בארץ

הקלות מס חדשות הוכרזו: האם אחים לנשק לא תהנה מהן?

ועדת הכספים אישרה הקלות במס ל-96 עמותות, ביניהן עמותות שונות הפועלות לסיוע ללוחמים משוחררים, להלומי קרב, להנצחת חללי צה"ל, ולמורשת צה"ל. במהלך הדיון התפתח ויכוח סוער בין חברי כנסת לעניין עמותת אחים לנשק, לה אישרה הוועדה הקלות במס לפני מספר שבועות, ועלתה טענה כי לא עמדה בהתחייבותה, רשות המסים בודקת
מערכת ice | 
אלמוג כהן, אחים לנשק (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, אבשלום ששוני)
ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני אישרה הקלות במס ל-96 עמותות. ההקלות ניתנות לעמותות חברתיות, שעוסקות במטרות ציבוריות, שאינן מתוקצבות ישירות ע"י המדינה, זאת במסגרת סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, ופועלות במגוון תחומים, בהם: רווחה וסעד, דת, בריאות, ספורט, מדע, חינוך, בריאות,  עידוד התיישבות, קליטת עלייה  על מנת לקבל אישור ניהול תקין נדרשות העמותות ל-כשנתיים פעילות.
בדומה להליך שהחל לפני מספר שבועות, הוחלט לאפשר לעמותות לגייס תרומות לצורך המאמץ המלחמתי גם אם הדבר לא הוגדר בהגדרות פעילותן במקור, בכפוף למעקב אחר הפעילות, וכן לאפשר מסלול מקוצר שיאפשר פעילות לעמותות חדשות לטובת סיוע במהלך המלחמה.
 
בין העמותות ברשימה, עמותות שהוקמו לטובת צורכי המלחמה הפועלות למען מטרות שונות כגון החזרת החטופים והנעדרים, עמותות הפועלות למען ביטחון אזרחי ותושבי ישראל במטרה לקדם את הזכויות האזרחיות והחברתיות של כלל האוכלוסייה, עמותות שפועלות למען סיוע ללוחמי צה"ל משוחררים, לנפגעי הלם קרב ובני משפחותיהם ועמותות העוסקות  בהנצחת חללי צה"ל שנפלו בקרבות השונים ובטיפוח מורשת החטיבות השונות.
אפרת לקס, רשות המיסים: "כל העמותות שהתחילו פעילות ב-2023 ופועלות למען המאמץ המלחמתי, מקבלות אישור בנוהל שהוא מעט חריג בעניין הזה, הן עמותות שאין להן אישור ניהול תקין אלא רק אישור הגשת מסמכים, כדי לאפשר להן באופן כללי לפעול, עשינו זאת גם בעבר. נתנו אישור לשנה ולא לשנתיים, ווידאנו בהמשך קבלת אישור ניהול תקין".
ח"כ אלמוג כהן: "לגבי עמותת אחים לנשק, בדיון הקודם אמר ארז אורעד, שזו עמותה ששינתה והפעילות שלה רק למאמץ המלחמתי, ואין להם פעילות אחרת חוץ מפעילות למאמץ המלחמתי, אני מברך על כך. לפני מספר ימים העמותה לקחה שמות של חללינו הקדושים, לצורך התנגחות בממשלה, במדיניות שלה ובראש הממשלה, אין לי בעיה שמתנגחים בראש הממשלה, יש לי בעיה שהפרו התחייבויות".
ארז אורעד, רשות המיסים: "הדברים הגיעו לאוזנינו, אנחנו יכולים לומר שקיבלנו נתונים ואנחנו בודקים אותם מול העמותה, הנושא בבדיקה מול העמותה. לנושא גם כך יש אישור מאוד קצר מועד, לחצי שנה. אני לא יכול לומר איזה נתונים מפאת חיסיון, נבדוק את זה מול העמותה, בסוף הבדיקה נעדכן אתכם". ח"כ אלמוג כהן: "לזכות העמותה יאמר שהם התנצלו והודו, אז הבירור אמור להיות מאוד קצר, יש לשלול להם את סעיף 46".
ח"כ ולדימיר בליאק: אני חושב שאחים לנשק עשו טעות בעצם השימוש של שמות הנופלים, טוב שהתנצלו והורידו. להבנתי יש הבדל בין התנועה לעמותה, התנועה היא תנועה פוליטית שהוקמה בשנה האחרונה, העמותה קיבלה אישור לפי סעיף 46, שנחשפתי לפעילותה המבורכת למען המפונים, הילדים, העסקים הקטנים, הקימו חמ"ל מטורף לזיהוי הנעדרים, מערך הסעות, אין מספיק זמן כדי לתאר את זה, לכן אין מקום לשלול מהם את האישור הזה. אני מבין שיש ניסיון של גורמים מסוימים לפגוע פוליטית בתנועה. אני מכיר את נושא הסעיף, אחרי המלחמה אני מתכוון לגייס מספר מסוים של מתנדבים, נסרוק את כל תשומות הרבנים בנושאים הפוליטיים, נזהה את הקשר שלהם לעמותות שקיבלו סעיף 46, ונגיש בקשה מסודרת לשלילת האישורים שלהם". 
ח"כ נעמה לזימי: "התחייבות לא לעסוק בעניינים פוליטיים צריכה להתקבל מצד כל העמותות", כך הציגה לזימי אמירות שונות של עמותת אם תרצו שלדבריה הינן אמירות פוליטיות, "כל עמותה שעוסקת בקריאה פוליטית שיש בה מן הסתה, גזענות ואפילו התרת דם ואפילו קריאה לאלימות, האם תהייה בדיקה לכל עמותה כזו והאם יכול להישלל סעיף 46?"
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "קבענו בעבר נוהל לגבי עמותות, בג"ץ קבע שאין לנו סמכות להתערב, אנחנו צריכים לראות איך אנחנו מתנהלים בנושא הזה של עמותות ככלל. בנוגע למקרה הזה ספציפי, ברגע שארז אורעד והיועמ"ש ברשות אומרים לנו שהם בודקים זאת, אנחנו סומכים על בדיקתם. יש מגוון נושאים ועמותות שאנחנו מאשרים, גם כאלה שאני לא מסכים איתם, אבל מדובר בעמותות וגופים שפועלים במגוון נושאים שהמדינה לא פועלת בהם".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה