דעות

בין המאורסים למתאבלים: איך איקאה ולאומי מנצלות בתבונה את מבנה שער העיתון החרדי

א גרויסע מציאה. טור רביעי במדור הפרסום בעולם החרדי של חיים קליגר. והשבוע:  איך איקאה ובנק לאומי מפגינות יצירתיות בין 2 הדברים שתמיד נשארים קבועים בשער העיתון החרדי - מודעות המאורסים ומודעות האבל
חיים קליגר |  2
חיים קליגר איקאה (צילום צילום עצמי)
מכירים את המבנה של העיתונות היומית החרדית? אז זה עובד כך, יש את שני היומונים המבשר והמודיע שמדפיסים במהדורת Broadsheet (כמו הארץ) ויש את יתד נאמן שמדפיס במהדורת 'טבלואיד' (כמו ידיעות אחרונות). העיתונים המדפיסים במהדורת 'ברודשיט' נהנים משטח גדול יותר של עמוד ראשון בו נמכרות המודעות במחירים גבוהים יותר.
"המלחמה" על המיקומים בעמוד הראשון בסופי שבוע או בערבי חג אינה פשוטה כלל ועיקר, יש את אלה המעדיפים להיות המודעה העליונה, יש את אלה המעדיפים את המיקום הפחות בולט אבל שיהיה קבוע, לא הייתי מציע לכם להתחלף עם איש המכירות של אחד מהעיתונים הללו בערב החג למשל, מסע הלחצים שהוא עובר אינו פשוט כלל ועיקר!
אבל 2 דברים תמיד נשארים במקומם הקבוע, בצד ימין תמיד תמצאו את "מודעות המאורסים" ובצד שמאל להבדיל, תמיד תמצאו את מודעות האבל, מודעות אלה שגם הם עולים סכום לא פעוט תפקידם הוא ליידע ולעדכן את קרובי המשפחה, הידידים והמכרים על אירועים משפחתיים, האחד כאמור מבשר על שעת שמחה, כאשר זוג מתארס והשני להיפך חלילה, כאשר מישהו מבני המשפחה הולך לעולמו.
במודעות המאורסים תמיד נראה מבנה קבוע של מודעה, גודל המודעה הוא 2 אינצ', במודעה מופיע מצד ימין שמו של החתן, שם האב, הישיבה בה הוא לומד ומקום המגורים של המשפחה, ובצד שמאל שמה של הכלה המאושרת, שם אביה, מקום הלימודים שלה ומקום המגורים שלה, כל אלו יחד נותנים לקורא את כל סימני הזיהוי האפשריים על מנת שהוא ידע במי המדובר.
מודעות האבל לעומת זאת, הן הרבה יותר דינמיות, כל אחד יכול לרכוש את מספר האינצ'ים בהם הוא מעוניין. הטקסט במודעה חופשי, כל אחד יכול לכתוב ככל שליבו חפץ, הוא יכול לרומם את שמו של המנוח, לספר בשבחו, לתת דברי הספד על פועלו במהלך חייו וכו' וכו'.
בצד שמאל שם ממוקמות כאמור מודעות האבל נמצאות גם מודעות תנחומים, בהן גופים ציבוריים או מסחריים מביעים תנחומים בפני בני משפחה שיקירם הלך לעולמו. בתווך, בין לבין המודעות האלה נמצאות מודעות מסחריות יותר, וככל שנותר מקום בעמוד יכנסו החדשות המרכזיות של היום, גם כאן יש למדיה החרדית אג'נדה משל עצמה, לא מה שאתם תראו בעיתונות הכללית בהכרח יופיע בעמודו הראשון של העיתון החרדי. אינני מדבר על דברים שלא יכנסו כלל לעיתון מטעמי צניעות או אי התעסקות בנושאים מסויימים כמו רצח חלילה או אירועי ספורט. מה שכן תמצאו בעיתונות החרדית וכנראה לא תמצאו בעיתונות הכללית, אלו אירועים פנים חרדיים מאוד חשובים, אירועים תורניים משמעותיים ועוד.
כעת, לאחר שהבנו פחות או יותר את המבנה של העמוד הראשון בעיתונות החרדית, בואו נראה איך חברות מסחרית, כמו בנק לאומי או איקאה למשל, לוקחות את הייחודיות הזו של המדיה החרדית ועושות בהן את החיבור הנכון.



מודעות המאורסים, כפי שהסברנו הינן מקור מידע מאוד חשוב לאדם החרדי, כל קורא חרדי שלוקח את העיתון ליד מסתכל בראש ובראשונה בצד ימין, כדי לראות מי מבין המכרים שלו בא בברית האירוסין ואחר כך עיניו זזות באופן אוטומטי לצד שמאל, כדי לראות מי הלך לעולמו חלילה.
בנק לאומי ואיקאה לוקחות את מודעות המאורסים ופורסות למשך זמן את חסותן עליהם, הכותרת של החסות אומרת כך "בית חדש בישראל, ריהוט חדש מאיקאה" כשאתם מקימים בית בישראל, יש סיכוי גבוה שתזדקקו לשירותנו, תצטרכו לרכוש ריהוט חדש לבית, אביזרים לחדרים, אז הנה אנחנו כאן אתכם, שמחים בשמחתכם ועוטפים לכם את כל מודעות המאורסים בעיתון בצבעים שלנו, במיתוג שלנו, מידי בוקר, בימי חול במהלך כמה שבועות כשהקורא החרדי שולף את העיתון מתיבת הדואר שלו ומביט אל עבר הצד הימני הוא פוגש במודעה של איקאה, בסופ"ש כבר כמה חודשים ארוכים הוא רואה את החסות של לאומי למשכנתאות, שוב, מתארסים, תיכף הולכים לרכוש דירה, אנחנו כאן! החיבור הזה לשמחה עושה למותג את החיבור הנכון והטוב עם הקורא.
אז לא שהייתי מציע לכם לפרוס חלילה את חסותכם על מודעות האבל אם אתם מוכרים מצבות, אבל כן הייתי מציע לכם ללמוד את המדיה החרדית, לרדת לסוף דעתו של הקורא החרדי ולנסות למצות פוטנציאל ייחודי שיש רק לקורא ולצרכן החרדי, אתם תגלו עולם מרתק ומופלא!
הטיפ השבועי שלנו: נצלו את החג
במהלך ימי חול המועד סוכות גם העיתונות היומית החרדית משנה צורה, עיתון יתד נאמן לא מופיע כלל, המערכת ועובדיה בחופשה ואילו עיתוני המבשר והמודיע מופיעים, אך במהדורה מצומצמת של 2 עמודים כשבתחתית העמוד מופיעה מודעה שאומרת "מפני קדושת המועד". מפני קדושת המועד העיתון יוצא במהדורה מצומצמת, אז אם יש לכם משהו ייחודי המתאים לפרסום בחג שווה לכם לחשוב על פרסום בימי חול המועד כאשר העיתון די דליל ממודעות וכל מודעה מקבלת הרבה יותר תשומת לב. 

המדור נכתב ע"י חיים קליגר, מנכ"ל משרד "חיים קליגר אסטרטגיה תקשורתית", איש פרסום ושיווק חרדי המכיר את המגזר החרדי ופועל מעל עשרים שנה בתחום. מקווים שנהניתם ושיהיה לכם לתועלת! הארות והערות יתקבלו בברכה לתיבת המייל kligerc@gmail.com
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    יוניברסל מקאן מתחזקים? (ל"ת)
    עובדת לשעבר 09/2015/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    כתבה יפה איכותית ומיוחדת. תודה חיים (ל"ת)
    הצופה 09/2015/20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור