משפט

הרשות לניירות ערך בהחלטה חשובה: הוראות חדשות לחברות תשלומים

הרשות לניירות ערך פרסמה את טיוטת צו איסור הלבנת הון לחברת תשלומים ויוזם תשלומים בסיסי. בנוסף, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, בשיתוף מחלקת ייעוץ וחקיקה, מקדמת בימים אלו רפורמה משמעותית במשטר איסור הלבנת הון ומימון טרור
מערכת ice | 
הונאות תשלומים והלבנת הון-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ב-10 בינואר 2024, פרסמה הרשות לניירות ערך את טיוטת צו איסור הלבנת הון (חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של חברת תשלומים ויוזם בסיסי למניעת הלבנת הון ומימון טרור), להערות הציבור. הצו יחול על חברות המספקות שירותי תשלום חוץ בנקאיים אשר יקבלו רישיון בהתאם לחוק הסדרת העיסוק בשירותי תשלום וייזום תשלום.
השירותים אשר מוסדרים במסגרת חוק הסדרת העיסוק הם: הנפקה של אמצעי תשלום; סליקה של פעולת תשלום; ניהול חשבון תשלום; שירות ייזום תשלומים (בסיסי ומתקדם). כחלק מסמכויות הפיקוח של הרשות לניירות ערך על סקטור זה בהתאם לחוק הסדרת העיסוק, היא הוסמכה מכוח חוק איסור הלבנת הון, להיות הממונה על סקטור זה גם בהיבטי המאבק בהלבנת הון ומימון טרור.
 
לפי עיקרי הצו, מוטלת על בעל רישיון חובה לבצע הליך של הכרת מקבל שירות, לרשום את פרטי הזיהוי של מקבל השירות ולאמת את הפרטים שנמסרים לו. כמו כן, במקרים המתאימים נדרש בעל רישיון לבצע זיהוי פנים אל פנים של מקבל השירות ולערוך בקרה שוטפת אחר פעולות מקבל השירות בהיבט של סיכוני הלבנת הון. בעל רישיון מחויב להעביר דיווחים שונים לרשות לאיסור הלבנת הון בנוגע לפעילות המבוצעת דרכו וכן לנהל ולשמור רישומים בנוגע לכל פעולה כספית שבוצעה באמצעותו.
נוסח הצו המוצע מביא בחשבון גם את המאפיינים הייחודיים של פעילות חברות תשלומים ויוזמים בסיסיים. כך למשל, הצו אינו מחייב את החברות שיספקו שירותים ייזום תשלומים בדיווחים רגילים, אלא מטיל חובת דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון במקרים של פעילות בלתי רגילה בלבד. בנוסף, נוכח המאפיינים המקוונים של רוב שירותי התשלומים שיהיו כפופים להוראות הצו, הצו כולל הסמכה לממונה (במקרים המתאימים) לקבוע בהוראות אמצעי זיהוי חלופים לזיהוי הפיזי, תוך הבטחת אמינות הזיהוי והפחתת סיכוני הלבנת ההון הנובעים משימוש באמצעים אלו.
הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, בשיתוף מחלקת ייעוץ וחקיקה (פלילי), מקדמת בימים אלו רפורמה משמעותית במשטר איסור הלבנת הון ומימון טרור אשר כוללת את האחדת האסדרה החלה על הגופים הפיננסיים בתחום איסור הלבנת הון ומימון טרור בצו אחיד, זאת לרבות בכל הנוגע לאופן הדיווח של הגופים הפיננסיים לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור.
לפיכך, ועל מנת להקל על הגופים הפיננסיים ולא לחייב אותם לשנות את מתכונת הדיווח שלהם לתקופה שעד כניסתו לתוקף של הצו האחיד, כולל הצו המוצע הוראת מעבר לפיה נותן שירות שיחול עליו הצו המוצע יוכל לבחור האם לדווח דיווחים רגילים לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור לפי צו איסור הלבנת הון החל על נותני שירותים פיננסיים ונותני שירותי אשראי או לפי הצו החל על תאגידים בנקאיים.  עם זאת, אם יתעכב קידומו של הצו האחיד, הממונה מוסמך להחיל את סעיף הדיווח הרגיל בטיוטת הצו על חברות התשלומים במועד שיקבע.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה