משפט

שלמה נחמה לא ישלם מס שבח ממכירת דירת הפאר

איש העסקים שלמה נחמה נדרש על ידי מס שבח בתשלום מס על מכירת דירת הפאר ברחוב רוטשילד בתל אביב אולם בית המשפט העליון פסק כי נחמה קיים את תכלית החוק ולמרות תכנון המס - הוא היה לגיטימי
ניצן כהן |  8
שלמה נחמה (צילום אלי דסה)
איש העסקים שלמה נחמה, מי שכיהן במשך שנים רבות כיו"ר בנק הפועלים, לא ישלם מס שבח על מכירת דירת הפאר ברחוב רוטשילד בתל אביב. דירה שנמכרה ב-45 מיליון שקל. בית המשפט העליון קיבל היום את עמדתו של נחמה (שיוצג בידי עוה"ד זיו שרון ורם כספי) וקבע כי תכנון המס היה לגיטימי ולכן נחמה לא ישלם את המס כפי שנדרש על ידי מס שבח.
סיפורו של המקרה הוא כזה: שלמה ונחמה ורעייתו רכשו שתי דירות במגדל ברחוב רוטשילד בתל באביב מתוך כוונה לאחד אותן לדירת פאר אחת. לימים הבניין קיבל טופס 4 ונחמה ורעייתו החליטו להותיר את הדירה המאוחדת ברמת מעטפת. כלומר שאין בה כלים סניטריים וכן הלאה.
 
לימים שונה חוק מס שבח ונקבעו בו מגבלות לקבלת הפטור, או אז נחמה מכרו את הדירה וביצעו בה שיפוץ, הפכו אותה לדירת פאר הראויה למגורים, אם כי הרוכש שראה את הדירה במצבה כמעטפת לא רצה בשיפוץ וביקש להותיר אותה כדירת מעטפת. לאחר המכירה הרס הרוכש את פנים הדירה ועשה בה כרצונו.
שלמה נחמה טען שמכר את הדירה כדירת מגורים ולכן הוא ראוי לפטור ממס שבח. מה שבח טען מנגד כי השיפוץ שהפםך את הדירה מרמת מעטפת (שאינה מזכה בפטור ממס שבח) לדירה ראויה למגורים הייתה עולה מלאכותית שתכליתה להימנע מתשלום מס ולכן דינה להיות מסוווגת ככזו שחייבת במס מלא.
בדיון ארוך ומנומק מנתחים שופטי העליון (השופטים מינץ, הנדל ועמית) את העסקה אל מול עמדת נחמה וענמדת מס שבח ובסופו של יום החליטו כי בנקודת הזמן בו נמכרה הדירה הרי שהיא הייתה ראויה למגורים ומעבר לכך, גם אם הדירה לא הייתה ראויה למגורים הרי שכל מה שניתן לעשות בה שימוש זה מגורים (אין לה כל היתר לשימוש שונה ממגורים) ולכן מדובר בדירת מגורים שחוסה תחת התנאים לפטור ממס שבח כפי שהיה באותם הימים.
גם אם לביצוע פעולות שעשו נחמה ורעייתו היו היבטים של מס הרי שעמדת רשות המסים לא צריכה להיות גבייה של המס המקסימלי אלא גביית מס אמת (כדברי בית המשפט) ומכאן ומאחר שהניתוח של בית המשפט הוביל לכך שהדירה הייתה דירת מגורים הרי שהיא חוסה תחת הפטור, למרות פעולות שנעשו (ככל שנעשו) להפחתת המס ו/ או הימנעות ממנו.
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    רק בעלי הממון יכולים לעשות קומבינות כאלה
    דוד 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קומבינה באישור בית המשפט מדינה מושחתת
    סגור
  • 5.
    ארנון
    ארנון 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעולה.גם אני עשיתי אותו דבר ,אומנם בסכום קטן בהרבה ,אבל לא הייתה שום בעייה ושום מס שבח .בסך הכל ידיעת החוק ורתימת לטובתך.רק בגלל שזה שלמה נחמה אז יש כותרת קטנה.זה קורה המון .
    סגור
  • 4.
    הון שלטון עולם תחתון
    רוי 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אדם מהשורה היה משלם כמו שצריך
    סגור
  • 3.
    הון שלטון
    ורד 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שופטים = הון שלטון
    סגור
  • 2.
    למה פטור?
    ספי 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כיצד פטור ממס,שבח?זו היתה דירתו היחידה?
    סגור
  • 1.
    אין דבר , שיהיה לו לתרופות . (ל"ת)
    ישראל 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • תתבייש לך
    חיים 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לעולם אל תאחל דבר כזה גם לשונא הכי גדול שלך ומה הןא עשה לקח לך מפה את האוכל שלך תתבייש
    סגור
  • אין דין ואין דיין במדינה הזו. (ל"ת)
    אכפת לי 07/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור