תקשורת ומדיה

''הקורונה הקפיצה את הדיגיטל במגזר החרדי חמש שנים קדימה''

מעל רבע מיליון יוזרים חרדים לא צורכים פרינט ולא חשופים ליומונים החרדיים. מוישי לוינגר, מומחה דיגיטל בציבור החרדי שם את הכל על השולחן, הדיגיטלי כמובן. וחושף, את סמטאות הדיגיטל החרדי
מוישי לוינגר |  4
חרדים (צילום pexels)
מאז הקורונה נוספו לדיגיטל החרדי מעל מאה אלף יוזרים חדשים. אלה הצטרפו ל־400 אלף שכבר קיימים. כמחציתם כבר לא צורכים פרינט ולא חשופים ליומונים. המשמעות דרמטית בכל קנה מידה ויש כבר מי שהבינו אותה. כרבע מיליון חרדים צורכים את המידע שלהם בדיגיטל.
ואת מי זה מעניין? את כל מי שרוצה לדבר ישירות עם החרדים ולהגיע לאחד ממנועי הצמיחה הגדולים של הכלכלה הישראלית בעשורים הבאים. ואת מי זה לא מעניין? את מי שעדיין מנסים לנהל דו שיח של חרדים עם החרדים דרך היומונים... ייתכן שההסברה בציבור החרדי אינו נעוצה כלל בתוכן אלא במדיום?
האינטרנט לימד את החרדים לקנות דרך הרשת. אז איך מתמודדים עם זה ואיך מדברים עם גולש כשאין לו רשת חברתית מסודרת עם אפשרות טרגוט ורימרקטינג?
התשובה היא שהחרדים מבלים זמן רב ברשת, בדיוק כמו הגולש הממוצע במגזר הכללי. אז איפה הם גולשים? וכיצד מתקשרים עם חצי מיליון חרדים בלי רשתות חברתיות כמו: פייסבוק, אינסטגרם, טיק־טוק וטוויטר.
למדנו לחיות עם המציאות ואף לבנות מציאות דיגיטלית חדשה בה אנו משתמשים כדי לתקשר עם המגזר באמצעות שלושים מדיות דיגיטליות שונות'. 
אם הסטטוס בווטסאפ עומד כפריט לא שימושי במגזר הכללי, הרי שבמגזר החרדי הוא עמוד התווך ומהווה תחליף לסטורי באינסטגרם, בפייסבוק ובטוויטר. מעל רבע מיליון חרדים מחוברים לקבוצות 'נייעס' כמו: הסקופים, המיטב, בחזית, הקו החרדי, המוקד, דוסי־נייעס, חדשות המדיה ועוד אלפי קבוצות בשמות כאלה ואחרים. ישנם כעשרת אלפים קבוצות וואטסאפ שמובילות כיום את השיח הציבורי במגזר החרדי ובמובן מסוים אף משנות את פני החברה.
הלוגיקה שלנו מבוססת על הטכנולוגיות הקיימות כמו טאבולה, אאוטבריין, פייסבוק וכדומה, עם התאמה מדויקת לכלים הדיגיטליים אליהם חשופים רוב הגולשים בציבור החרדי. לדוגמה: אנו עושים שימוש בתוכן מקודם באתרים ומתבססים על אותה אסטרטגיה שמשרתת את הציבור הכללי. כותרת קליקבייט ותמונה מתחלפת במודל AB  טסטינג. אנו נעזרים מאד בגוגל אנליטיקס שמאפשר לנו לנטר בכל רגע נתון את מקור הגולשים ואת התנהגותם בתוך אתר המפרסם. 
'כשאתה מנהל קמפיינים במאות אלפי שקלים בלי פייסבוק וגוגל, אתה פשוט נעזר ידנית בכלים שיצרו ענקיות הטכנולוגיה העולמיות וזה עושה סדר ומאפשר לך לתת למפרסם את החשיפה שהוא צריך ויותר ממנה. ישנם כ־350 אלף סמארטפונים בציבור החרדי, מחציתם כשרים למהדרין ללא דפדפן או חנות אפליקציות של גוגל או אפל. גולש עם מכשיר כשר מתנהג בצורה שונה לחלוטין ממקבילו במגזר הכללי.

מוישי לוינגר. צילום: עוז צדקני 
בציבור החרדי ישנם נכון להיום כ־150 אלף צרכני אינטרנט ביתי שמבוסס על סינון מלא. הדרך היחידה לתקשר איתם היא באמצעות אתרים כשרים שפתוחים בכל רמות הסינון. לוינגר אומר שכל מי שחושב על קמפיין דיגיטלי בציבור החרדי חייב לקחת זאת בחשבון. "בחלק מהסינונים יש חוסם פרסומות כחלק מדרישות הכשרות". ובכל זאת יש דרכים להגיע אליהם ולנצח את האתגרים הטכנולוגיים הללו.
מה שמייחד את הציבור החרדי הוא החלוקה לזרמים ותתי זרמים. מי שלא מכיר את הסמטאות עלול לאבד את דרכו ואת כספו. יש חב"דניקים, יש ליטאים, יש ספרדים, ויש כל־כך הרבה קהילות של חסידים. יש קהילות נשים עצומות שכלי המדיה היחידי אליו הן חשופות הוא המייל! כן. כן. זו הרשת החברתית שלהן. ויש פורומים תוססים ופעילים אליה חשופים עשרות אלפים וכל זה רק הולך ומתפתח במהירות מדהימה בשנה האחרונה. במילים אחרות, הווירוס הסיני עשה טוב לדיגיטל החרדי.
הכותב הוא מוישי לוינגר, מומחה לדיגיטל בציבור החרדי. 
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מה הכתבה קשורה לכותרת (ל"ת)
    מוישיי 01/2021/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    הוא בלי מסיכה (ל"ת)
    ירון 01/2021/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • מסתבר שגם ב2019 אנשים הצטלמו :) למה שיהיה עם מסיכה (ל"ת)
    איש חושב 01/2021/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    מה עם אחריות "גדולי הדור" במגזר החרדי? יש דם על ידיהם!
    אהוד כהן 01/2021/07
    הגב לתגובה זו
    9 0
    מי שמצפצף על הנחיות הממשלה בפתיחת מוסדות חינוך, קיום אירועים המוניים, אי עטיית מסכות ועוד - שותף מרכזי לאחריות על מותם של צאן מרעיתם. כל עוד הרבנים הבכירים לא קוראים מפורשות לבני קהילתם לקיים את כל ההנחיות והצווים בלי קריצות, בלי שטיקים ובלי הנחות - הדם על ידיהם.
    סגור