משפט

ארגון העיתונאים תובע את המשטרה: העיתונאי שהוכה יפוצה?

?ארגון העיתונאים בתביעה ראשונה על אלימות כלפי עיתונאים: הבוקר הוגשה תביעה כנגד משטרת ישראל על אלימות ומעצר שווא של העיתונאי יאסר עוקבי: "המשטרה התרשלה בתפקידה וחרגה בפעולותיה ממתחם הסבירות, תוך השפלתו בזירת האירוע לעיני כל ובזמן שהוא מסקר את האירוע בשידור חי"
כפיר אדר | 
מעקב אחר עיתונאים (צילום pexels ,freepik)
יאסר עוקבי וארגון העיתונאים הגישו הבוקר לראשונה תביעה כנגד משטרת ישראל על אלימות כלפי עיתונאים. התביעה הוגשה לבית המשפט השלום בבאר שבע על ידי עוה"ד של הארגון גלעד זבידה ואמיר בשה. העיתונאי יאסר עוקבי וארגון העיתונאים תובעים 70 אלף שקלים מהמשטרה בעקבות מקרה התקיפה והמעצר של  עוקבי ב-10 בינואר במהלך סיקור העימותים על רקע נטיעות קק״ל בדרום.
״עניינה של התביעה הוא פגיעה בחופש העיתונות באופן של עיכוב ומעצר בלתי חוקיים, כליאת שווא, ושני חיפושים בלתי חוקיים שביצעה משטרת ישראל כנגד התובע. ההתנהלות הפסולה התרחשה בעת שהעיתונאי ביצע את עבודתו: סיקור אירוע ציבורי רחב היקף למספר גורמים במקביל ובשידור חי. הנתבעת התרשלה בביצוע תפקידה ופעלה בחוסר סמכות כאשר עיכבה את העיתונאי בעת עבודתו העיתונאית תוך הבאתו לתחנת המשטרה ומעצרו מאחורי סורג ובריח.
 
״מדובר במקרה תקדימי, שכן עד למקרה דנן לא היה מקרה במדינת ישראל בו עיכבו ועצרו עיתונאי ישראלי, הכניסו אותו לתא מעצר תוך ביצוע חיפושים בלתי חוקיים, וזאת מחמת ביצוע עבודתו העיתונאית בלבד. למרבה הצער, מדובר בתופעה רחבה של אלימות לרבות אלימות משטרתית כלפי עיתונאים בעת ביצוע עבודתם, ואולם עד כה אף מקרה לא הגיע לשפל כמו המקרה המונח בפני בית המשפט.
״הנתבעת לא חקרה את העיתונאי, לא פתחה תיק בעניינו ולא הגישה כנגדו כתב אישום, גם לא בקירוב, ולא בכדי. בטרם עוכב ונעצר העיתונאי ללא כל סיבה, הוא הציג בשטח את כל התעודות הנדרשות לרבות תעודת עיתונאי ותעודת זהות. מיותר לציין כי העיתונאי לא ביצע עבירה ואף לא היה יסוד לחשד שיבצע עבירה, התובע לא נקט באיזה פרובוקציה, וכל "חטאו" הוא בעבודתו העיתונאית.
״על משטרת ישראל לנהוג בעיתונאים בעת עבודתם באופן שיאפשר להם לסקר אירועים, לבקר אותם ולהנגיש אותם לציבור הרחב, תוך שמירה על עקרון חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת, מה שלא נעשה בעניינו של התובע. הנתבעת לא הפעילה את שיקול דעתה בשטח, התרשלה בתפקידה וחרגה בפעולותיה ממתחם הסבירות עת עצרה עיתונאי המבצע את עבודתו העיתונאית, תוך השפלתו בזירת האירוע לעיני כל ובזמן שהוא מסקר את האירוע בשידור חי. בתחנת המשטרה נהגו בתובע כאילו מדובר באחרון העבריינים על ידי הכנסתו לתא מעצר וביצוע שני חיפושים גופניים שלא לצורך״.
העיתונאי יאסר עוקבי מציין כי: "לא יעלה על הדעת שעיתונאי שממלא את תפקידו, מגיע לזירה, מסקר ומשקף את המציאות עבור הציבור הרחב והמשטרה לא רק שמפריעה לו במילוי התפקיד, אלא גם מחרימה את כלי העבודה היחיד של כל עיתונאי היום - הטלפון הסלולרי. המשטרה עצרה אותי במשך 5 שעות, ללא מים וללא אוכל, ובמקביל טוענת שהיא שומרת על חופש העיתונות וחופש התנועה של עיתונאים. הם דחפו אותי לתוך ניידת משטרה, לקחו אותי לתחנת המשטרה, ערכו חיפוש על גופי פעמיים. יש גבול למה שמותר לעשות במשטר דמוקרטי לאנשי תקשורת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה