חדשנות וטכנולוגיה בחזית המלחמה בסרטן - מובילים דרך חדשה

חדשנות וטכנולוגיה בחזית המלחמה בסרטן

בשורת ה-CAR T: הטכנולוגיה פורצת הדרך לטיפול בלוקמיה ובלימפומה

הטכנולוגיה הרותמת את תאי מערכת החיסון להילחם בגידול הסרטני, הפכה לכלי אפקטיבי במאבק במחלה. במעבדת המחקר באיכילוב כבר עמלים על היעד הבא: פיתוחים נוספים לטיפול בגידולים באמצעות CAR T

פרופ' עירית אביבי | 
פרופ' עירית אביבי (צילום באדיבות דוברות איכילוב)
המערך ההמטולוגי בבית החולים איכילוב הוא מהגדולים והמבוקשים בישראל. הוא זוכה למוניטין רב הן בזכות איכות השירות ומערך טיפולים יוצאי-דופן, והן מתוקף היותו חלוץ במחקר ברמה עולמית. מדי יום מטופלים במערך כ-250 חולים ומתבצעים בו למעלה מ-100 מחקרים המאפשרים למטופלים לקבל טיפולים חדשניים. 
 
החל 2016 מעניק המערך טיפול בטכנולוגיה פורצת דרך בשם CAR T, הרותמת את מערכת החיסון להילחם בגידול הסרטני. במסגרת הטיפול נלקחים תאי מערכת החיסון מגוף החולה ועוברים תהליך של הנדסה גנטית, כשבסיומו מוחדר לתורם רצף גנטי חדש. מדובר במעין "קוד" הגורם לתאים לייצר מבנה חדש המאפשר קישור ספציפי של תאי מערכת החיסון לתא הגידול ומביא ל"התעוררותם" ולפעילותם. התאים מוזרקים לחולה בחזרה כטיפול חד-פעמי במטרה להשמיד את תאי הסרטן. 
הטיפול ב-CAR T ניתן כאמור בתחילה במסגרת מחקרית. איכילוב היה למעשה בית החולים הראשון מחוץ לגבולות ארצות הברית שזכה להשתתף במחקר ZUMA-1, שבדק לראשונה האם טיפול באמצעות CAR T יכול להועיל לחולים בלימפומה אגרסיבית שלא הגיבה לפחות לשני קווי טיפול קודמים. המחקר היה זה שסלל את הדרך לאישור הטכנולוגיה על ידי ה-FDA ורשות התרופות האירופית, ולאחרונה גם על ידי משרד הבריאות הישראלי.

טיפול מציל חיים

משנת 2019 נכנסה טכנולוגיה זו לסל הבריאות בישראל ובאמצעותה טופלו במערך ההמטולוגי עשרות מטופלים. היום כבר נתן לומר כי הטיפול ב-CAR T הוביל לתגובה משמעותית וממושכת ביותר אצל חלק ניכר מהם, ולמעשה הציל את חייהם.

עם אימוץ טכנולוגיית ה-CAR T כחלק ממערך הטיפולים השוטף, עולה כמובן השאלה הנוגעת לתופעות הלוואי האפשריות. ובכן, חשוב להבהיר כי לטיפול זה עלולות אמנם להיות תופעות לוואי, כשבאופן טבעי ההתמודדות איתן משתפרת עם הזמן ובהתאם לניסיון שנצבר בידי החוקרים והצוות הרפואיים. כחלק מתופעות הלוואי המוכרות תיתכן ירידה חולפת בספירות הדם ואף קיים סיכוי קל לזיהומים. כמו כן הפעילות של מערכת החיסון עשויה להתבטא בחום, ירידה חולפת בלחץ דם וקושי בנשימה. באשר לתופעות הלוואי במערכת העצבים, הרי שניתן לציין הפרעה חולפת בריכוז או בלבול חולף. על רקע הניסיון שנצבר ניתן כיום מענה מהיר ומיידי לסיבוכים האלה.

מחזון למציאות

מאחורי טכנולוגיית ה-CAR T עומד פרופ' זליג אשחר מהפקולטה לביולוגיה במכון ויצמן, שהחל את מחקרו הראשון בנושא כבר לפני למעלה מ-30 שנה. באחד הראיונות שנערכו עמו התייחס פרופ' אשחר לייחודו של הטיפול וסיפק בשורה מעודדת. לדבריו, "הטיפול רלוונטי כיום בעיקר למחלות המטולוגיות. בלוקמיה ובלימפומה של תאי T הוא מועיל באחוזים גבוהים, ובעל סיכויי ההחלמה גבוהים. הוא שונה מהטיפולים הקיימים לגידול סרטני, בכך שהוא אינדיבידואלי לחולה: הוא ניתן פעם אחת בלבד, ויתרונו בכך שעל אף היותו יקר - הוא מועיל". 

בהתאם למשנתו של פרופ' אשחר, במעבדת המחקר החדשנית שהוקמה במרכז האימונותרפיה באיכילוב בראשותם של פרופ' אשחר וד"ר ענת גלוברזון, עמלים כיום על שורה של פיתוחים לטיפול בסוגים נוספים של גידולים בעזרת CAR-T. לאחרונה אף הוגשה למשרד הבריאות בקשה לביצוע מחקר ראשון ב-CAR T כפול המכוון כנגד 2 אתרים על פני תא המטרה, בתקווה כי יאושר בקרוב ויאפשר טיפול במטופלים הסובלים ממחלות נוספות. 

*הכותבת היא מנהלת המערך ההמטולוגי בבית החולים איכילוב
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה