חדשנות וטכנולוגיה בחזית המלחמה בסרטן - מובילים דרך חדשה

חדשנות וטכנולוגיה בחזית המלחמה בסרטן

"בזכות אמצעים חדשים לאבחון ולטיפול, מצילים חולי סרטן שבעבר לא נתנו להם סיכוי"

בישראל מאובחנים מדי שנה כ-27 אלף חולי סרטן חדשים – שיעור גבוה מהממוצע בעולם. בחזון לפיו ב-2030 יהיו פתרונות רפואיים למרבית החולים, להטמעת חדשנות יש תפקיד מרכזי. משרד הבריאות ימשיך בהקצאת המשאבים להפיכת התחזיות למציאות בשטח

יולי אדלשטיין | 
שר הבריאות, יולי אדלשטיין (צילום יחצ)
כמדי שנה, גם היום,4.2.2021, יצוין בישראל וברחבי העולם "יום הסרטן הבינלאומי". על רקע התפרצות הקורונה, הטיפול במגפה ובהשלכותיה ניצב בחזית הפעילות של מרבית משרדי הממשלה, אולם גם בימים אלו איננו נוטשים לרגע את שאר הסוגיות הבוערות שנוגעות לבריאות - ובהן כמובן המאבק בסרטן.
לצד הפעילות שלנו במשרד הבריאות, מודעות ואחריות אישית הם כלים הכרחיים במאבק. הוכח כי זיהוי מוקדם יכול להצליח חיים ואת המוטו הזה על כולנו להפנים. אני קורא לאזרחי ישראל: אל תזניחו את הנושא, גם בימי הקורונה, ועברו בזמן את הבדיקות הדרושות למניעת המחלה. בהקשר הזה חשוב גם להביא בחשבון כי עוד לפני גילוי מוקדם וטיפול חדשני, הגישה הטובה ביותר היא מניעה ראשונית של המחלה בין היתר באמצעות הימנעות מעישון, עיסוק בפעילות גופנית, תזונה נבונה ושמירה על משקל תקין.
בישראל למעלה מ-200 אלף חולי סרטן ומחלימים. בכל שנה מאובחנים כ-27 אלף חולים חדשים עם גידול חודרני, מהם כ-400 ילדים. בשנת 2018 קיפחו את חייהם בגלל המחלה כ-11 אלף ישראלים. ירידה חדה בשיעורי התמותה נרשמה בכל קבוצות האוכלוסייה בין השנים 1996 ל-2018, אך שיעור החולים במדינה עדיין גבוה מהממוצע בעולם. כמעט כל ישראלי מכיר בן או בת משפחה, חבר או חברה, שחלו או שהלכו לעולמם בגלל המחלה הארורה 
כשר הבריאות, הגברת המודעות למאבק בסרטן ניצבת בראש מעיניי, לצד פעילות המושקעת בקידום ובהטמעת חדשנות - הן במישור של אבחון המחלה והן במישור הטיפולי בה. אני מכיר את מחלת הסרטן לצערי גם באופן אישי: ב-24 בינואר 2014 איבדתי את רעייתי האהובה, טניה, שנפטרה אחרי מאבק לא קל במחלה.
מודעות, אחריות, חדשנות 
ההתקדמות המדעית-טכנולוגית אפשרה לפתח, ובמהירות יוצאת דופן, חיסון חדשני ויעיל נגד נגיף הקורונה. אותה התקדמות פורצת דרך, שמדינת ישראל נוטלת בה חלק פעיל, היא כלי מרכזי גם במאבק בסרטן. האמצעים החדשים לאבחון ולטיפול, התרופות שפותחו לאורך השנים האחרונות והאפשרויות המתקדמות בתחום הכירורגיה, מצילים חולים שבעבר לא נתנו להם סיכוי. במקרים רבים אפשר להתייחס לסרטן כאל מעין מחלה כרונית, מתמשכת, שניתן לשלוט בה ולהמשיך בשגרת החיים.
בסוגים רבים של המחלה, התקדמות הרפואה מאריכה בצורה משמעותית את תוחלת החיים של החולים. טיפולי ה-CAR פורצי הדרך, שהפכו נפוצים בשנים האחרונות, הם דוגמה מובהקת לכך. יש ביכולתם להעלים גידולים סרטניים מגופם של חולים שכשלו בכל הטיפולים הקודמים למחלה. במסגרת הטיפול, מכוונת המערכת החיסונית הטבעית של הגוף להילחם בגידול הסרטני, ופועלת לבלימת הגידול ולחיסולו.
עוד מגמה מתפתחת בתחום הטיפולים בסרטן באימונותרפיה, היא של שילובים תרופתיים שביכולתם להגביר יעילות של תרופות, שעד לא מכבר ניתנו בנפרד. מטרת הטיפול האימונותרפי היא לשפר או לשחזר את יכולתה של מערכת החיסון, לזהות גידולים סרטניים ולחסל אותם ביעילות.
בין החידושים הקשורים לטיפול בסרטן נכללות כמובן גם הבדיקות הגנומיות. הן מציעות סריקות נרחבות של עשרות עד אלפי גנים בתאי הגידול הסרטני, במטרה לזהות מוטציות בתאי הגידול ולהתאים עבורן טיפול תרופתי. הבדיקות הגנומיות מייצרות אופק טיפולי לחולים, תוך התאמה אישית לקוד הגנטי של הגידול.
לא בכדי, מומחים בתחום מעריכים שבעשור הקרוב יימצא פתרון למרבית הבעיות הקשורות בטיפול בסרטן, וכי בשנת 2030 נגיע למצב שבו רוב חולי הסרטן יירפאו מהמחלה - כך או אחרת. אנו משרד הבריאות נמשיך להקצות את כל המשאבים הדרושים, על מנת שההערכות האופטימיות הללו יתממשו במהירות האפשרית.
*הכותב הוא שר הבריאות
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה