תקשורת ומדיה

שי גולדן בריאיון: "מאוכזב מרשת 13 שלא גינו את גדי סוקניק"

על ההגמוניה התקשורתית שבחרה את הצד נגד ביבי: "קבוצה קטנה מנהלת את הנרטיב" המתקפה של גדי סוקניק נגדו בשידור: "אף אחד בתחנה לא חשב להוציא הודעת גינוי", ועל המצב הכלכלי: "למרבית אנשי הימין בתקשורת יותר קשה להתפרנס" | ריאיון
יהודה לוינגר |  26
שי גולדן (צילום ויקיפדיה)
העיתונאי והסופר שי גולדן, תוקף את הסיקור התקשורתי שמוטה נגד ראש הממשלה נתניהו, ומאוכזב מרשת 13 שלא נתנו לו גב לאחר שגדי סוקניק יצא נגדו בשידור חי בקדנציה הקצרה שלו כמגיש "לפני החדשות" ברשת 13: "כל זה חלק ממסע הדה-לגיטימציה"'.
בריאיון ל-ice, שי גולדן מבקר בחריפות את הסיקור התקשורתי בטלוויזיה: "יש נרטיב של אותם מנהלים, עורכי החדשות ומנהלי החדשות והכתבים הבכירים -  קבוצה קטנה של אנשים, נגיד חמישים איש בכל התקשורת, שמנהלים את הנרטיב של התודעה, של תקשורת ההמונים מה שנקרא".
לדבריו, מתחיל מהפך עם עליית הרשתות החברתיות: "עד עידן הרשתות החברתיות והוואטסאפ זה היה סבבה, הדלקנו טלוויזיה או רדיו או גלשנו באתר ווינט וראינו מה החדשות ומה צריכים לחשוב ואם הייתה לנו מחשבה עצמאית היינו צריכים למצוא בעצמנו את המקורות. היום יש רשתות ומה שקורה, זה האבולוציה של כל העולם ולא רק בישראל, ברשתות מתפתח נרטיב אלטרנטיבי למיינסטרים התקשורת ולהגמונית השלטת,  נרטיב אחר ושני הנרטיבים חיים בכפיפה אחת מול זה לזה וגם בסתירה זה מול זה. התקשורת מיינסטרים קצת מפספסת כי הרשתות החברתיות נותנות לה הזדמנות להבין מה הנרטיב של הציבור של חלק אחר שהוא מבין את הסיטואציה של שומר החומות של משפט נתניהו, אחרת ממה שאותם 50 איש מנהלים תודעה ומרגישים".
התקשורת בעיניך יותר בצד השמאלי של המפה?
"זה לא ימין ושמאל, זו הבחירה הקלה. יש נרטיבים. לכל צד יש את הנרטיב שלו. אני לא חושב שיש ימין ושמאל בישראל, זה יותר מדינה של ביבי או לא ביבי, איזה שמאל יש אם ניצן הורוביץ, תמר זנדברג והמשותפת יושבים עם גדעון סער ובנט? אין שמאל יותר. אני כבר שנה וחצי אומר את זה: השמאל סיים את דרכו ההיסטורית ומנסה להמציא את עצמו מחדש על טיקט של 'לא ביבי' - ביבי הוא השטן, הוא מסכן את הביטחון והדמוקרטיה והיציבות של המדינה, את הבריאות של תושביה, הוא מסכן את המתפללים במירון. בכל דבר רע ביבי אשם ובכל דבר טוב הוא לא קשור. קראתי על כמה דברים טובים שקרו במהלך מבצע "שומר החומות", והזכירו רק את גנץ וכוכבי, ואני מניח שאיכשהו גם נתניהו היה בחדר וקיבל החלטות. אותם אנשים בתקשורת אומרים בלשון ברורה ומנומקת למה כל דבר טוב שקורה ביבי לא קשור וכל דבר זה באחריותו. לכן זה לא ימין ושמאל. ככה יש גם למשל הרבה בציונות הדתית שרוצים שבנט יהיה ראש הממשלה ומתגייסים לקמפיין שביבי הוא השטן, ורק לפני שלושה חודשים הם חשבו אחרת. זה קווי המשחק הפוליטי בישראל, והתקשורת בישראל בחרה צד שהיא נגד ביבי".
המצב שונה בדיגיטל וברשתות החברתיות?
"השיח ברשתות נוטה לכיוון של ציבור שדווקא בעד ביבי. אין לי מספרים, לא עשיתי מחקר על כך, אבל התחושה היא שברשתות יש הרבה יותר מקום לתפיסת עולם אחרת שביבי דווקא בסדר, ומבסוטים מראש הממשלה וחושבים שהמשפט נגדו הוא קרקס. לא משנה אם השיח הוא נכון, זה חלק מהזרמים המאוד נוכחים בחברה הישראלית, ומי שפותח חדשות 12 או 12 או מאזין לגלי צה"ל כמעט לא מוצא לזה ביטוי ושעמית סגל מעז לפתוח את הפה אז כולם יוצאים עליו, כל האולפן וכל הברנז'ה וכל הטוויטר עליו".
"לברדוגו יש בגלי צה"ל מאחז אחד, שעה אחת בגלי צה"ל, ואומרים שזו סכנה לדמוקרטיה וסכנה לתחנה ולחופש הביטוי, וסכנה לנפש העם היושב בציון, ובכל שאר התכניות יש את רזי ברקאי ורינו צרור והם כולם בסדר, ומי שרוצה להאזין שיהנה, והם עיתונאים לגיטימיים ורציניים, אבל כל דבר שנאמר מימין לזה הוא לא לגיטימי. יש מהלך של דה-לגיטימציה לקבוצה ענקית של ישראלים שחושבת שאמנם הלינץ' בבת ים הוא דבר מביש  ומזעזע וזו זוועה גדולה ויהודים צריכים להתבייש בזה, אבל אי אפשר להתעלם מכך שרוב האירועים האלימים ורוב הפגיעות ומי שיזם את האירוע הזה היו, מה לעשות, האחים שלי למדינת ישראל ערביי ישראל, ומי שצופה בחדשות 12 יחשוב שיש קצת הפגנות של יהודים חמומי מוח שהולכים ודופקים מכות לערבים. איכשהו הנפח של הסיקור שיהודים עשו אירוע בלינץ' ויש פורעים משני הצדדים. זה לא הסיפור. הסיפור הוא שערבים ישראלים בזמן מלחמה יצאו להצית את האש ברחובות ישראל, וכוחות ההצלה במקום להתעסק בנפילת הטילים ולאבטח מתקנים ביטחוניים, משטרת ישראל הייתה צריכה להקצות משאבים לשמירת הסדר בערים המעורבות שבהן מניפים דגלי חמאס ויורים בנשק חי על שוטרים".
הסופר והעיתונאי שי גולדן מתאר את התקשורת בטלוויזיה כהגמוניה כמשל: "יש ארמון, ובארמון יושבת הממלכה: הברנז'ה, בית המשפט, האליטה, ההגמוניה ששולטת במדינה. אבל היא לא הרוב. היא יושבת בארמון ומסביב יש מאות אלפים ומיליונים שהם מודרים ולא יכולים להיכנס לארמון. יש נתק אמיתי בין תושבי הארמון ובין העם בחוץ".
מאוכזב מרשת 13 שלא נתנו לי גב 
עובדה שלך נתנו להיכנס לאותו 'ארמון', הגשת את 'לפני החדשות' בחדשות 13:
"לא נתנו לי להיכנס. מלכתחילה הוזמנתי לשבת ביחד עם שרון כידון כסותם חורים לתקופה מוגבלת, הם לא אמרו לי: קח תכנית. הסכמתי מהסיבה שהמפיקה של התכנית היא חברה שלי, וגם שרון, ורשת הייתה הבית שלי להרבה שנים, וזה דווקא נחמד להגיש בטלוויזיה ולהעביר קול אחר ומסר אחר ושיח אחר שאין לו הרבה ביטוי. חשוב להבהיר שזה היה לתקופה מוגבלת, וקרה משהו בכל זאת שבימים הראשונים התחילה מהומה: איך נותנים לביביסט כזה להגיש, וכמות המכתבים על התכנית שהגיעו לרשת הייתה הגדולה בהיסטוריה בשנים האחרונות: איך נותנים לביבסט פיתחון פה, אחד 'שמכשיר' שוחד מרמה והפרת אמונים, וגדי סוקניק קורא לי בשידור חי קרנף ותועמלן ואף אחד בתחנה לא חושב להוציא הודעת גינוי. עיתונאי שתוקף עיתונאי בשידור ואומר לו שהוא לא לגיטימי כי אתה תועמלן. עכשיו, לא ציפיתי שמנכ"ל הערוץ יגיע אליי עם פרחים, אבל לפחות הודעת תמיכה של הערוץ שמגנים בתוקף. אבישי בן חיים הושעה בגלל שהעז לעשות לייק לציוץ של יאיר נתניהו שמגנה את הפעילות של חדשות 13, אותו אבישי בן חיים שיושב באולפן ערב ערב וצורחים עליו שהוא שופר, חברים שלו לערוץ מסבירים לו שהוא לא לגיטימי וסהרורי ושולחים אותו לבקש עזרה, ואבישי הוא אחד העדינים, המתוקים והנחמדים ורכי הדיבור שיש בכל בתקשורת. כל זה חלק ממסע הדה-לגיטימציה בארמון ומדי פעם מסתננים דמויות כמו אבישי בן חיים, עמית סגלף אראל סג"ל, ברדוגו ואני".
גולדן ממשיך להסביר על אכזבתו מרשת 13 על כך שלא גינו את סוקניק: "שעיתונאי יושב עם לוגו של 13 על המסך ומותקף בצורה כל כך וולגארית על ידי גדי סקוניק ושותקים. אם סוקניק היה אומר את הדברים כמו 'אל תקפוץ' ו-'קרנף' לברוכי קרא או לרביב דרוקר, שאני מכבד ואוהב אותם, אני מעריך שהתגובה של הערוץ הייתה אחרת. אני לא כועס על רשת 13, זה היה הבית שלי הרבה שנים ואני מאוד אוהב אותם, ההנהלה החדשה אמנם לא מוכרת לי אבל אני רוצה שהם יצליחו. אני מאוכזב מכך שלא קיבלתי את הגב שהייתי צריך לקבל".
בסופו של דבר יש הבדל בין לתמוך בנתניהו ובין עמדה על המשפט שלו:
"משפט נתניהו הוא פרק בסיפור של ביבי או לא ביבי. תיק נתניהו, תיק 4000, זה קשקוש מארץ הקשקושים ואפילו השופט אמר לתביעה שאולי הם צריכים להחזיר את התיק לחקירת המשטרה, שזה בעצם שהוא אמר לפרקליטות במילים עדינות: אתם עושים צחוק? ככה הגעתם לבית המשפט? ותיק ישראל היום הוא גם תיק שאין לו ידיים ורגליים ושום בסיס. בתחילת הסיקור של המשפט היו פושים והתראות וכל פעם שאין ישועה דיבר או מגרד באף היו מצייצים על כך, אבל שההגנה התחילה לחקור אותו ומפרקת אותו לגזרים וחושפת אי דיוקים קשים שלו והשופט גם נוזף בו, אתה לא מוצא לזה ביטוי באותו נפח. שהתחיל משפט נתניהו הייתה אווירה שהמשפט הסתיים ויש הרשעה".
הטענה היא בעצם שמשקרים בתקשורת? ואם הימין היה שולט - המצב היה הפוך?
"קודם כל, גם הימין צריך לשמור על קור רוח בביטויים שבתקשורת משקרים. א' זה מעיד על חולשה ענקית שכולם נגדך ושכולם משקרים לך ואתה קורבן, ואני באופן אישי לא אוהב פרצוף של 'אכלו לי שתו לי'. ב' צריכים להבין שמי שמנהל את השיח ששולט באמת מאמין שהוא צודק, כמו כל אדם שמאמין בסיפור אז הוא ימצא את החלקים שמרשתים אותו ואותם הוא יבליט. אין לי מושג איך הייתה המציאות אם מרבית אנשי התקשורת היו פרו-נתניהו, אני יודע מה המציאות שעכשיו זה נגד נתניהו ורוב האנשים עושים עבודה לא רצינית, לא מכבדים את עצמם. אני לא מדבר על עיתונאים שבאופן גלוי הולכים להפגנות ואירועים פוליטיים, אלא יש עיתונאים שאיבדו את האתיקה שלהם ומשרתים רק את האג'נדה והנרטיב. זו הסיבה שהולכים לפייסבוק, טוויטר ווואטסאפ".
אתה עצמך צופה בחדשות 12 או 13 או עובר לערוץ 20?
"אני צופה בערוץ 20, אבל הערוץ לא הציג את עצמו כאלטרנטיבה. זה ערוץ מבורך מאוד אבל יש הרבה מאוד עבודה לעשות כדי להתחרות בחדשות 12 ו-13 וצריכים להשקיע יותר כסף. כרגע המסך של חדשות 12 ו-13 נראה הרבה יותר רציני. הגיע הזמן שלימין יהיה ערוץ מרכזי מיינסטרימי שפונה למסה גדולה של אנשים".
אתה עצמך מזוהה כביביסט, אתה באמת מרגיש שזה פגע בך?
"אני ברוך השם מוצא דרך להתפרנס. בניגוד לטענה המגוכחת שאומרים שאם אתה ביביסט זה כדי לשפר את ההכנסה, רמת ההכנסה ירדה משמעותית מאז שאני ביביסט, זה לא שיפר את מצבי הכלכלי זה אפילו החליש: הרצאות רבות בוטלו, הספר שלי גם נפגע כתוצאה מכך. אבל זה בסדר, אני לא מתלונן. זה המשחק ואלה החיים וזו המציאות. למרבית אנשי הימין בתקשורת יותר קשה להתפרנס".
תגובות לכתבה(26):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    שי אני מעריך אותך מאוד מאוד אתה גאווה לימין
    אבי 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ישר כח תמשיך ככה אתה כמעט מושלם
    סגור
  • 18.
    שי גולדן
    יובי 02/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שי, אתה חוצפן,טיפש וגס רוח,וגם אפשר לומר בן יונה.
    סגור
  • 17.
    חזק ואמץ, מר גולדן. חצית את הרוביקון והחלק השפוי של העם
    רז 06/2021/03
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ללא ספק איתך.
    סגור
  • 16.
    עוד עיתונאי אלק. אופרטיוניסט
    אזרח מודאג 06/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 8
    כן אני מתעב את ביבי. לא ממניעם פוליטיים. דיי בלשמוע את מילות השיסוי שיוצאות מפיו. הבן אדם אמן בתחומי, הכי גדול היחידי שגדול ממנו דיבר גרמנית. וחלילה אני לא מדבר על התוצאה אלה על השיטה אומנות הרטוריקה הפשיסטית. ותגיד לי אתה. למי אתה מאמין לאליטיסטייים שתארת שהקדישו את חייהם לשלחותם או לפוליטיקאים? אולי כשתזדקק למענה רפואי יבחרו לך רופא מרחשי לבו של העם. לסכום אני חושב שאתה מספיק אינטיליגנט מכדי להאמין בשטויות שאתה מוכרכר
    סגור
  • עוד בולשביק שמרגיש שזזה לו הגבינה. לא להתרגש.
    רז 06/2021/03
    הגב לתגובה זו
    3 2
    אתה כמו בדיחה של בזוקה. מסתכלים, צוחקים וממשיכים הלאה.
    סגור
  • טען עוד
  • 15.
    הדבר היחידי שהוא למד מביבי זה איך להתבכיין כל היום
    יעל 06/2021/02
    הגב לתגובה זו
    2 10
    התקרבנות, התבכיינות. גולדן הפך לביביסט (איך פתאום קורה מהפך כזה? פתאום הוא חושב שביבי לא מושחת?) הוא מלרלר שטויות מבלי לבדוק עובדות. עיתונאי הוא לא.
    סגור
  • 14.
    ואת אהבת העם הוא רק מתחיל לקבל (ל"ת)
    גולדן מוכשר אמיתי 06/2021/02
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 13.
    מעניין שהוא מדבר על השיח ברשתות החברתיות
    גל 06/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שזה תוכן לא מסונן ולא מאומת שמעודד עובדות אלטרנטיביות וקונספירציות, אבל לא זורק מילה על תקשורת עצמאית. ולגבי עיתונאי ימין, יש להם מקום, כל עוד הטענות שלהם הם לא המצאות מגוחכות. אף אחד לא פוסל אותם, מעבירים דעה עליהם שלא מקבלים אותם כעיתונאים רציניים, ובאשר לצנזורה של אותם אנשים - תנסה לצפות בערוצי המיינסטרים ולא להיתקל בכל מיני נציגי ערוץ 20 שהשתרבבו לפאנל ופורשים את משנתם הקונספירטיבית והמנותקת מהמציאות.
    סגור
  • "תקשורת עצמאית" בחלומות שלך. ערימה של אינטרסנטים מנהלים
    רז 06/2021/03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את התקשורת. אתה מוזמן לספר לי מה הקריטריונים שלך לעיתונאי ימין להיות כשיר לקבל ממך גושפנקה של "עיתונאי רציני". שמש העמים. אתה הרי האוטוריטה והם ערימת סמרטוטים שלא מבינים דבר. בגלל הגישה הזו הנציגים שלך בכנסת וברחוב הולכים ומתמעטים. קומוניסט.
    סגור
  • 12.
    קיבל אשור לצאת לתקשורת ?
    Anj 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 15
    אחרי עוצר התבטאות חלק מה ביביסטים קיבלו אשור לחזור להתבטא. העניין הוא שמי שיוצאים מהמחילות הם פוליטיקאים ואנשי תקשורת מליגה ג׳ : דיסטל, רגב, זוהר, גולדן ושאר יושבי יציע ג. הפרסונות האיכותיים יותר שותקים
    סגור
  • כל מי שלא משרת את האג'נדה הרקובה והפוסט-ציונית שלך הוא
    רז 06/2021/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ביביסט.
    סגור
  • 11.
    תרשה לי לחדש לך: ההכנסות פחתו לא בגלל חרם אלא בגלל
    פיטבול 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    12 8
    שהתחלת למחזר את עיתונאי הימין. אנשים לא מקשיבים לעיתונאי הימין, כי הם יודעים רק להתבכיין. מה ריקלין ציפורי ואתה אומרים כל היום? אתם מתבכיינים נגד התקשורת ועסוקים לחשוף שהשמאל צבוע. למה עמית סגל וקלמן ליבסקינד מוערכים? כי הם אומרים עוד דברים! הם מביאים ידיעות חשובות ויודעים לתת הבחנות חחכמות. אתה וכל השופרות האחרים יודעים רק לדברר. אתם לא עיתונאים אלא מדבררים. חוץ מהערצת נתניהו ושנאת השמאל וטענות על צביעות, אין לכם מה למכור!! למה שמישהו יקנה את הספר שלך או יזמין אותך להרצאה, אם הוא שומע את השטויות האלה כל היום מבראשי וריקלין וממך? אתה באמת חושב שמישהו רוצה לשמוע את זה שוב?
    סגור
  • הם נהדרים, כיף לשמוע אותם והם אובייקטיבים חמש פעמים
    רז 06/2021/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יותר מדנה וייס, רינה כושל ומיתר האברמוביצ'ים הדלוחים.
    סגור
  • 10.
    די גולדן הצטרף למקהלת הבכיינים
    שלמה שם טוב 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    7 6
    הימין שולט כמעט 25 שמה לא ברצף אמנם שאדי הממשלה יועצים בכנסת החלק הארי מימין טונות של משרות על מה הוא מדבר
    סגור
  • 9.
    במה חטאנו
    משה 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    7 5
    במה חטאנו שאתר אייס מנפיק מדי יום את פניניו של גולדן. בחייכם, תגוונו קצת. אפשר תמיד להביא עוד ועוד מאביר מקלדת מבחיל נוסף, הצייצן מבלפור
    סגור
  • 8.
    גינויים של 13, 12, 11 רק נגד ימנים ודתיים ו....ביבי! (ל"ת)
    צביעות התקשורת 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    1 5
    סגור
  • 7.
    גולדן, הראיון הזה הוא לאחד מרגעי הזהב שלך
    יפת 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    15 6
    הימרת בחיים על סוס צולע. חשבת שזה יהפוך אותך לדמות מעניינת יותר. טעית. תתמודד.
    סגור
  • 6.
    תפנים: יש ערוץ 20 ועדיין רוב העם צופה ב-12 + 13
    אהוד 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    19 6
    למה? כי גם ימנים רוצים את האמת ולא את דף המסרים של בלפור ובעלה. אתה בהחלט יכול להגיש פינה בערוץ 20, אבל סביר להניח שבמקדונלדס תשתכר טוב יותר.
    סגור
  • 5.
    קיבל צ'אנס מ-13. לא סיפק את הסחורה. מתבכיין.
    רני שמר 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    26 7
    אם היה מביא ולו מינימום של נתוני צפיה משופרים, לא היו נותנים לו ללכת. מה לעשות... כנראה שאין הרבה ביקוש לצפיה בדמות עם מבט מזוגג, המקרינה קורבניות ניצחית ואמירות נבובות. איפה הילה קורח המדהימה ואיפה הוא. טוב שעצרו את הפיאסקו הזה.
    סגור
  • הסיבה היחידה שהביאו אותו זה כי הילה קורח
    גל 06/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא יכלה להשתתף במשך תקופה בגלל הסטאז' שלה.
    סגור
  • 4.
    אוי יו יוי גדי סוקניק קרא לי מתקרנף
    ליאור 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    13 10
    בשביל בנאדם שטוען שאינו מתלונן, הוא מתלונן המון
    סגור
  • כמו פוליטרוק אמיתי אתה מתחמק ממה שהוא טוען.
    רז 06/2021/03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הבעיה היא לא עם דברי סוקניק, אלא עם חוסר הגינוי כשמדובר באיש "ההגמוניה" vs איש ימין.
    סגור
  • 3.
    מסכנות הביביסט
    דניאל 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    8 8
    שי, אגלה לך סוד, יש מספיק שופרות בתקשורת לא צריך עוד. והם גם נמצאים בערוץ 13.
    סגור
  • הגיגים של פוליטרוק רדוד.
    רז 06/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מי שלא מתיישר עם אג'נדה פוסט-ציונית ומרעילה הוא ביביסט לשיטתך. אחר כך אתם מתפלאים שלא נשאר זכר לשמאל בפוליטיקה. אנשים לא רוצים להשתייך למחנה שלך. חכו, זה לאט לאט יקרה גם בתקשורת.
    סגור
  • 2.
    אף אחד כבר לא מתפלא על הגזענות והאטימות של עיתונאים
    גל 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    1 1
    "התרגלנו" . לא אומר שלא שמ ים לב שמוכרים לנו חרא, שקרים ודעה אישית כעובדה ממלכתית. "פרשנים" שטועים שוב ושוב ושוב לאותו כיוון, ולעולם לא נדרשים לתת דין וחשבון. אין עוד מקצוע כזה, בו מותר לעובד לפשל 100%, וממשיך לעבוד במקום העבודה.
    סגור
  • 1.
    נעלבת חמודי?
    רובין ניצן 06/2021/01
    הגב לתגובה זו
    9 10
    כמה שטויות אמרת על רות גביזון ז"ל בראיון אצל אברי גלעד. היה מאד לא מקצועי מצדך.
    סגור