בארץ

חרבות ברזל, היום ה-34: פורסמו סרטוני חטופים, שני טילי שיוט לאילת יורטו

צה"ל השלים השתלטות על הרובע הביטחוני ברצועת עזה. ראש מערך טילי נ"ט בחמאס חוסל. הפעילות נמשכת גם בגזרה הצפונית. עימותים בין כוחותינו למחבלים בג'נין. כטב"מ פגע בבית ספר בעיר אילת. מטחים לעוטף עזה ולאשדוד. הבית הלבן: ירושלים הסכימה להפוגה בת 4 שעות ביום. הג'יהאד האיסלאמי מפרסם כי ישחרר שני חטופים ישראלים - כאשר "יבשילו התנאים"
מערכת ice | 
מלחמת חרבות ברזל (צילום דובר צהל, פלאש 90/ חיים גולדברג, מיכאל גלעדי, flickr/ Ahmad Thamer Al Kuwari)
המשך התמרון הקרקעי של כוחות צה"ל ברצועת עזה מביא את יומה ה-34 של המלחמה בעזה (חמישי) לכדי שורת הישגים. בימים האחרונים, לאחר השלמת כיתור עזה על ידי כוחות הצבא הישראלי, נחשפו יעדים רבים של חמאס, כאשר רבים מהם פועלים בחסות מתקנים אזרחיים כגון בתי חולים ופארקי שעשועים
החל מפרוץ המערכה שגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-1,400 אזרחים וחיילי צה"ל, אלפי מטרות של ארגון הטרור נתקפו ומאות מחבלים חוסלו. אמש נרשם היום הראשון מאז תחילת המערכה שבו לא בוצע ירי מרצועת עזה מעבר לתחומי העוטף. סך הכל, נרשמו אתמול 10 התרעות צבע אדום בלבד, כאשר 6 מתוכן בכיסופים. 
 
"הסרט הזה ישנה את האופן שבו אתם רואים את המזרח התיכון", אמר שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בנאומו לקהל השגרירים שהגיע לצפות בסרט הזוועות מה-7 באוקטובר. המטרה שלנו היא לא נקמה, אלא רק להבטיח שדבר כזה לא יקרה שוב. אם ישראל לא תביס את חמאס - המערב הוא הבא בתור, אל תשכחו את זה". 
בתוך כך, שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי נסע לערב הסעודית לאחר פגישת שרי החוץ של ה-G7 בטוקיו. הוא צפוי להיפגש עם שרי חוץ מהמזרח התיכון, שמתכנסים בסעודיה לקראת ישיבת חירום של הליגה הערבית בעקבות המלחמה בעזה. בתוך כך, חיל האוויר המשיך לתקוף הלילה יעדי טרור בצפון רצועת עזה. סוללות ארטילריה פיזרו פצצות תאורה מעל בית החולים שיפאא בעזה.

"אם ישראל לא תביס את חמאס, המערב הוא הבא בתור". שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן (צילום: אריה לייב אברמס/פלאש 90)
במהלך פעילות צה"ל בג'נין הרס דחפור את הכביש למחנה על רקע החשש ממטעני חבלה שהוטמנו מתחתיו על ידי מחבלים. לצד תקיפות של חיל האוויר וחיל התותחנים, המשיך צה"ל להעמיק את ההישג בתמרון באמצעות פעולות באזור הצפופים. הלילה אירע פיגוע ירי בגזרת שומרון. סמוך לעלייה בין כביש 508 לגבעות עולם בשומרון. שני פצועי ירי, בני זוג, פונו לטיפול רפואי במצב קשה ובינוני. ברכב הייתה גם  בתם התינוקת, שלא נפגעה. 
06:00: ‏לפי רשת אל-מיאדין הפרו-איראנית, הפיצוצים שנשמעו הלילה במזרח סוריה הם תוצאה של תקיפה נגד מחסנים ומאפיה בדיר א-זור. לפי דיווחים אחרים, התקיפה התמקדה למעשה במתקנים של המיליציות הפרו-איראניות. במקביל דווח על תקיפת כטב"מים נגד בסיס אמריקני במזרח סוריה.
06:54: דובר צה"ל מעדכן על חלל צה"ל נוסף: רס"ר (במיל') אליהו בנימין אלמקייס, בן 29, מירושלים, לוחם הנדסה בגדוד 8219, חטיבה 551, נפל בקרב במרכז רצועת עזה. 
בנוסף, במהלך היתקלויות עם מחבלי חמאס בשטח רצועת עזה, נפצעו שבעה לוחמים באורח קשה. הודעה נמסרה למשפחותיהם.

07:15: לאחר לילה שקט בעוטף עזה, אזעקה נשמעה בכיסופים: לא דווח על נזק או נפגעים.
08:15: דובר צה"ל מעדכן כי כוחות נח"ל השלימו הלילה השתלטות על מוצב חמאס לאחר שעות של לחימה; במקביל, תקפו מטוסי חיל האוויר ביממה האחרונה מאות מטרות טרור. לוחמי החטיבה השתלטו על מוצב 17, מעוז צבאי של חמאס במערב ג'באליה שבצפון הרצועה.
במהלך ההשתלטות על המוצב הלוחמים ניהלו קרב מול מחבלי החמאס והג'יהאד האסלאמי ששהו במוצב, הן מעל פני הקרקע ובתוואי תת קרקעי במרחב. הלוחמים השלימו את ההשתלטות על המוצב לאחר 10 שעות לחימה, במהלכן חיסלו מחבלים, תפסו אמצעי לחימה רבים, חשפו פירי מנהרות טרור, לרבות פיר שנמצא סמוך לגן ילדים ומוביל לתוואי תת-קרקעי נרחב. 
במהלך ההשתלטות על המוצב לוחמי הנח"ל איתרו ואספו חומרים אופרטיביים משמעותיים על אודות התוכניות המבצעיות של האויב. 
 
09:00: ב-7 באוקטובר, מחבלי חמאס לא היו היחידים שתיעדו את פשעי המלחמה שביצעו בעוטף עזה. חלק מהזוועות שלהם תועדו על ידי צלמי עיתונות תושבי עזה שעובדים עבור סוכנויות הידיעות מובילות בעולם והעלו שאלות אתיות חמורות. ארבעה שמות מופיעים בתמונות של AP מאזור הגבול ב-7 באוקטובר: חסן עסליח, יוסף מסעוד, עלי מחמוד וחאתם עלי.
השם החם ביותר מבין הארבעה, הוא העיתונאי העזתי חסן עסליח, שבשירותיו ב-7 באוקטובר השתמשו גם AP וגם CNN. ‏באחת בתמונות שהעלה עסליח לחשבון הטוויטר שלו, הוא נראה מצולם בחמימות יתר עם מנהיג חמאס ומי שהוציא לפועל את הטבח ב-7 באוקטובר, יחיא סינוואר. 
עסליח תועד בישראל לאחר שחצה את הגדר וצילם טנק ישראלי בוער לאחר שנחטפו ממנו חיילים. לאחר מכן הוא צילם אזרחים עזתים שנכנסו לקיבוץ כפר עזה. הצלם עלי מחמוד, שעובד גם עבור הניו יורק טיימס, היה זה שצילם את חטיפתה של הישראלית שני לוק לרצועת עזה.
לאחר התחקיר של HonestReporting רשת CNN החליטה להשעות את הקשרים עם העיתונאי, חסן עסליח: "לא מצאנו בשלב זה סיבה לפקפק בעבודה העיתונאית שעשה חסן עסליח עבורנו, אך החלטנו להשעות את כל הקשרים עמו". חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, התייחס לפרטים וציין כי דינם של עיתונאים ששתקו בזמן שילדים נטבחו - זהה לדין המחבלים.
 

09:53: צה"ל, שב"כ ומג"ב פועלים כנגד ארגון הטרור חמאס ברחבי יהודה ושומרון כוחות הנדסה חשפו מטענים שיועדו לפגיעה בכוחותינו במחנה הפליטים ג’נין; מפקד פיקוד המרכז חתם על צו הריסה לבית המחבל שביצע את פיגוע הדריסה במחסום מכבים ובמחסום חשמונאים.
במהלך הלילה כוחות צה״ל, שב"כ ומג"ב עצרו ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים 9 מבוקשים. בפעילות לסיכול תשתיות טרור במחנה הפליטים ג'נין שבחטיבת במנשה, כלי הנדסה חשפו והשמידו עשרות מטענים מאולתרים. בנוסף כלי טיס של צה"ל תקף מהאוויר חמושים שסיכנו את כוחותינו. כחלק מהפעילות מחבלים ירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות שבתגובה ירו לעברם. 
בכפר יעבד שבמנשה איתרו הלוחמים והחרימו מספר נשקים ומטען נפץ, בבית לחם אותר נשק מאולתר. כמו כן, מפקד פיקוד המרכז הוציא צו החרמה והריסה לבית בו התגורר המחבל דאוד פאיז בכפר ד'ר עמאר. המחבל ביצע ביום 31 באוגוסט 2023 פיגוע דריסה במחסום מכבים ובמחסום חשמונאים, בו נפל סמל מקסים מולצ'נוב ז"ל ונפצעו נוספים.  
הצו הוצא לאחר שנדחתה ההשגה שהגישה משפחת המחבל. בנוסף, נמסרה הודעה על כוונה להחרים ולהרוס את הבית בו התגורר המחבל חאמד צבאח בכפר עוריף. המחבל, יחד עם מחבלים נוספים, היה שותף לפיגוע בתחנת הדלק ובמסעדה בעלי, שאירע ביום 20 ביוני 2023, ובו נרצחו ארבעה בני אדם ונפצעו נוספים. 
עד כה נעצרו מתחילת המלחמה מעל 1,430 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, למעלה מ-900 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס.
 

09:56: אזעקות נשמעו ברחבי אשדוד ולכיש, לפחות שני יירוטים נשמעו במרחב.
10:00: לוחמי צה"ל איתרו אתר לייצור ואחסון אמצעי לחימה של ארגון הטרור חמאס בתוך בניין מגורים בבניין בלב שכונת המגורים 'שיח רדואן' בצפון רצועת עזה ובסמוך לבתי ספר, איתרו לוחמי צה״ל אתר לייצור ואחסון כלי טייס מאוישים מרחוק ואמל״ח של ארגון הטרור חמאס. בבניין ניתן לראות חדרי מגורים וחדרי ילדים בסמוך לאתר האחסון בו אותרו מטעני חבלה, חומרי נפץ ותוכניות אופרטיביות של ארגון הטרור חמאס.
11:00: כוחות זרוע הים תקפו עמדת שיגור טילי נ"ט של ארגון הטרור חמאס ממנה זוהו שיגורים לכיוון הכוחות שפועלים ברצועה.
12:00: צה״ל בהכוונה מודיענית של שב"כ ואמ"ן חיסל את המחבל איבראהים אבו-מע׳ציב, ראש מערך טילי נ"ט בחמאס.
 
12:13: השר ישראל כץ (הליכוד) מגיב לתמונה של הכתב העזתי חסן עסליח עם מנהיג החמאס יחיא סינוואר בעזה: "דין צלם שידע ושתק ותעד את הטבח, כדי מחבל".
 
12:49: כלי טיס של צה"ל תקף חוליית מחבלים בג'נין, לאחר שסיכנו את כוחותינו. בתקיפה חוסלו שבעה מחבלים ועוד מספר פצועים במקום.
13:59: נמשכים חילופי האש בין כוחותינו למחבלים חמושים בג'נין. 
14:02: אזעקת צבע אדום נשמעה ביישובים עין השלושה ורעים בעוטף עזה וביישובי לכיש גן הדרום, גן יבנה, ניצן, בית עזרא ובאזור תעשייה עד הלום. בנוסף, אזעקה נשמעה גם ברחבי העיר אשדוד.
14:46: בשעות האחרונות כוחות צה"ל זיהו ותקפו שתי חוליות נ"ט שזוהו בשטח לבנון, במרחב בירנית ובמרחב יפתח. מחבלים ירו לעבר כלי טיס בלתי מאויש של צה"ל במרחב הר דב. כלי טיס של צה"ל תקף את מקור הירי וכוחות צה"ל תקפו באריטלריה. מחבלים ירו טילי נ"ט לעבר מצפה עדי וכוחות צה"ל תקפו בארטילריה את מקור הירי.
 
15:05: דיווח על פיצוצים באיזור העיר אילת. אדם אחד נפצע קל משאיפת עשן. פיצוץ נשמע באחד מבתי הספר כאשר במבנה התחתון שהו בשעה זו 37 תלמידים בני 5 עד 7. 
15:36: הירי לעבר הצפון ממשיך. אזעקות בשתולה ובאבן מנחם. 
15:45: ירי לעיר נתיבות ולעוטף עזה. מטח לעבר היישובים תקומה, זמרת, כפר מימון ותושיה, נחל עוז, עלומים. 
ראש עיריית אילת הורה לבטל את כל הפעילויות אחר הצהריים בכלל המסגרות כולל במתחם הנוער בטיילת ובמתחם הספורט הלילי בחוף הרויאל ביץ. מהמשטרה נמסר כי נבדק החשד כי כלי טיס מתאבד היה זה שפגע בבניין. 
16:22: דובר צה"ל מאשר: לפני זמן קצר פגע כלי טיס בלתי מאויש במבנה אזרחי בעיר אילת. זהות הכלי ופרטי האירוע בבדיקה.

תקיפות צה"ל ברצועת עזה, אתמול (צילום: מוחמד עטיה/פלאש 90)
16:55: הירי לעוטף עזה נמשך - אזעקות בעוטף עזה ונירים. 
17:00: כוחות רגליים של שריון והנדסה, בסיוע חיל האוויר וכוחות מיוחדים פשטו על הרובע הביטחוני של ארגון הטרור חמאס בלב העיר עזה שסמוך לבית החולים שיפא.
מרחב הרובע הביטחוני הוא ליבת הפעילות המודיעינית והמבצעית של ארגון הטרור חמאס ושימש בין היתר לתכנון והכנת כוחותיו לקראת המתקפה הרצחנית שביצע ב-7 באוקטובר. במהלך הימים האחרונים, כוחות חי"ר, שריון והנדסה של צוות קרב חטיבת גבעתי פעלו לטיהור המרחב ונטרול תשתיות הטרור הרבות בשטח, ביניהן תשתית תת קרקעית רחבה, במקביל ללחימה רציפה וחיסול עשרות מחבלים.
עד כה חוסלו ברובע למעלה מ-50 מחבלים במהלך קרבות עצימים. כמו כן נמצאו מסמכים מודיעיניים והושמדו מספר פירי מנהרות משמעותיים, מפעלים לייצור אמל"ח, ועמדות לשיגור נ"ט.
הרובע הביטחוני מורכב מאתרי טרור אסטרטגיים עבור החמאס, ביניהם מטה המודיעין המרכזי ומטה ההגנה האווירית של ארגון הטרור, ומשרדים של החמאס ביניהם משרד הפנים ותחנת המשטרה.
 
בנוסף, במרחב קיימים מתקני האימונים הגדולים ביותר ברצועת עזה ללחימה בשטח בנוי, מוצבים צבאיים, מחסני ומפעלי אמל"ח שונים (רקטות, נ"ט, כטב"מים ומטענים). כמו כן, במרחב הרובע נמצאים גם משרדי מפקדים, תשתיות תת קרקע וחמ"לים מהם ארגון הטרור חמאס מנהל את הלחימה ומכווין אש.
כל תשתיות הטרור המצוינות מעלה נמצאות בלב אוכלוסייה אזרחית. זו הוכחה נוספת לשימוש הציני שעושה ארגון הטרור בתושבי רצועת עזה כמגן אנושי לפעילות הטרור הרצחנית שלו.
 
17:17: לשכת רה"מ בנימין נתניהו מתייחסת למגעים לשחרור שבויים: "הלחימה נמשכת ולא תהיה הפסקת אש בלי שחרור חטופינו. ישראל מאפשרת מסדרונות מעבר בטוחים מצפון הרצועה לדרומה, כפי שעשו 50,000 עזתים רק אתמול. אנו קוראים שוב לאוכלוסייה האזרחית בעזה להתפנות דרומה".
17:30: ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, הגיע היום לביקור במצרים ונפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, יחד עם הנייה היו גם חאלד משעל וח'ליל אל-חיה. דיווח על התקדמות משמעותית בשיחות לשחרור החטופים בתמורה להפסקת אש הומניטרית - בשיחות היום עם הקטארים בדוחא, לקחו חלק ראש המוסד וראש ה-CIA.
יש לציין כי מערכת הבטחון לא מוכנה בשלב זה לעסקה של שחרור 12 חטופים בתמורה להפסקת האש לזמן קצר, ודורשים שחרור של מספר גדול יותר מהחטופים המחוזקים בעזה.
 
18:00: דובר צה"ל מתיר לפרסום את שמו של רס"ר במילואים דב משה (דובי) כוגן, בן 32, מנוב, לוחם ביחידת שלדג, נפל היום בקרב בעומק רצועת עזה. בנוסף, זוהתה גופתה של סמל רוני אשל, בת 19, מצור יצחק, תצפיתנית בגדוד 414, שנפלה במתקפת הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר. יהי זכרם ברוך.
18:20: הג'יהאד האסלאמי מפרסם הודעה לפיה ישחררו "כאשר יבשילו התנאים" את חנה קציר, בת 77, על רקע מצבה הרפואי, ואת הילד בן ה-13 יגיל יעקב. הסיבה למהלך, לדבריהם, היא "הומניטרית". 
18:44: הבית הלבן מעדכן כי ישראל תחל לבצע הפוגות מידי יום למשך 4 שעות בצפון רצועת עזה. לדברי דובר הבית הלבן לביטחון לאומי ג'ון קירבי, ישראל הבטיחה לארה"ב כי היא לא תבצע פעולות צבאיות בצפון רצועת עזה במהלך הפסקות האש שיחלו מהיום. הדרג המדיני בישראל לא התייחס לדברים.
19:30: אזעקה באילת. טיל חץ יירט טיל ששיוט ששוגר מתימן, מעל ים סוף מחוץ לתחומי ישראל. לא היו נפגעים.
20:45: אזעקות במערב הנגב - בפטיש, רנן, מסלול ופדויים שבמערב הנגב. התרעה מפני ירי רקטות וטילים.
21:00: צה"ל תוקף יעדי חיזבאללה בלבנון בתגובה לירי מוקדם יותר לעבר ישראל.
21:45: טיל שיוט נוסף לעבר אילת יורט. החות'ים בתימן קיבלו אחריות לשיגור. ראש העירייה החליט על ביטול הלימודים בעיר למחר.
22:25: דובר צה"ל מודיע: "לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה חשודה בערבה באמצעות מערכת פטריוט. המטרה לא חצתה לשטח ישראל.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה