דעות

א גרוייסע מציאה - והשבוע: איך קוקה קולה זכתה בכשרות לנדא ומה זה עשה לה בעולם החרדי

טור שני למדור הפרסום החרדי של חיים קליגר. והפעם: מורה נבוכים לקשר שבין כשרות לפרסום ואיך קהל היעד למוצרי המזון והמשקאות מסתדרים לפי הכשרויות השונות 
חיים קליגר |  1
א גרויסע מציאה עם חיים קליגר (צילום אייס)
קחו לגימה ממשקה קר ומרענן ובוא ניכנס רגע לעולם קצת מורכב אבל מאוד מעניין... עולם הכשרות. כל יצרן ומשווק של מוצרי מזון ומשקאות יודע שכרטיס הכניסה שלו לעולם החרדי שהינו צרכן גדול של מזון ומשקאות הוא הכשרות.
אם פעם היו מספר גופי כשרות בודדים, היום מדובר בתחום שהתרחב ומספר גופי הכשרות הלכו וגדלו. השבוע בעקבות הקמפיין של חברת "פריגת" שעלה במדיה החרדית נתייחס לקמפיין עצמו ונרחיב מעט על עולם הכשרות.
חברת "פריגת" השייכת לחברה המרכזית לייצור משקאות קלים המשווקת מספר מותגים נוספים, כמו, קוקה קולה, פיוז טי, נביעות, קרלסברג, טובורג ועוד התחדשה בשבועות האחרונים בכשרות המהודרת של הרב לנדא שליט"א, הרב לנדא הינו רבה הראשי של העיר בני ברק והוא גם הגוף הכשרותי הדומיננטי והחזק באזור בני ברק והמרכז.
בקמפיין שעלה בכל המדיה החרדית התבשרו הצרכנים על הכשרות החדשה והמהודרת תחת הכותרת "שהחיינו", כולנו יודעים כי את ברכת שהחיינו עושים על משהו חדש שיש לנו, אז כן, גם בחברה המרכזית ברכו את ברכת "שהחינו" לרגל קבלת הכשרות החדשה.
הקשר של החברה המרכזית עם הרב לנדא, הינו קשר ארוך ומתמשך מזה שנים רבות, הנסיון לקבל את הכשרות של הרב לנדא למוצרי החברה החל עוד בימי אביו של הרב לנדא הנוכחי, ניסיון שלא צלח, לאחר פטירתו של הרב לנדא האב, פנו שוב מהחברה המרכזית לבנו, הרב משה יהודה לייב לנדא שליט"א רבה הראשי של בני ברק, שנכנס לכהן תחת אביו ולאחר מו"מ ארוך ומתמשך הצליחו לקבל את כשרותו למוצר הראשון והדומיננטי ביותר של החברה המרכזית למשקאות, קוקה קולה.
אין ספק שהיה מדובר בפריצת דרך משמעותית מאוד בחייה של החברה, הכשרות שניתנה לאחר מסעות ברחבי העולם במספר נקודות בהם מייצרים את המרכיבים של המוצר הביאה בשורה כשרותית של ממש לקהל הצרכנים החרדי. קבלת הכשרות מטעמו של הרב לנדא בארץ הייתה גם נקודת מפנה למשקה בכל רחבי העולם במקומות בו מתגוררים יהודים חרדים. ההמשך, לקבלת הכשרות של הרב לנדא על מוצרים נוספים של החברה כבר היה יותר קל וכעת מותג נוסף של החברה קיבל את הכשרות המהודרת.
תחום הכשרות מורכב. למי שאינו חי אותו, כל גוף כשרות נותן מענה לקהל צרכנים שונה, ישנן מספר גופי כשרות מרכזיים שהצליחו להיות פחות נישתיים ולהיות מקובלים על הרוב המכריע של הציבור החרדי. כשאנחנו מתייחסים בטור שלנו לנושא הכשרות נתייחס אליו מהפן הכלכלי והשיווקי שלו, לא נקבע עמדה לגבי הצד ההלכתי חלילה, ננסה ללמוד מי מתאים למי ומה עבורנו יהיה המנוף הכלכלי הנכון והטוב ביותר כשאנו באים לבחור באיזו כשרות כדאי לנו לבחור.
חשוב להוסיף כי ההקפדה על נושא הכשרות אינה נובעת מרצונם של גופי הכשרות להתעמר חלילה בצרכנים, המרכיבים של מוצרי המזון מגיעים מכל מיני נקודות בעולם. המרכיבים מיוצרים ממוצרים, שלנו, כצרכני קצה אין שמץ של מושג בהם. בגופי הכשרות ישנם אנשי מקצוע טכנולוגיים של מזון שיודעים לזהות ולהצביע על רכיבים בעיתיים מבחינת כשרות ומשם מגיעה ההקפדה בנושאי הכשרות. לנו, בסוף, צריכה להיות מטרה אחת, לנסות ולהעמיד לצרכן מוצר כזה שהוא יוכל לברך עליו... הברכה שלו זו הפרנסה שלנו!
בשורות הבאות נביא בקצרה את שמות גופי הכשרות המקובלים ברשתות המזון בריכוזי  הציבור החרדי וקהל היעד שלהם:
העדה החרדית – אחד מגופי הכשרות הדומיננטיים והחזקים ביותר, גוף הכשרות המקובל על רוב רובו של הציבור החרדי
הרב לנדא - מערכת הכשרות המהודרת הפעילה בעיקר בבני ברק ובאזור המרכז, אחת ממערכות הכשרות הוותיקות ביותר המקובלת על רוב הציבור החרדי. הפלג הליטאי פחות צורך אותו.
בית יוסף - מערכת כשרות שהוקמה ע"י מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, מערכת כשרות הנותנת מענה כשרותי בעיקר לבני עדות המזרח
חוג חתם סופר - מערכת כשרות חסידית
הרב רובין - כשרות מהודרת בראשות הרב רובין מרחובות
OU - מערכת הכשרות של הקהילה היהודית האורתודוכסית בארה"ב
בד"צ אגודת ישראל - מערכת כשרות מהדרין של הציבור הכלל חסידי
שארית ישראל - מערכת כשרות מהדרין של הציבור הליטאי
בד"צ בעלזא - מערכת כשרות מהדרין פרטית של קהילת חסידי בעלזא
הרב מחפוד – מערכת כשרות מהדרין דומיננטית בתחומי הבשר לבני עדות המזרח
הרב וועסטהיים - מערכת כשרות מהדרין של רב בלונדון
הרב אפרתי - מערכת כשרות המתמחה בכל הקשור לגידולי ירקות
ועדת הכשרות תנובה - מערכת כשרות שחברת תנובה יזמה את הקמתה.  היא שילוב של כמה גופי כשרות יחד, כדי לתת מענה רחב כמה שניתן לקהל צרכני מוצרי החלב בישראל
הרבנות הראשית לישראל - מערכת הכשרות הרשמית של מדינת ישראל
חשוב לציין, כי כל מערכות הכשרות פועלות היום כגופים מאוד מסודרים, עם מערכות טכנולוגיות מאוד מתקדמות ומנסות להיות יעילות מאוד. אז כשאתם חושבים על המוצר הבא שלכם, על קהל היעד שלכם, קחו בחשבון מה הוא אוכל, מה הוא שותה, מי הוא גוף הכשרות שיתן לכם את המענה הטוב ביותר עבור העסק שלכם.
ומה זה שליט"א אתם יודעים? שיחיה לחיים טובים אמן.
הטיפ השבועי שלנו: והשבוע זה מתחיל בבדיחה, נכנס יהודי לחנות פלאפל, שואל את הבחור שעומד מאחורי הדלפק, מה ההכשר שלך? מראה לו הבחור את התמונה של הרמב"ם מעל הדלפק, אומר לו הלקוח, לו הרמב"ם היה עומד ומוכר כאן ואתה היית בתמונה על הקיר הייתי סומך עליו. אל תסמכו על מילים יפות בנושא הכשרות, מערכת כשרות היא מערכת מסודרת המגובה במסמכים ובנהלי עבודה מאוד מסודרים.
חיים קליגר הוא מנכ"ל משרד חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית, איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל 20 שנה בתחוםהארות והערות יתקבלו בברכה לתיבת המייל kligerc@gmail.com
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כתבה נפלאה יפה וחביבה. (ל"ת)
    הצופה 09/2015/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור