דעות

אשדוד בדרך לשינוי: העתיד יהיה מלא בגורדי שחקים למרות מחאת הירוקים

הירוקים צריכים להפנים כי פני הרקיע באשדוד ישתנו ובקרוב יתמלאו בגורדי שחקים, ככה זה צריך להיות בעיר חוף מטרופולין כמו אשדוד, ככה זה בכל עיר שיש בה ביקוש והיא מוגבלת בעתודות הקרקע
שלומי בן עזרי |  1
שלומי בן עזרי, מנכ״ל ארגון הקבלנים אשדוד והשפלה (צילום ערן אלרגנט)
הירוקים צריכים להפנים כי פני הרקיע באשדוד ישתנו ובקרוב יתמלאו בגורדי שחקים, ככה זה צריך להיות בעיר חוף מטרופולין כמו אשדוד, ככה זה בכל עיר שיש בה ביקוש והיא מוגבלת בעתודות הקרקע. בעתיד, תנועת המכוניות תוגבל, אפשרויות החניה יצומצמו, מסלולי התחבורה הציבורית יורחבו, ייבנו רכבות תחתיות – זה העתיד שלנו ולא ניתן לשנותו. הפער בין הביקוש לדירות מול ההיצע הולך ומתרחב. בכל שנה חייבים לבנות כ-100 אלף יחידות דיור חדשות עבור זוגות צעירים, משפרי דיור, משפחות חד הוריות - תוצאה של עליה בשיעור המתגרשים.
גם אני ירוק!! אני אוהב טבע, נהנה מהמרחבים, מרבה לטייל בהרים ובדיונות החול, לצפות בחיות הבר ובשקיעה על הים ולקטוף פירות בר. אבל כשמדובר בעיר אשדוד כשאין מלאי קרקע, אין דירות לגור, יש הגירה שלילית, המחירים עולים ויש לבחור בין אלטרנטיבות ולהעמיד את מבחן "הירוק" אל מול ילדינו ומול אלפי משפחות באשדוד שאין להן דירה לגור בה, כמובן שאעדיף שתהיה להם קורת גג. הפתרון היחיד למצוקת הדיור, ולעליית המחירים שנוצרו מהפער הגדול והמתרחב בין הביקוש הקשיח לדירות, לבין ההיצע הדל הוא "צמצום הפער" וצמצום הפער נעשה על ידי הגדלת ההיצע.
בשנת 2020 החלו להיבנות רק כ-51 אלף יחידות דיור חדשות  במקום ה-100 אלף שהיו צריכות להיבנות. הפער הזה יחד עם הפערים של שנים קודמות מחייב אותנו "לנצל" את הקרקע באופן מיטבי ומרבי. כפי שעושים בכל מקום שחסר קרקע, בונים לגובה ומחפשים עתודות קרקע נוספות שילדנו יוכלו לגור בדירות משלהם ולהגדיל את מלאי הדירות.
אנחנו לא מצפים שילדינו ירכשו דירות בדרום הרחוק או בצפון כשאין שם מקומות עבודה ותחבורה מהירה, בתדירות סבירה ויעילה שתקצר את המרחק בין מקום המגורים למקום העבודה במרכז. לכן עם כל הכבוד לירוקים ולרצון של כולנו לשמר את הטבע, אוכלוסיית ישראל הולכת וגדלה ואזרחי המדינה צריכים דירות להתגורר בהן.
כל עוד יהיה מחסור בדירות, מחירי הדירות יעלו וילדינו לא יוכלו להגיע לדירה. באשדוד כדוגמא, נגמרו עתודות הקרקע לשיווק, אנו כלואים בין שמורות טבע עד כי נראה לעיתים כי אין מקום ל"שמורת ילידי אשדוד". לעיתים הפתרון הוא בבנייה לגובה גם במחיר של הסתרת הנוף הפראי של הדיונות ורצועת החוף היפה.
אנו נתקלים מידי יום בהתנגדויות שמגישים ירוקים, דיירים, שכנים ואף עוברי אורח, בוועדות מקומיות ומחוזיות. יש לנצל כל היתר בנייה לכל ייעוד ולתמרץ יזמים לבנות למגורים, לשנות גישה בנושא שינוי ייעודי של קרקע, לאפשר עירוב שימושים, לבנות דירות מגורים מעל מרכזים מסחריים, להגמיש את דרישות החניה במקומות הנדרשים ולאפשר בכל דרך צמצום המחסור בדירות. תחבורה ציבורית יעילה תפחית את גודש הרכבים ותאפשר לציבור להתפטר לפחות מהרכב השני במשפחה. פחות גודש תנועה שווה פחות זיהום.
אנחנו חשים כי אנו בתחילתה של התייקרות בלתי נמנעת במחירי הדירות. במכרזי קרקע יזמים זוכים במחירים הגבוהים אף פי 20 ממחיר המינימום של הקרקע (הנקוב במכרז), כל חומרי הגלם מתייקרים, פלדה שווה זהב, מחירי ההובלה הימית נמצאים בסחרור, ישנו מחסור חמור בכ"א מיומן לענף הבניה. כל אלה מובילים  לעלייה חדה במחירי הדירות.
יש לנצל כל פיסת קרקע לבנייה למגורים, לא ניתן להסתמך על התחדשות עירונית בלבד, יש להפשיר קרקעות ולשנות ייעודי קרקע ולעיתים גם לנגוס בשמורות הטבע החוסמות את התפתחות הערים המרכזיות.
הכותב: שלומי בן עזרי, מנכ"ל ארגון הקבלנים באשדוד והשפלה
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אנחנו לקראת רעידת אדמה וצונאמי.
    צ 07/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כדאי שירכשו מצנחי רחיפה.שיוכלו לרחף להרים בשומרון להתנחלות אביתר.יעמידו להם קראוילות מפלטות מוקצפות לחורף.
    סגור