תקשורת ומדיה

אמנון לוי נגד החיילים: "החרדים והערבים זקוקים יותר לתואר"

על רקע חוק "ממדים ללימודים" שצפוי לעלות היום במליאת הכנסת, אמנון לוי מזכיר לנו כי מלגות לקרביים אינן דבר חדש וטוען כי הן עלולות להגדיל את הפערים החברתיים: "החרדים והערבים זקוקים יותר לתואר אקדמי על מנת לשפר את מצבן הסוציו־אקונומי ולהשתלב בשוק העבודה"
מערכת ice |  3
אמנון לוי (צילום נעה גרייבסקי)

על רקע הסערה הפוליטית לקראת ההצבעה הצפויה היום (שני) בכנסת, על חוק ממדים ללימודים במסגרתו תעוגן בחקיקה מלגת לימודים לטובת חיילים קרביים, רב השיח הציבורי נסוב סביב תמיכת הליכוד בחוק, מניעי האופוזיציה להתנגדות, ונימוקיו של יו"ר האופוזיציה נתניהו לפיהם מקור ההתנגדות הוא היקף המלגה, ולא מהותי.
 



אלא  שאיש התקשורת ומגיש רצועת 6 בערב ברשת 13, אמנון לוי, פירסם היום פוסט תחת הכותרת "דעה לא פופלארית", והזכיר שיש מקום להתווכח גם על המהות וההשלכות הכלכליות. "החיבור בין שירות בצבא למענקי רווחה הוא חיבור רע. תמיד היה. וכי רק לוחמים לשעבר מתקשים לשלם שכר לימוד? ואם אני נכה, או ערבי, או חרדי, או גבר, או אשה, שלא שרתו כחיילים קרביים, אבל אין לנו יכולת לממן לימודים אקדמים - לא מגיעה לנו תמיכה? מה הקשר בין שירות בצבא לבין קצבאות בתחום הרווחה? וללימודים?" הסביר לוי מדוע הוא רואה את החוק כפסול.

לוי הוסיף לתאר, כי למעשה לא מדובר בפעם הראשונה שמקודם חוק מהן זה והסביר: "החיבור הלא קדוש בין צבא לקצבאות רווחה ליווה את המדינה שנים רבות. פעם קראו לזה קי"ץ - קיצבת יוצאי צבא - שניתנה רק למשפחות של אנשים ששרתו בצבא. בין השנים 1970 ל־1996 שולמה יחד עם קצבת ילדים גם קצבת יוצאי צבא. היא שולמה למשפחות שאחד מבני המשפחה בהן שירת בצה"ל או בשירות ביטחוני אחר כמוגדר בחוק. הקיצבה שולמה למשפחות לפי גודלן, על פי מפתח של נקודות קצבה בגין הילד השלישי ומעלה, ומומנה בידי הממשלה. 26 שנים שלטה קי"ץ במענקי הרווחה, כשבעצם היא נועדה להפלות את הערבים ולהדיר אותם ממענקי רווחה, שהרי הם לא משרתים בצה"ל. גם החרדים לא, אבל להם דאגו בכספים יחודיים".
 

 
לבסוף חתם את דבריו בקביעה כי: "דווקא האוכלוסיות שלא משרתות בצבא, קרי החרדים והערבים, זקוקות יותר לתואר אקדמי על מנת לשפר את מצבן הסוציו־אקונומי ולהשתלב בשוק העבודה. לכן, מימון התואר דווקא ליוצאי צבא עלול להגדיל את הפערים החברתיים (הגדולים כשלעצמם) בחברה הישראלית, בין האוכלוסיות המשרתות בצבא לאלה שאינו משרתות".
 

  
הצעת החוק מעגנת את ההסדר הקיים של תכנית ממדים ללימודים בחקיקה ובכך מבטיחה את יישומה באופן שוטף, מתקציב המדינה, כשגובה הסיוע בשכר הלימוד יעמוד על 66% משכר הלימוד האוניברסיטאי השנתי. הזכאים יהיו חיילים אשר שירתו לפחות 85% מתקופת השירות בהם הם חייבים, מתוך האוכלוסיות הבאות – לוחמים ולוחמות (אשר שירתו בתפקיד לוחמה 75% מתקופת השירות), זכאיי תשלומי משפחה לטובת הוריהם, חיילים בודדים, בני מיעוטים (אוכלוסייה ערבית, דרוזית וצ'רקסית) וחיילים עולים חדשים.

תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    קצת שכל גם לא יזיק
    גפני התומך 05/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לוי מברבר בשכל, הרי שני מיגזרים אלו יוצאים בגיל 18 לאזרחות, לעבודה או ללימודים, כאשר אלו שמתגיסים "מפסידים" לפחות 3 שנים יקרות. כך שהדאגה ללימודי החילים היא נכונה, צודקת, וגם משלימה פערים שנפתחו לרעת החיליים. לפעמים צריך גם לחשוב לפני כתיבת דעה לא פופלרית. פשוט לחשוב.
    סגור
  • 2.
    אז שיתגייסו לצבא ויקבלו מלגות גם (ל"ת)
    אאא 05/2022/23
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    אמנון לוי
    מיצי פיצי 05/2022/23
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה הקשר,מר לוי? הפרוייקט הזה מתגמל לוחמים שסיכנו את חייהם.אפילו חיילים ששירתו שירות מלא במסלול לא קרבי לא מקבלים אותו.החרדים והערבים שאתה כל כך דואג להם,רובם הגדול ביותר אפילו לא טורח ללכת לשירות לאומי וגם אם זה יהיה בתוך הקהילה שלהם.אז מה אתה מחרטט?!!
    סגור