ויראלי

החטופות ששוחררו בעדות מטלטלת: "סרט אימה, תנאי רעב, סכנת חיים"

לאחר החזרתם של נשים וילדים משבי החמאס, ועל רקע פיצוץ עסקת השבויים, נחשפו בסדרת סרטונים מצמררת כמה מהשבות וסיפרו על הימים הקשים בחייהן. דניאל אלוני, אמה של אמיליה בת ה-6: "אין סדר יום, ישנים ובוכים, כל יום שעובר הוא נצח שלא נגמר". דיצה היימן בת ה-84: "האוכל לא היה רב מלכתחילה, ככל שעבר הזמן הוא הלך ופחת". רז בן עמי, שבעלה ואבי ילדיה נותר בעזה: "אם לא נוציא אותם עכשיו, הם לא יצאו בחיים"
מערכת ice | 
ילנה טרופנוב ואירנה טאטי ששוחררו משבי החמאס ונאמו בעצרת החטופים (צילום מרים אלסטר/פלאש 90)
"אם לא נוציא אותם עכשיו, הם לא יצאו בחיים": בצל חידוש האש מול החמאס, לאחר שארגון הטרור הרצחני הפר את ההסכם עם ישראל ולמעשה פיצץ את עסקת החטופים המתמשכת, הולכים ונאספים הפרטים על אודות הישראלים שנמצאים בשבי החמאס. כ-136 ישראלים נותרו ברצועת עזה, 17 מתוכם נשים וילדים. לאחר כ-50 יום, ומאז שחזרו, סיפקו השבים הביתה פרטים רבים על הזוועה שפקדה אותם בשבועות הקשים ביותר בחייהם.
מטה החטופים פרסם אמש (שבת) סדרת סרטונים מטלטלת. בפנים גלויות נעמדות הנשים האמיצות שחזרו משבי החמאס מול המצלמה ומספקות עדות רבת עוצמה על התנאים הקשים בשבי. במהלך דבריהן, הן מתחננות בפני הדרג המדיני למהר ולפעול לשחרורם של כלל החטופים שעדיין נמצאים ברצועת עזה.
דניאל אלוני הופיעה במהלך השבי באחד הסרטונים שהחמאס פרסם כהוכחה לכך שחלק מהחטופים מוחזקים בחיים, כשלצדה ילנה טרופנוב ורימון קירשט. אלוני שוחררה לאחר 49 יום עם בתה הקטנה אמיליה, בת ה-6. "ב-7 באוקטובר נחטפנו בברוטליות מהבית שלנו, הבנות שלנו ראו דברים שילדים בגיל הזה, או בכל גיל בכלל לא צריכים לראות. אתה מרגיש שאתה רוצה להתעורר מהסרט הזה".
אלוני מספרת על השבי במילים קשות מנשוא. "סרט אימה", היא אומרת, "אתה מרגיש שאתה רוצה לצבוט את עצמך ולהתעורר מהסרט הזה. אני מדברת ואני רועדת. זה היה מבעית, זה היה מפחיד. אין סדר יום, אין כלום, ישנים ובוכים, כל יום נוסף שעובר הוא נצח שלא נגמר. גיסי עדיין שם, אח שלו, בת זוגתו ואח שלה, ואנשים שם בסיכון, אנשים יכולים למות כי הם החליטו פשוט לרצוח אותם".
את יוכבד ליפשיץ בת ה-85 מדינת ישראל זוכרת ממסיבת העיתונאים שניהלה, לאחר ששוחררה ביוזמת ארגון הטרור הרצחני אחרי 17 יום. ליפשיץ תיארה את הזוועה וסיפרה על חוסר באוכל ושינה. "במנהרות לא ישנתי כמעט. הייתה לי בעיה עם המזון ובימים האחרונים אני חליתי. פחדו שאני אגרום למגפה במנהרות. כל יום הוא קריטי גם בגלל התנאים, והתנאי מחייה שם הם מאוד קשים והחמצן בתעלות הולך ואזל".

"אני פוחדת כל יום, יש שם עוד חברים בני 85 ויותר צעירים שלא יעמדו בלחץ הנפשי והבריאותי". יוכבד ליפשיץ (צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90)
הסכנה הקשה ביותר לדבריה לחיי השבויים, היא החשש לכך שחמאס ינקום את דמיו של מחבליו המחוסלים באמצעות רצח החטופים. "הפחד הוא שהם ינקמו בחטופים שלנו. תמות נפשי עם פלישתים, זה מה שהם יעשו. אני פוחדת כל יום, יש שם עוד חברים בני 85, ויותר צעירים שלא יעמדו בלחץ הנפשי והבריאותי. והחובה המוסרית של הממשלה הזו להחזיר אותם מיד בלי היסוס הביתה". 
יפה אדר בת ה-85 נראתה ב-7 באוקטובר כשהיא חטופה על הקלנועית שלה, שוחררה אחרי 49 ימים ושבה לחיק ילדיה ונכדיה. עתה, אדר מפצירה בממשלה לפעול לשחרור כל השבויים. "אני הייתי בתופת הזו, אני מבקשת, מתחננת לכל מקבלי ההחלטות, תוציאו את הילדים, תוציאו את כולם. זה לא קל, לא להם ולא למשפחות. אני קוראת מפה ואני חושבת שאני אולי אהיה פה לעוד הרבה אימהות וסבתות שמבקשים את אותה בקשה, שחררו את הילדים, עכשיו! עכשיו אני רוצה לראות אותם. לא כשאני אהיה בארון".
 
רז בן עמי, בת 57, שוחררה מהשבי אחרי 54 יום והודתה לעם ישראל על התמיכה שהוא מפגין כלפיה ועל המאמצים הניכרים שהציבור מפעיל להשבת החטופים. בעלה של רז, אוהד, עדיין מוחזק בידי החמאס בעזה. "אני רוצה להגיד תודה שהחזרתם אותי, תודה שאני פה, תודה שאני יכולה לחזור ולחיות את החיים שלי. אני מחכה שכל החטופים יחזרו, כולל אהבת ליבי שיחזור לבנות שלו".​ דיצה היימן בת ה-84, שוחררה אחרי 53 וסיפרה על חוויותיה. "האוכל לא היה רב מלכתחילה, אבל ככל שעבר הזמן הוא הלך ופחת".
"האהבה שאני מקבלת פה, אין דברים כאלה", הוסיפה בן עמי. "אני רוצה שהם יבואו. שיחזירו אותם כאן ועכשיו ברגע זה, את כולם. שיחזירו אותם כמה שיותר מהר. אי אפשר להתמודד שם, חייבים להוציא את החטופים משם. אם לא נוציא אותם עכשיו הם לא יצאו בחיים". היימן חיזקה את דבריה. "אלו תנאים של רעב אפשר להגיד. ככל שהזמן עובר הנזק הולך וגדל והיכולות של הגוף לשרוד את זה הולכות וקטנות. זו סכנת חיים, וזו סכנה נפשית. חייבים להוציא אותם מיד".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה