בארץ

התאחדות התעשיינים על דו"ח ה-OECD: "תמונה לא מדויקת"

התאחדות התעשיינים מגיבה לדו"ח המדאיג של ה-OECD ומסבירה כי הוא לא משקף את המצב ב-2023, אלא את זה ב-2022 כשהשקל התחזק. נשיא ההתאחדות קרא לממשלה לנקוט בצעדים בעקבות הדו"ח ובהם הורדת המע"מ על מזון
מערכת ice |  1
רון תומר בוועידה לאנרגיה (צילום דוברות התאחדות התעשיינים)
הבוקר פורסם הדו"ח המדאיג של ה-OECD שחשף כי מדינת ישראל היא היקרה בין המדינות שבדירוג, ובהן מדינות כמו שוויץ, ארה"ב, צרפת ועוד. כעת נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מגיב לידיעה ואומר: "הדו"ח מוכיח שוב: הפתרונות ליוקר המחיה - בידי הממשלה. יש להפחית את המע"מ על מזון מיידית".
לצד זאת, מחלקת המחקר של התאחדות התעשיינים בחנה את דו"ח ה-OECD שפורסם, ומצאה כי מכיוון שהדו"ח מתייחס לשנת 2022, הנתונים שהתפרסמו בו נובעים בעיקר מהתחזקות השקל, שהגיעה לשיא בשנה זו, ואינם משקפים את נתוני 2023, שבה השקל נחלש משמעותית.
עוד נמסר כי מבדיקה של המחלקה עולה כי בעוד שמדד מחירי המזון בישראל עלה בארבע השנים האחרונות רק ב-11.4%, במדינות ה- OECD הוא קפץ ב-31.5%, וב-25.8% בארה"ב.
בשנת 2022 הגיע השקל לרמה הנמוכה ביותר שנרשמה מזה 25 שנה מול סל המטבעות ומול האירו. בשנת 2023 השתנתה המגמה, אך נתונים אלו כאמור לא באים לידי ביטוי בדו"ח. על פי ניתוח מחלקת המחקר של התאחדות התעשיינים, נתוני ה-OECD המוצגים בדוח אינם מנטרלים באופן מספק את השינויים בשערי המטבע, ובשל כך מספקים תמונה לא מדויקת של השוואת המחירים.
עוד הובהר מטעם ההתאחדות כי ביצוע השוואה על בסיס נתוני אמת עדכניים, תראה באופן חד משמעי שהתעשייה הישראלית הינה מרסנת אינפלציה, בניגוד למחירים שנובעים ממדיניות ממשלתית. בין השאר, הסיבות העיקריות ליוקר המחייה היחסי בישראל הנן עלות עשיית עסקים גבוהה בישראל, עלויות קרקע ודיור גבוהות, שיעור מע"מ גבוה על מזון, ועל היעדר פתרון סבסוד ישיר לחקלאות – כאשר הפתרון לכלל בעיות יסוד אלו, נתון בידי הממשלה. לדברי התאחדות התעשיינים, פתרונות לבעיות השורש בישראל צפוי להוביל לצמצום פערים משמעותי והקלה מיידית על יוקר המחייה בישראל. 
 
נשיא התאחדות התעשיינים הוסיף כי "הדו"ח מלמד שלמדינת ישראל ישנן מספר בעיות מבניות אשר מובילות לכך שרמת המחירים בישראל גבוהה לכאורה בהשוואה לעולם - חלק גדול כתרומה של שערי המטבע ובשאר על הממשלה לטפל בהן בהקדם. התייקרות מחירי הדיור, שיעור מע"מ גבוה על המזון, העדר תמיכה ישירה בחקלאות ורגולציה כבדה מושכים את המחירים כלפי מעלה. זאת לצד הטיה של הנתונים הנובעים משערי המטבע בשנת 2022".
לכך הוא הוסיף: "ממצאי מחלקת המחקר הכלכלי מעידים שהתעשייה הישראלית מרסנת את האינפלציה ומחירי המזון ברוב העולם התייקרו בשנה החולפת באופן משמעותי, בעוד העליות בישראל מתונות יחסית. יש לתמוך ולעודד את תעשיית המזון הישראלית לצד הפחתה מיידית של המע״מ על המזון לרמה המקובלת באירופה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בדיחה
    מאיר 08/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשנתוני הOACD נשמעים טובים אז חוגגים. כשהם לא אז מוצאים פגמים. די עלוב.
    סגור