תקשורת ומדיה

איראן תחת מתקפה: הפגנות בעשרות ערים עקב מות הצעירה

17 בני אדם נהרגו מאז פרוץ גל ההפגנות באיראן (מפגינים ושוטרים), אבל המספר האמיתי כנראה גבוה יותר ועוד צפוי לגדול. הקטליזטור היה מותה של מהסא אמיני, בת 22 שנעצרה בשבוע שעבר בטהראן בשל הפרת קוד הלבוש, נכנסה לתרדמת בזמן המעצר ומתה
מערכת ice | 
הפגנות באיראן עקב מות הצעירה
מותה של הצעירה מהסא אמיני בשבוע שעבר בטהראן בעת מעצרה על ידי משטרת המוסר הכעיס את האיראנים, שהמונים מהם יוצאים לרחובות להפגין בלפחות 50 ערים ועיירות ברחבי הארץ, למרות שהמשטרה משתמשת בכוח כדי לפזר את המפגינים. 
אמיני, בת 22, היתה תושבת החבל הכורדי שבצפון-מערב איראן. אחרי שנעצרה היא נכנסה לתרדמת. משפחתה וארגוני זכויות אדם טוענים כי הוכתה ולכן סבלה משבר בגולגולת, אולם במשטר מכחישים וטוענים שהיא לקתה במחלה או בהתקף לב שבעקבותיו נכנסה לתרדמת. לפי הדיווחים, היא נעצרה בתואנה שלבושה היה לא הולם.
זו מסתמנת כמחאה הגדולה ביותר שידעה איראן מאז 2019, וגם עכשיו גדול החשש כי היא תדוכא ביד ביד ברזל ברוטאלית. לפי דיווח הטלוויזיה הרשמי האחרון, 17 בני אדם נהרגו מאז פרוץ ההפגנות, כולל מפגינים ושוטרים. אבל המספר עשוי להיות גבוה יותר, שכן ארגון האופוזיציה "זכויות האדם של איראן" הודיע ​​באוסלו כי 31 בני אדם נהרגו בהפגנות.
גורמים רשמיים איראנים הכחישו כל מעורבות של כוחות הביטחון בהריגת מפגינים, לפי AFP.
ארגוני זכויות האדם אישרו כי הפגנות התקיימו ביותר מ-30 ערים כולל הבירה טהראן, כשאלפי מפגינים ממשיכים לפרוק את זעמם על הדיכוי החברתי והמשברים המתגברים במדינה. הארגונים הביעו דאגה מ"מעצרים המוניים" של מפגינים ופעילי חברה אזרחית, המתעמתים עם כוחות ביטחון וכוחות חצי-צבאיים, לפי סוכנות הידיעות AP.
ההפסקות הנרחבות ברשתות החברתיות ובאינטרנט נמשכו, כולל באינסטגרם ובוואטסאפ, בהן משתמשים המפגינים כדי לחלוק מידע על הסיכול המתמשך של הממשלה נגד התנגדות. נראה כי הרשויות גם משבשות את התקשורת המקוונת עם העולם החיצון, טקטיקה שפעילי זכויות אדם טוענים שהממשלה משתמשת לעתים קרובות בזמני סערה.
מותה של מהסא אמיני גרר גינוי חריף מצד ארצות הברית, האיחוד האירופי והאו"ם. נשיא איראן, אברהים ראיסי, אישר ביום חמישי כי מותה של הצעירה יהיה נושא ל"חקירה": "תהיו בטוחים, בהחלט תיפתח חקירה", אמר ראיסי לכתבים בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, והסביר כי ד"ח המעבדה לא מזכיר הפרות שביצעה המשטרה.
היקף התסיסה באיראן הוא כאמור החמור ביותר מזה כמה שנים. נשים מורידות ברחובות את הרעלה שמחוייבת לפי חוקי המדינה, מפגינים הציתו פחי אשפה וקראו להפיל את הרפובליקה האסלאמית עצמה, והפגנות זעזעו גם אוניברסיטאות בטהראן ובערים במערב עד קרמנשה.
למרות התפשטותה, התסיסה נראית שונה מסבבי מחאה קודמים במדינה, שפרצו על רקע סוגיות של תנאי החיים, כאשר הכלכלה האיראנית דשדשה תחת סנקציות אמריקאיות חמורות.
התסיסה שהתעוררה בשנת 2019 בעקבות העלייה הפתאומית של הממשלה במחירי הבנזין, גייסה המוני מעמד הפועלים בעיירות קטנות. מאות נהרגו כאשר כוחות הביטחון, לפי ארגוני זכויות אדם, פתחו באלימות הקשה ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979.
 
גם הפעם צפוי קטל רב: אמנסטי אינטרנשיונל הלונדונית דיווחה כי שוטרים ירו ברובי ציד לעבר המפגינים, ופגעו בחלקם באלות. במחוז כורדיסטן, עיר הולדתו של אמיני, אמר מפקד המשטרה כי ארבעה מפגינים נהרגו מירי חי.
התובע הציבורי בקרמנשה אמר כי שני מפגינים נהרגו על ידי ארגוני אופוזיציה, והדגיש כי לא נורו כדורים על ידי כוחות הביטחון האיראניים. 
בהצהרה ביום חמישי האשימו משמרות המהפכה את "אויבי איראן" בתסיסה, ואמרו "ההמרדה הזו תיכשל".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה