עדיין מאמינים ומנסים את בג״צ. אני באופן אישי יודע שבית המשפט לא יתנהג לאופוזיציה כמו שהוא יתנהג לקואליציה".
מה ההבדל ביחס שלו בין האופוזיציה לקואליציה?
"הוא תמיד יסביר שזה לא אותו הדבר, שזה בסדר, תמיד ישב על הגדר כי עכשיו כאילו באמת השליטים האמיתיים נמצאים בשלטון. מי שנמצא בממשלה הם האנשים שפועלים עבור שופטי בג״צ, ששופטי בג״צ הם חלק מהמליאה שלהם ולכן לא משנה כמה כללים הם ישברו או יעבירו באופן כללי או רטרואקטיבי. לא יוגשו בג״צ כולל גורמים שעשו קריירה מלהגיש בג״צ וכל החלטה שהתקבלה בממשלה הקודמת יושבים ומחכים, פתאום שום דבר לא בוער, לא צריך להגיש בקשה ואלו שכן הוגשו נסגרו. אנחנו נמצאים בעידן מאוד מאוד בעייתי אבל אני רואה באופוזיציה שהיא מאוד נחושה והתעקשות לבוא ולהגיד שלא ניתן להם לרמוס ולשבור את הכללים והדרך היחידה שיש לנו לעשות את זה היא הפיליבסטר ואנשים לא תמיד מבינים את התועלת שבזה אבל התועלת היא שבסופו של דבר אנחנו נלחמים בשביל עם ישראל כדי שיהיה לנו מערכת פוליטית שעובדת ומתפקדת באופן תקין ומסודר״.
יש המון סוגיות משפטיות בזמן האחרון: משפט נתניהו, כתבי אישום, בג"צים, כמשפטן ופוליטיקאי, מה אתה יכול להגיד עליהן?
״יש פה באמת המון סוגיות ואני כרגע מתמקד באתגר כחבר כנסת להוריד כמה מהסוגיות. אם נתמקד בתיקי נתניהו שהם אירוע ידוע מראש, התיקים האלו לא היו צריכים להיות מוגשים ככתב אישום. תיק 4000, הוא תיק תקדימי ולא עושים תיק תקדימי על ראש ממשלה, אלו תיקים לצורכי הצגה תקשורתית כל המועדים בתיק הזה היו תפורים. פתאום בן אדם נוסע לחו״ל, פתאום נורא דחוף הכל, ללא שימוע מזורז כאילו הכל נורא נורא דחוף, השיקולים הם שיקולים של בחירות ותקשורת והכל חוץ משיקולים ענייניים של מה נכון ומה משפטי. יש דברים שלא עושים״.
יש עוד תיקים: כתבי האישום נגד חברי הכנסת דוד ביטן ויעקב ליצמן
״אפשר לדבר על כל תיק לגופו, תיקי נתניהו לא הוגדרו על ידי כתקדימיים אלא שי ניצן, מי שמנסה ליצור תיק תקדימי על ראש ממשלה האשמה עליו. כל התקלות שבתיק הזה, רואים בלאגן, חוסר שיקול דעת. יכול להיות תיקים נגד פוליטיקאים שהם מוצדקים. לפעמים יש פוליטיקאים שמקבלים שוחד, מושחתים, זה נדיר אבל זה קיים. לקחת ולספר שסיקור תקשורתי הפך להיות שוחד זה לשים את כל הכנסת ואת כל התקשורת מאחורי גדר. זה יחסי תקשורת-פוליטיקה. אם הוצאתי הודעה לתקשורת זה אומר שהענקתי מתנה לעיתונאי? אם הוא מעלה אותי לריאיון, אני אצטרך לחשוב שהוא מצפה לתמורה ממני? אי אפשר, זה לא עובד ככה״.

חברי הציונות הדתית: רוטמן, סטרוק ווולדיגר (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יש שיגידו או ישאלו למה שום דבר לא שונה ב-12 שנות השלטון של נתניהו, יש איזו אשמה מסויימת?
״לי יש יתרון מסויים שהמפלגה שלי הייתה באופוזיציה בממשלה האחרונה. בצלאל סמוטריץ׳ ואופיר סופר היו באופוזיציה והמפלגה שלנו לא הייתה חלק מהממשלה הקודמת. אני לא יודע איך הייתי נוהג אם הייתי בממשלה הקודמת, הממשלה או הכנסת הקודמת היו חריגים בהרבה מאוד מובנים, ממשלה פריטטית שהיא ממשלה טיפשית ומזיקה, היא הרסה את המערכת הפוליטית בתוך הממשלה״.
הביקורת של כל הדברים היא שנתניהו הכשיר את זה.
״אני לא מקבל את הטענה הזו כי כל האנשים שנכנסו לשלטון נכנסו עם הבטחה שהם לא יעשו את מה שנתניהו עושה ולכן לבוא ולהגיד שנתניהו עשה ככה ונתניהו עשה אחרת זו אמירה לא לגיטימית״.
שוב, מדובר ברמת הביקורת.
״אני לא דובר של נתניהו, אני יודע לדבר בשמי או לכל היותר בשם המפלגה שלי, אנחנו אמרנו לא לרע״מ. לא חשבנו פעמיים, חשבנו הרבה פעמים לפני שאמרנו לא אבל אחרי שהחלטנו לא, לא שיקרנו ולא חזרנו בנו וזה נעשה לאחר בדיקה. אפשר לבוא בטענות ואם הטענות נכונות ומה שנתניהו עשה או לא עשה ב-12 השנים האחרונות לא טוב? אז אל תעשו את זה גם אתם. אם אתם חושבים שזה טוב אז למה צעקתם על זה כל השנים? חוק נורבגי שאושר השבוע, הם קראו לזה שחיתות ואם זה הקו שלהם והם באו לשלטון בכדי להיות הרבה יותר גרועים מהשלטון שהם כביכול החליפו בטענות של טוהר מידות אז זה מה שנקרא יראה הציבור וישפוט. אם אנשים בחרו ביש עתיד בכדי שיהיו מכונת ג'ובים, אז בסדר. אם אנשים הצביעו לימינה בכדי שהם יבגדו באידיאולוגיה שלהם, אלה שהצביעו לימינה הצביעו כי 'ביבי הוא לא באמת ימין, רוצים ימינה בשביל ימין אמיתי' ואז רואים שהם לא קיבלו ימינה, הם קיבלו מפלגה שהולכת עם תומכי טרור. את השקרים האלו אנחנו לא צריכים לקבל, לא כציבור וכחבר כנסת".
השבוע הייתה את פרשת הקיזוזים עם ח"כ מאיר יצחק הלוי מתקווה חדשה שאיבד את אחותו, הטענות של שני הגושים סותרות זו את זו, מה היה שמה?
"אני יכול לספר רק את הגרסאות, העמדה שלי היא שאם יש גרסה של מישהו מהקואליציה או מישהו מהאופוזיציה אני כמובן אאמין אוטומטית אלא אם אני אהיה מוכרח אחרת למישהו מהאופוזיציה מהסיבה השפוטה שהקואליציה הזו בנויה על שקרים. אם איילת שקד משקרת במליאת הכנסת אז איך אוכל להאמין למישהו בימינה כשהוא מספר לי סיפורים על קיזוזים? מי שמשקר פעם אחת אני לא יכול להאמין לו, מי שמשקר הרבה פעמים אני עוד יותר לא יכול להאמין לו והגרסה של האופוזיציה נשמעת הגיונית. גם אם היה בלבול ואי הבנה, שואלים את הבן אדם, מבררים את הבעיה ובמקום להקפיץ בן אדם משבעה, בודקים את העניין בצורה אנושית. הם לא בדקו, לא אמרו, הקפיצו אותו משבעה והשאירו אותו כל הלילה. יש פה אנשים שפועלים בצורה לא אנושית, שקרנית ונראה לי שהקואליציה הזו יותר חושדת בעצמה מאשר בזה שהאופוזיציה משקרת לה".
השבוע שר האוצר ליברמן החליט על קיצוץ הסבסוד הממשלתי למעונות היום של האברכים.
"באמת אחרי שמורכבת קואליציה שלא יכולה להסכים על שום דבר, השסעים בינם לבין עצמם כל כך גדולים. יש רק דבר אחד שעליו הם יכולים להסכים 'בואו נרביץ לחרדים ונפגע בהם כמה שיותר', זה גרם להם לגבש הסכמה יפה, בבחירת השופטים, בעניין מעונות היום. יש כאן ממשלה שלא יכולה להתאחד על שום דבר מלבד שנאה, או שנאה לנתניהו או שנאה לחרדים אז מקווה שמחשבתם הרעה תוסר".

רוטמן, אשר ופרוש (צילום: יהונתן זינדל, פלאש 90)
איך אתה היית פותר את הפלונטר הפוליטי בסיטואציה של הקמת ממשלה או בחירות חמישיות?
"אני חושב שאם אנשים היו מבינים שאם החלופה היא או ממשלת ימין או בחירות, הם היו בוחרים בממשלת ימין. מי שנתן את האופציה להקים ממשלה עם תומכי טרור ולהקים ממשלה עם השמאל, החריב את האופציה להקים ממשלת ימין. נפתלי בנט וגדעון סער אשמים בצורה דומה, סער לפחות לא שיקר למצביעים שלו בצורה כל כך בוטה, גם הוא הפר כמה הבטחות אבל זה לא היה בוטה כמו נפתלי בנט. חז"ל אמרו 'הקנאה, התאווה והכבוד מוציאים את האדם מן העולם'. הרצון של נפתלי בנט להיות ראש ממשלה עם שישה מנדטים, לא דמוקרטי ועם השנאה העזה של אנשים מתקווה חדשה לאנשי נתניהו גרמו לכך שהם מוכנים להוציא לעצמם עין, בכדי להוציא לליכוד שתי עיניים והם מוציאים לכל עם ישראל את כל העיניים האחרות".
היום בכל שיחה אפשרית בין אנשים, כולם מתעסקים בפוליטיקה. אתה עד לזה כחבר כנסת?
"כשהפוליטיקה לא מתפקדת אז מדברים עליה הרבה, כשהפוליטיקה מתפקדת אז אירועים משעממים. כצופה מהצד, אין ספק שמה שקורה היום בפוליטיקה, אם זה לא היה מסכן לי את המדינה ואת החיים אז הייתי אומר שזו ההצגה הטובה ביותר בעיר. אבל לצערי זה מסוכן, זה לא הצגה, אבל בוודאי שהאקשן מתרחש היום בפוליטיקה הישראלית".
מה מצפה לנו בשבועות הקרובים, יש איזו הבטחה שאתה יכול לספק?
"אחד החסרונות בלהיות באופוזיציה זה שהאירועים הם לא בשליטתך. אני יכול להבטיח דבר אחד, אנחנו במיוחד במפלגת הציונות הדתית וכפי שאני רואה גם בשאר מפלגות האופוזיציה נלחם בכל הכוח נגד כל פעולה של ממשלת ישראל הלא טובה שיש לנו היום תעשה. אנחנו לא ניתן להם לפגוע במדינה, אנחנו לא ניתן להם להחזיר את זכות השיבה ולפגוע בביטחון המדינה. אנחנו עדים לסיטואציה שלא נעשתה מאז קום המדינה, לראשונה הוקמה ממשלה שנשענה מיום הקמתה על תומכי טרור וזה חמור מאוד, צריך לקצר את ימיה של הממשלה הזו ככל הניתן בדיוק בגלל הדבר הזה, אין לזה אח ורע, הדבר הזה מסוכן, עצם קיומו מסוכן וכל הפעולות שאנחנו רואים וראינו שהממשלה הזו פגעה במדינת ישראל והאזרחים שלה".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    קשקשן... (ל"ת)
    רז 07/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    יש לי אלרגיה לאנשים שחושבים שהם צודקים בכל דבר
    אחד העם 07/2021/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הח"כ הטרים מר רוטמן מוכיח בראיון הראשון את יכול הפלפול הדתית שהיתה לזרא. למה רצונו של נתניהו להקים ממשלה עם הרשימות הערביות לגיטימי ואילו הקמת ממשלת מרכז בתמיכה זהה איננה לגיטימית? למה תמיכת גנץ בממשלת נתניהו שהיתה מנוגדת למסע הבחירות שלו לגיטימית וצעדיו של בנט אינם טובים? למר רוטמן אין מילה אחת רעה על נתניהו והפרות הבטחויתוי וגם איןן לו מילה אחת טובה על מהלכי הממשלה החדשה!! קיצורו של עניין, למה לראיין מישהו שלמעט רהיטות העברית שבפיו אינו מביא דבר חדש ומעניין?
    סגור
  • 3.
    אתה מפיץ השנאה מס 1 עם סמוטריץ, הצבעת יחד עם המשותפת ו
    הזוכר 07/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה שונא את כולם את הממשלה החדשה את הפרקליטות, איפה צמחת עם כל כך הרבה שנאה.
    סגור
  • 2.
    אתה מפיץ השנאה מס 1 עם סמוטריץ, הצבעת יחד עם המשותפת ו
    הזוכר 07/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה שונא את כולם את הממשלה החדשה את הפרקליטות, איפה צמחת עם כל כך הרבה שנאה.
    סגור
  • 1.
    שמחה סליחה שינאה רוטמן למה אתה שונה את עם ישראל
    יייייייששששששש 07/2021/09
    הגב לתגובה זו
    2 2
    אם בנט וימינה וכל השאר לא היו מקימים ממשלה היינו הולכים לבחירות חמישיות, שישיות וכן הלאה ואז כן אז היה מתחולל חורבן בית שלישי. אתה הבנת את זה
    סגור