תקשורת ומדיה

שערוריה במירון: העמותה שניהלה את האירוע באסון, תנהל השנה

מינהל הרכש הממשלתי פרסם הודעה על כך שעמותת "המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים" תנהל גם השנה את ההילולה. חלק ממשפחות ההרוגים יצאו נגד ההחלטה: "יריקה בפרצוף של משפחות ההרוגים, החלטה שערורייתית והזויה"
מערכת ice |  1
אסון מירון (צילום דוד כהן פלאש 90)
במשרד הדתות הוחלט בסוף חודש שעבר כי העמותה שניהלה את אירועי מירון בעת האסון תנהל אותם גם השנה בפטור ממכרז כך עולה מההודעה שפורסמה אמש (שני) במינהל הרכש הממשלתי.
עמותת "המרכז הארצי למקומות הקדושים" שניהלה בשנת 2021 את אירוע הילולת הרשב"י בהר מירון במסגרתו נהרגו 45 בני אדם, זכתה בפטור ממכרז לניהול הילולת ל"ג בעומר 2022. זאת בעקבות בקשת המשרד לשירותי דת. חלק ממשפחות ההרוגים זועמים על ההחלטה, ישראל דיסקינד אחיו של שמחה בונים ז"ל שנהרג באסון הגיב על ההחלטה לאשר את המכרז ותקף כשאמר כי: "ההחלטה הזו יריקה בפרצוף של משפחות ההרוגים, החלטה שערורייתית והזויה, כך לא מונעים את האסון הבא".
 
המכרז אושר על ידי חברי ועדת הפטור של החשב הכללי. לפי הפרוטוקול של הוועדה, ההמלצה של הוועדה היא לאשר את ההתקשרות בסכום של 15.5 מיליון שקל לשנת 2022. 
בנימוקי ההמלצה נכתב כי הוועדה אישרה הרחבת התקשרות עבור תפעול הילולת הרשב"י 2021 בהיקף של 13.2 מיליון שקל באפריל של אותה השנה, והרחבות התקשרות נוספות בהיקף של 4.8 מיליון שקל והרחבה נוספת לשנת 2021 בסך 6.5 מליון שקל. כמו כן, התייחסו להוצאות שוטפות, תוספת כוח אדם ברמות שונות, התאמות בטיחות דחופות וביטוחים באתרים, ביניהם אתר קבר הרשב"י לאור האסון שהתרחש ובנוסף, התקשרות המשך לשנת 2022  בסך 13.8 מליון שקל בחלוקה של: 16.44 מיליון שקל עבור פעילות שוטפת ועוד 15.2 מיליון שקל. 
המשרד ציין כי מדובר בהתקשרות שוטפת ואילו בקשה להתקשרות לצורך הילולה בקבר הרשב"י תגיע בנפרד לכשיוודע מה נדרש בנוגע לכך ולאחר שיפורסמו מסקנות ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון (ועדת נאור) שהוקמה בהחלטת ממשלה. בימים אלו, לאחר פרסום דו"ח הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון, החל המשרד להיערך לעריכת ההילולה לשנת 2022 , ובין היתר, הוקם צוות מנכ"לים שהוסמך בהחלטת הממשלה האמורה, לקבוע את מתווה ההילולה לשנת 2022 .בנוסף, המשרד עורך התקשרות עם פרויקטור לצורך ארגון וניהול ההילולה.
במקביל, המשרד פונה לחברת ענבל לצורך מתן ייעוץ מחודש של כל נושא הביטוחים אשר על המרכז לרכוש. כמו כן, נקבעכי בכפוף לאמור בהחלטה, תחומי האחריות של המרכז הארצי בכל הנוגע להילולה בשנה זו יהיו בהתאם להחלטות הממשלה שהתקבלו בעבר בנושא זה. לאור כל האמור, מבוקשת הרחבת התקשרות. במכתב הבהרה שהתקבל מהמשרד הובהר כי עם אישור הצעת התקציב הסופי של ההילולה תוגש ככל הנראה לוועדה בקשה נוספת לאישור תקציב נוסף לצורך תפעול ההילולה.
 
​בתחילת יולי האחרון, ארבעה אנשים שהיו בהילולת שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר האחרון בה נהרגו 45 אנשים, הגישו בעזרת  עורך דינם, חבר הכנסת לשעבר דוד מנע, תביעה ייצוגית בסכום עתק של 50 מיליון שקל נגד המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים. 
בכתב התביעה נכתב כי הארבעה השתתפו בהילולת רבי שמעון בר יוחאי שהתקיימה במירון בליל ל"ג בעומר יחד עם עשרות אלפי אנשים נוספים, שהיו באותו לילה במתחם הקבר של רבי שמעון בר יוחאי וחוו את זוועות אותו הלילה כל אחד בדרכו. לטענתם הארבעה נאלצים להתמודד עם טיפולים פסיכולוגים בעקבות אותו המקרה.
"התובעים היו על ההר. המבקשים חוו את האירוע באופן הכי קשה" נכתב בכתב התביעה "המשיבה כשלה כישלון טוטלי במילוי תפקידה להסדיר את מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון לטובת הסדרתו לקבלת מבקרים, להתאמתו לפעילות שוטפת ולקיום הילולת רשב"י המתקיימת מידי שנה בל"ג בעומר במירון מזה מאות שנים. למרות חשיבותו של המקום והיקף המבקרים בו המשיבה הפקירה את בטיחות המקום ובמשך שנים לא לקחה אחריות והחלטות יישומיות שנוגעות בראש ובראשונה לבטיחות המבקרים".
 
כמו כן, הרשות לאכיפה במקרקעין בשבועות האחרונים החלה בפעולות ההסדרה של הר מירון. בלילה שבין ראשון לשני נהרס "גשר הכהנים" שנבנה מחדש בניגוד לחוק, חסם דרכי מילוט והוכרז כמבנה מסוכן לפני כחודש,  גשר דב עליו אירע אסון מירון פורק.  במהלך פעולות הפירוק נחשפו חלקים מחלל תת קרקעי לא חוקי שנבנה מתחת לרחבת תולדות אהרון. כמו כן, הורחבה הרחבה בכניסה המערבית לציון. בהמשך, פורק גם מתחם בוסקילה, המתחם נבנה שלא כחוק ובניגוד לתוכנית, חסם נתיבי מילוט מהציון והוכרז כמבנה מסוכן. שמזה מספר שנים היה עניינו של המתחם תלוי ועומד בבתי משפט.
כעת נותר גשר אחד בלבד לפירוק בהר מירון והמטרה לפי הרשות, היא לזרז את הפעולות בכדי להגיע לל"ג בעומר הקרוב ולקיים את ההילולה של השנה בצורה בטוחה, פעולה שנעשתה כעשרה חודשים לאחר אסון מירון.
 

תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בושה. נותנים את המפתחות למי שהמחדל רשום על שמו?
    סוניה 02/2022/15
    הגב לתגובה זו
    5 0
    פשוט להקיא.
    סגור