בארץ

סערה בוועידת החקלאות בצל המשבר בענף: "תנו פתרון, אין זמן"

ענף החקלאות חווה בימים אלו את אחד המשברים הגדולים מאז קום המדינה. בצל המלחמה, נטישת עשרות אלפי העובדים הזרים בחזרה לבתיהם והקושי במציאת ידיים עובדות, ועידת החקלאות נפתחה בביקורת נוקבת על המצב
מערכת ice |  6
ועידת החקלאות אבי דיכטר (צילום ארתור מז'רובסקי)
"ועידת ישראל לחקלאות" ה-14 במספר נפתחה הבוקר (שלישי), ברקע המשבר החריף העובר על הענף בישראל, מאז פרצה המלחמה הקשה ב-7 לאוקטובר. בין שרי הממשלה שנכחו בוועידה היו שרי החקלאות, העבודה והנגב והגליל. השרים שמעו את הקשיים הרבים שחווים החקלאיים בתקופה זו וגם את הביקורת על ניהול המשבר.
לאחר שעשרות עובדים תאילנדים נרצחו ונחטפו במהלך בוקר ה-7 לאוקטובר, עשרות אלפי עובדים זרים ברחו בבהלה מישראל בימים שלאחר פרוץ המלחמה, מה שגרם למשבר כוח אדם חריף בענפי החקלאות והבנייה. כעת החקלאים דורשים מהממשלה למצוא פתרונות מהירים, לפני שהמשבר יגרום נזק שיהיה קשה מאד לכסות אחרי זה.
כחלק מהניסיונות למציאת פתרונות, משלחת ישראלית צפויה לצאת השבוע להודו ולמזרח הרחוק, כדי לחתום על הסדר הבאה של עובדים לענפי החקלאות והבניין, במקום העובדים הפלשתינים ואלו שנרצחו בטבח האכזרי ב-7 באוקטובר. כך בישר שר העבודה, יואב בן צור במהלך הוועידה והוסיף כי 200 אלף הודים ממתינים לסיכום ההסדרים, כדי להגיע לעבודה בישראל, כאשר ישנן גם קבוצות עובדים מסרי לנקה, קמבודיה ומדינות אחרות במזרח, המבקשות להגיע לעבוד בישראל.
איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב אמר: "מפרוץ המלחמה אנו החקלאים רואים ומרגישים את השינוי שקורה במדינה, בזכות החיבוק שאנו מקבלים מהציבור ומהמתנדבים. אבל לצערי במשרד האוצר ובדרג המקצועי לא קרה שום שינוי. הם ממשיכים  להישען על תפיסות ישנות ומאמינים בייבוא. לדוגמה בענף ייצור החלב, לא היה חסר חלב מתחילת המלחמה אך משרד האוצר השתמש בזה כגימיק ותרגיל בשביל לייבא חלב. אנחנו דורשים לקבל את הכלים הנדרשים ואת הוודאות מהמדינה, כדי להמשיך לייצר תוצרת כחול לבן".
שר החקלאות, אבי דיכטר, אמר בוועידה: "מה שקרה בבוקר השבעה באוקטובר לא קרה לנו מאז קום המדינה. לא רק ההפתעה המודיעינית, לא רק ההגנה שלא הייתה באותו בוקר בהרבה מאוד שעות, אלא זה בעיקר ההשפלה. על ההשפלה הזו יצאנו למלחמה ולא נעצור עד שנשיג את כל היעדים שלה". לדברי השר, שיקום החקלאות הוא אפשרי ויעשה בצורה מהירה, תוך הגדלה משמעותית של היקפי הייצור. השר הציג את בעיית כוח האדם של העבודה בחקלאות והדגיש כי הבאת עובדים זרים היא קשה ביותר והמדינה פועלת לגייס עובדים בכל מקום: "אי אפשר לעשות חקלאות לפי מכסת עובדים- לא הגיוני, לא חכם ולא תקין. המתנדבים זו הברכה אך לא הפתרון".
השר לפיתוח הנגב, הגליל והפריפריה, יצחק וסרלאוף הוסיף: "המרצחים רצו שנאבד את אדמתנו, ואנחנו נעבד את אדמתנו. אנחנו נחזק את ענף החקלאות תוך כדי שנזרע בתודעתנו שהחקלאות היא גם אירוע ציוני. אני מכיר שיש בירוקרטים אבל אי אפשר להיחבט ולהפיל כל דבר בשם הבירוקרטיה, חוסר תקציב וחוסר שת"פ. יש לנו יכולת לקחת את החקלאות ולהציל אותה כמנוע הצמיחה המרכזי. זה מוכרח לבוא במעשים, בחקיקה, בתקציבים ובתיעדוף. החקלאות היא ראשית צמיחת עתיד מדינתנו".
יענקל'ה מוסקוביץ, נשיא ועידת ישראל לחקלאות אמר: "כולם צריכים להבין שמה שהיה לא יהיה יותר. צריך לשנות את הדיסקט, ענף החקלאות חייב שינוי מקצה לקצה. החקלאות היא עניין לאומי! מדינת ישראל חייבת לדאוג לעצמה ולמזון שלה. אנחנו חייבים לעשות מאמץ לאומי בו מדינת ישראל מייצרת לעצמה את המזון שלה. לא יכול להיות שבמשך שנים נותנים לנו 50 אחוז מכוח אדם- כך לא ניתן לייצר את המזון של ארץ ישראל, כך אנחנו מייצרים פחות, לא מביאים מתיישבים, לא מגדילים את היקפי הייצור ואז אנחנו נאלצים להסתמך על מדינות אחרות- מדינה כמו שלנו- חפצת חיים, אסור לה לעשות את זה. לא מאשרים כניסת עובדים פלשתינאים, אז תנו פתרון איך מביאים עובדים ממדינות אחרות. אין זמן".
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    מעניין מי המטומטמים שהסכימו
    הלוחש למושחתים 12/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להצטלם עם התולעת הכי עלובה בישראל מיום הקמתה. ראש שבכ לשעבר שמכר את המדינה בשביל להיות תקוע בישבן של ביב(י).
    סגור
  • 5.
    דיכטר לא מסוגל לנהל חנות ירקות.. (ל"ת)
    בצלאל קרעי 12/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    הממשלה לא מתפקדת ואף משרד בה!
    נטליה 12/2023/13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הממשלה לא מתפקדת , משרדים לא מתפקדים , הכסף זורם לחרדים ומתנחלים !בושה
    סגור
  • 3.
    מה יש למי שלא מבין בחקלאות לעשות בועידה? (ל"ת)
    אורי 12/2023/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 2.
    החקלאות מבטיחה לנו בטחון תזונתי ושומרת עלינו (ל"ת)
    חיים 12/2023/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    חקלאות
    ד.ר 12/2023/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברים אזרחים יקרים.אתם מדברים על עבודה עיברית בחקלאות עברו 75 שנים מאז אותם ימים של חלוצים, מי אוהב לעבוד פיזית זו מציאות שהשתרשה במהלך השנים בקרבנו ההתנדבות כרגע הי טעימה קטנה מה אומרת עבודה חקלאית. ביסמאות ואשליות נגמרו. לא תיהיה חקלאות ללא עובדים זרים והרבה. זה לא רע דווקא לדאוג לעמים ובני אדנחשלים עניים ממדינות זרות. ובמה יעבדו שכננו? שכנים "טובים" עוזרים אחד לשני. בקיצור תפסיקו לקשקש ותתחילו לעבוד
    סגור