משפט

מנדלבליט מסיים קדנציה כיועמ"ש: "שנים עתירות אתגרים, בלשון המעטה"

אביחי מנדלבליט יסיים בעוד יומיים את הקדנציה שלו כיועץ המשפטי לממשלה. מנדלבליט: "היו כאלה שניסו להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, תחת הכותרת של 'משילות', אבל פעם אחר פעם ראינו שמה שבאמת עמד מאחורי המהלכים הללו היה רצון לקדם אינטרסים אישיים"
מערכת ice | 
אביחי מנדלבליט (צילום אוליבר פיטוסי פלאש 90)
היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט יסיים בעוד יומיים את הקדנציה שלו בתפקיד לאחר שש שנים, וייכנס לתפקיד באופן זמני פרקליט המדינה, עו"ד עמית אייסמן, עד למינוי של יועמ"ש קבוע. הבוקר נפרדו ממנדלבליט בישיבת הממשלה.
מנדלבליט סיכם את כהונתו: "בשש השנים בהן כיהנתי כיועץ המשפטי לממשלה נדרשתי פעם אחר פעם ליצוק תוכן מעשי לעקרונות. אלו היו שנים עתירות אתגרים, בלשון המעטה. בשנים הללו קיבלתי אלפי החלטות, בתחומי הייעוץ המשפטי, הייצוג בערכאות ואכיפת הדין. ותמיד, הקפדתי לפעול לאורם של העקרונות האמורים. אני מסיים את תפקידי עם תובנות רבות על חשיבותו של שלטון החוק במדינה דמוקרטית, על חשיבותם של מוסדות החוק והמשפט, וגם על דברים שנדרש לשפר בעבודתם. אני לא טוען חלילה שהכול מושלם. אבל יש תובנה אחת שכבר היום ארצה לשתף אותה בכם – וזו האחריות של הממשלה להבטחת שלטון החוק". 
מנדלבליט המשיך ודיבר על האחריות של הממשלה לשמירה על שלטון החוק: "שלטון החוק אינו עניין פרטי של היועץ המשפטי לממשלה. זהו מרכיב יסודי במדינה דמוקרטית, שהממשלה מחויבת לשמור עליו עבור האזרחים ועבור האינטרס הציבורי. באחד הנאומים, קראתי לכך – ביטחון משפטי – שהוא חלק מהחוסן הלאומי, כמו ביטחון צבאי, ביטחון בריאותי, ביטחון כלכלי, וכן הלאה.
 
השמירה על שלטון החוק היא חלק מהנאמנות הציבורית של חברי הממשלה, כמי שמחויבים לראות לנגד עיניהם את האינטרסים הממלכתיים לפני האינטרסים הפוליטיים והאישיים שלהם. ממשלה שפועלת להחלשת שלטון החוק, או חלילה פועלת נגד שלטון החוק, פוגעת בציבור. היו כאלה שניסו להציג את הפגיעה בשלטון החוק כמהלך אידיאולוגי, תחת הכותרת של 'משילות', אבל פעם אחר פעם ראינו שמה שבאמת עמד מאחורי המהלכים הללו היה רצון לקדם אינטרסים אישיים, תוך פגיעה קשה בעיקרון הנאמנות הציבורית". 
את דבריו סיכם ופנה למי שימשיך את דרכו: "בעוד יומיים אני אסיים את תפקידי. את התפקיד הזה לא מילאתי לבד ולא יכולתי למלא לבד. היו לי שותפים רבים.  בעוד זמן קצר, כך אני מקווה, ייבחר יועץ משפטי לממשלה חדש אשר יכהן אחריי, ואני יודע שהוא יזכה להגיע למערכת מפוארת שתסייע בידו למלא את תפקידו ולממש את תחומי אחריותו הרבים".
מוקדם יותר, השרים בירכו את מנדלבליט בישיבת הממשלה. שר המשפטים, גדעון סער אמר: "אביחי מנדלבליט כיהן בתפקיד הקשה והמאתגר הזה - לדעתי התפקיד השני הכי קשה בשירות הציבורי, אחרי תפקיד רה"מ. הוא כיהן בתקופה הקשה ביותר למוסד החשוב הזה - מוסד היועמ"ש לממשלה - תחת מתקפה גלויה, ארוכה, רצופה וחסרת מעצורים במשך כשנתיים ימים, מתוך הממשלה עצמה ובהובלת רה"מ. המתקפה הזאת נבעה מסיבה אחת בלבד - החלטתו להגיש, לפי חובתו בחוק, כתב אישום נגד רה"מ. הניסיון המכוון והמגמתי לקעקע את כל מוסדות אכיפת החוק במדינה לא הסתיים. יש הבדל בין ביקורת לגיטימית לבין דה-לגיטימציה שיטתית וארסית, המבוססת על הפצת עלילות, כזבים ופייק ניוז. מול המתקפה המסוכנת הזאת, שחתרה תחת יסודות המשטר הדמוקרטי שלנו, גילה היועץ המשפטי לממשלה יכולות עמידה, כושר ספיגה. ברגעים היסטוריים היה לך תפקיד מפתח בשמירה על המשטר הדמוקרטי בישראל וכאשר ישקע האבק - כך אתה תיזכר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה