משפט

זה הקנס העצום שישלם מי שינסה "לצנזר" שלטי חוצות

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק לפיה הקנס על השחתת מודעות על רקע מגדר יוחמר. זה הקנס הענק שמי שישחית עתיד לשלם. ח"כ מקלב: "מודעות שחץ ומודעות חושפניות, פגיעה ברגשות". ח"כ מלינובסקי: "שיתאפקו"
מערכת ice |  5
שלט החוצות של הלהט"ב שהוסר בלילה (צילום יח"צ)
ועדת החוקה אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את הצעת חוק העונשין (תיקון - השחתת מודעות על רקע מגדר), שיזמו חברי הכנסת יוליה מלינובסקי, יבגני סובה ואלכס קושניר. לפי הנוסח שאושר, יוחמר הקנס עוד יותר מהצעת החוק המקורית והוא יעמוד על 75,300 שקל.
הצעת חוק המקורית להחמרת הענישה נוסחה בדרך של העלאת הקנס המרבי המוצע בעבירות לפי סעיפים 195 ו-466 לחוק העונשין, בנסיבות בהן השחתת מודעות או השחתת שטרות, בהתאמה, נעשית במטרה להגביל את גישתן של נשים או למנוע את הצגתן של נשים במרחב הציבורי. התיקון נעשה מאחר והעבירה שכותרתה "השחתת מודעות" בסעיף 195 לחוק העונשין היא עבירה ספציפית המוגבלת למודעות מטעם הרשויות.  העונשים הקבועים בהן נעים בין מאות שקלים בודדים (סעיף 196 נאכף כעבירת קנס בגובה 730 שקל) ועד לעונש מאסר של שלוש שנים וקנס של עשרות אלפי שקלים. בעבירה לפי 452 שעניינה היזק בזדון, עומד הקנס על 75,300 שקל.
 
ח"כ יוליה מלינובסקי מישראל ביתנו, יוזמת הצעת החוק אמרה בוועדה: "לחוק שעבר בתמיכת הממשלה יש היסטוריה. אני מנסה לקדמו שלוש שנים והייתה התנגדות עזה של חלק מהקואליציה בממשלה הקודמת. כולנו רואים את התופעה המכוערת של הדרת נשים מהמרחב הציבורי והשחתת שלטים ברחבי הארץ. מישהו החליט שלנו כנשים אין מקום לא בשלטים ולא ברחוב".
מלינובסקי הציגה מספר תמונות שהושחתו: "הבאתי כמה דוגמאות של התופעה, איפה זה ואיפה כבוד האישה? האלופה האולימפית לינוי אשרם הביאה כבוד למדינה אבל זה לא הפריע לעבריינים להשחית את דמותה. הפוליטיקאית אורלי לוי, שלט שלה בבחירות הושחת בצורה מגעילה. לפני שבוע השחיתו את פניה של נועה קירל בשלט חוצות בת"א. זה קורה רק עם נשים. הייתה תערוכה והחליטו להשחית דמות של ניצולת שואה. אין יותר מגעיל מזה. יש עוד דוגמאות רבות".
הצ"ח מחמירה ענישה למי שמתנהגים בצורה כזו, גם במאסר וגם בקנס כספי. אסור למדינה דמוקרטית להשלים עם מצב שעבריינים משחיתים ומדירים נשים ממרחב ציבורי. זה מאפיין שלטון אחר ולא מתאים למדינת ישראל. יש כבר פס"ד המחייב את עיריית ירושלים לאכוף את העבירות האלו. הפגיעה ברכוש העלויות נופלות על העיריות. הגענו למצב שהרבה חברות פרסום לא רוצות לשים דמויות של נשים על שלט כי זה לא שווה את ההשקעה. זו תעודת כבוד לכנסת שסופסוף הגענו לקדם את הצ"ח".
בסיום הדיון אמרה: "שרת המשפטים נכנעה בזמנו לשותפות לקואליציה. הגיע אליי עוזר בכיר של ליצמן ואמר שאין לציבור שלו כסף לשלם קנסות אז אמרתי לו שלא ישחיתו. האמירה פה היא גם דקלרטיבית כלפי המשטרה ובימ"ש. אני לא מוכנה יותר לקבל משפט שאין כסף לשלם קנסות ואני לא מוכנה לקבל מציאות שנפחד כנשים ללכת ברחוב".

ח"כ משה גפני מיהדות התורה הסביר את ההתנגדות שלו לחוק: "הצבעתי נגד החוק הזה במליאת הכנסת. יש חוק העונשין שאוסר את הפגיעה והשחתת מודעות באופן כללי. לא כ"כ הבנתי מה העניין בחוק הזה עד שהבנתי שהיות ויש תופעה שהולכת ומתרחבת צריך להחמיר את הענישה. ואז נזכרתי שיש החמרה בפגיעה במקומות קדושים. אנחנו עדים לאחרונה לחילול והשחתת בתי כנסת ונעשו ניסיונות לשרוף בתי כנסת. התרחבה התופעה של כתובות נאצה וצלבי קרס על בתי כנסיות.
לא כולם יודעים מה זה עושה לי כיהודי שנלחם על ניצולי השואה. יחד עם חבריי הנחנו הצ"ח דומה לזו שדנים בה ואנחנו מבקשים להחמיר ענישה. לא ידעתי שיש הליך כזה שלא משנה דרמטית את המצב אלא מחמיר ענישה עם יותר קנס או מאסר. זו תהיה תעודת עניות לכנסת שמחמירים ענישה על תחום אחד ובתחום של מקומות קדושים ובתי כנסת לא יחמירו. תפקידה של הכנסת לא לקבל את המציאות הזו ואת מה שהממשלה אומרת אלא לדון על כך בוועדה".
 
 
ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה: "חשוב להבהיר שאני מייצג מפלגה שהיא נגד השחתה, כל סוג של אלימות והשחתת רכוש. כל אחד יכול למחות אך ברור שאף אחד לא יכול לקחת את הדין לידיו. מי שעושה את זה אלו שולי המחנה שפוגעים גם במודעות שלי. זו תופעה שאנחנו סובלים ומגנים אותה. מדוע אין אכיפה כנגד זה. יחד עם זאת יש לדעת שפרובוקציות, מודעות שחץ ומודעות חושפניות, פגיעה ברגשות באופן מכוון זה לא פחות חמור מההשחתה עצמה. זכותן של נשים להסתובב באיזה דרך שירצו. הבעיה שהחוק בא להכתים ציבור שלם. תטפלו קודם כנגד ציבורים אחרים המשחיתים בתי כנסת וזורקים חלקי חזיר לבתי כנסת". 
ח"כ מלינובסקי התפרצה לדבריו: "אם זה פוגע בהם שיתאפקו. למה צריך להשחית?" ח"כ מקלב: "פגיעה ברגשות היא חמורה לא פחות מאשר ההשחתה. אנשים שבאים לשכונה חרדית ומדביקים מודעות בכוונה לפגוע- גם את זה יש לחוקק".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מדינת עמלק שלכם לא תנצח את תורתנו לעולם!
    רם 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    1 5
    זה שאתם הופכים את בנותיכם להפקר לא נסכים לזה. אז תנו קנס מי ישלם את זה? חחחח הצחקתם אותי. עוד רוסיה גויה שבאה להכתיב לנו את החיים בארץ הקודש. החרדים היו כאן לפני הציונים הערב-רב האספסוף, וישארו גם אחרי. כן כן היסטורית החרדים היו כאן הרבה לפני.
    סגור
  • חיים ולדר הראה לנו איך דברים מתנהלים אצלכם
    אסף בלצר 12/2021/28
    הגב לתגובה זו
    11 1
    והוא לא גוי מרוסיה לשיטתך - נכון? ראינו גם את משי זהב... לאט לאט כל האמת המחליאה מהמגזר החרדי מתחילה לצוף. כבר לא קונים את השקרים שלכם, צבועים שכמותכם.
    סגור
  • 2.
    מלינובסקי יקבל 75,300 מונדבוצ'קס במקום 75,300 שקל
    טיטי 12/2021/27
    הגב לתגובה זו
    2 8
    טיפשים שחיים בסרט
    סגור
  • 1.
    מעולה! טרור החרדים נגמר. לא טוב לכם? תעברו לחרדיסטאן!
    אלמוג מליקסברג 12/2021/27
    הגב לתגובה זו
    19 5
    לחברי הכנסת יוליה מלינובסקי, יבגני סובה ואלכס קושניר: תודה על תרומתכם לחברה הישראלית המודרנית, הפתוחה והליברלית. תמשיכו לתת עבודה טובה. גאים בכם.
    סגור
  • הלוואי והיה חרדיסטאן
    תאמין לי 12/2021/27
    הגב לתגובה זו
    2 4
    הייתי הראשון לעבור לשם. העיקר לא להצטרך לחיות עם יצורים כמוך.
    סגור