דעות

מערכת החינוך חייבת להשתנות: זה מה שצריך לעשות

בעיית מערכת החינוך איננה כסף, ותקציב של 73 מיליארד שקל שהוקצה למערכת החינוך ל-2022 הוא תקציב מספק למתן חינוך איכותי. הבעיה היא במגבלות המבניות של מערכת החינוך והן ממוקדות בשתי הדמויות העיקריות במערכת – מנהל בית הספר והמורה
משה (קינלי) טור-פז |  23
ח"כ משה (קינלי) טור-פז (צילום מרים אלסטר, פלאש 90)
מערכת החינוך בישראל חולה בחוליים מבניים קשים. התיקון לא יהיה קל אך הוא חייב להתחיל. בימים אלו אני מקדם שתי הצעות חוק משמעותיות שהעברתן עשויה לייצר שינוי משמעותי.
נקודת המוצא שלי היא כי שבעיית מערכת החינוך איננה כסף, וכי תקציב של 73 מיליארד שקל שהוקצה למערכת החינוך ל-2022 הוא תקציב מספק למתן חינוך איכותי. הבעיה היא במגבלות המבניות של מערכת החינוך והן ממוקדות בשתי הדמויות העיקריות במערכת – מנהל בית הספר והמורה.
הצעת חוק ראשונה נוגעת למעמד המנהל. אין זה סוד שישנו משבר קשה של מנהלי בתי הספר בישראל. שיטת המכרזים עם תנאי הסף הנוכחיים פשטה את הרגל והיא גורמת לכך שמחצית מהמנהלים אינם מתמנים במכרז ובנוסף ישנה נטישה גדול של מקצוע הניהול. לעיתים מגיע למכרז מועמד אחד בלבד וגם הוא איננו האדם המתאים לבית הספר ולקהילה. מנהלים מוצלחים עוזבים את המערכת ומנהלים מוצלחים מעולמות תוכן אחרים אינם מצליחים להבקיע את חומת הגילדה החינוכית. הצעת החוק באה לנתק את הקשר שבין מעמד המורה ומעמד המנהל ולהגדיר את ניהול בית הספר כפרופסיה נפרדת. לא מנהל שהוא מורה המורים בלבד, אלא מעמד ודרגה נפרדים.
אני סבור כי מנהל בית הספר צריך להיבחר בוועדת איתור שתביא בחשבון גם את הקהילה והמערכת שבה במנהל יעבוד. הוא צריך להיות מתוגמל אחרת ממורים, על השכר וההטבות לבטא את מורכבות התפקיד שגדלה עם השנים. מנהל בית הספר יכול להגיע מעולמות שאינם חינוך תוך מתן תקופת הכשרה מקוצרת למנהלים מעולים מתחומים אחרים. הוא צריך להיות מועסק בחוזה אישי קצוב בזמן ועליו לקבל כלים נוספים על מנת שיוכל לעסוק בתפקיד החשוב ביותר שישנו היום במשק – לגדל בני אדם!
הצעת החוק השנייה שלי עוסקת בטיפול בנושא הקריטי של קביעות המורים. בשנה שעברה פוטרו מסיבות של חוסר התאמה 3 מורים(!) בלבד מתוך 240 אלף מורים בישראל. גם אם נניח שהמורים בישראל הם נהדרים ומעולים ברובם הגדול, עדיין לא יתכן שבכל המערכת הענקית הזו נמצאו רק 3 בלתי ראויים לתפקידם. המצב הזה מבטא כוח חסר פרופורציה של ארגוני המורים וחוסר יכולת של אלו שעל כתפיהם נמצאת האחריות, לממש את סמכותם לאור העובדה שבלתי אפשרי לפטר היום מורה לא מוצלח בישראל.
אני מציע לתת למורים לבחור בין חוזה אישי, גבוה מבחינת תגמול אך קצוב בזמן של מספר שנים, לבין החוזה הנוכחי המבטיח למורים קביעות לאחר שנתיים, אך בתנאים מופחתים. מבדיקות שערכתי אני סבור כי רוב המורים החדשים יעדיפו תגמול גבוה עכשיו על פני קביעות ומחוייבות ל-40 שנות קריירה במקום אחד. דור ה-Z לצד הרצון לעבוד בעבודה בעלת משמעות קיומית עבורו, איננו מתעניין כרגע בפנסיה אלא רוצה להביא הכנסה ראויה הביתה.
בעיניי, שתי רפורמות אלו הן תנאי יסוד לשינוי מהותי במערכת החינוך. הגיע הזמן לרוויזיה משמעותית ביחסי העבודה בתחום החינוך. מורים טובים יותר. בשכר גבוה יותר.
הכותב, ח"כ משה (קינלי) טור-פז ממפלגת  "יש עתיד", יו"ר ועדת המשנה לחינוך הממלכתי דתי, חבר בוועדת חוץ וביטחון ובוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת.
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    עוד אוכל חינם שאינו מבין דבר בחינך וחושב שבידו הפתרון (ל"ת)
    מורה 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 16.
    יש (ל"ת)
    יש מלא כסף רק לא 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 15.
    משואת נריה
    מודיעיני 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בית ספר מלא אלימות במיוחד בכיתות ו
    סגור
  • 14.
    האם פעם היית מורה?
    נורית 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כנראה שלא. הצעת שני דברים בכלל לא רלוונטיים. המערכת צריכה להשתנות רתה צודק, אבל כמורה אני אומרת לך השינויים צריכים להיות בחלק הלימודי, בתכנים, ולא במנהל ומשכורותו.
    סגור
  • 13.
    כתב כל כך יפה ועכשיו שילך להיות מורה (ל"ת)
    מורה 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    פלא חינוכי!
    מיכללוי 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הדרך הנכונה לעשות שימוש מיטבי בתקציב המספק של משרד החינוך- לקצץ לאלתר את כל שכבות הבירוקרטיה הפקידותית ״מוצצות התקציב״, כל מנהלי/ תת מנהלי/ מחוז/ אגפים, ולהפנות את התקציבים לשטח: למורים ולמנהלים. ״קינלי״ טועה. הםקידים שואבי התקציב לא ראו מעולם תלמיד בשטח. המורים והמנהלים כן. הם מסורים ואידיאליסטים. ברובם מקצועיים ומגדילי ראש. זו התרופה היחידה למערכת החינוך
    סגור
  • 11.
    שני החוקים מוטעים
    גנור איתן 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החוק המוצע הראשון מדבר על משכורות מנהלים בעוד שהבעייה העיקרית היא חוסר סמכויותיהם. החוק המוצע השני מדבר על פיטורי מורים, בעוד שמדובר במערכת מונופוליסטית השולטת על כל ההעסקה, ופיטורים משמעותם אובדן המקצוע והפרנסה.
    סגור
  • לאאאא
    נועה 01/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למנהלים ממש לא חסר סמכויות. ממני מורה פשוטה במערכת
    סגור
  • 10.
    שינוי בהכשרת מורים ומנהלים
    רנית 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    כיום המערכת מכוונת להשתלבות והגדלת תלמידי חינוך מיוחד במערכת החינוך הרגילה. לכן חייבים לכלול קורסים של חינוך מיוחד בתוכנית הלימודים של המורים באוניברסיטאות ובמכללות
    סגור
  • 9.
    כל מערכת שלא יכולה לפטר את הלא טובים היא חולה (ל"ת)
    מי 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 8.
    ומתי לאחרונה היית חלק מהמערכת?
    מורה מודאגת 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    רק אדם מנותק מן השטח יכתוב דברים כאלה חסרי היגיון.
    סגור
  • 7.
    בכיתות יפוטר, כל המשרדים המנופחים ייסגרו ואז ישאר כסף ל (ל"ת)
    כל מי שלא מלמד 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • שכחת את כל הכסף שלא מגיע לתלמידים
    דנה 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בדיוק
    סגור
  • 6.
    לא מבין כלום בחינוך - בליל שטויות
    מני 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לא ניתן להשוות בין מורה ותיק לחדש. זהו אחד המקצועות שלנסיון יש משקל. כיום, המורים הצעירים בורחים מהמערכת הלא מתגמלת וכפוית הטובה כבר לאחר שנתיים במקרה הטוב. לדבר שטויות זה קל, למצוא פתרונות אמיתיים זה קשה.
    סגור
  • 5.
    כדי ששינוי יקרה צריך עוד 2 צעדים משלימים
    אזרחית ויזמת חינוך 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אני משוחחת עם 3-5 אנשי חינוך מגוונים כל שבוע. למעט איים של מצוינות, מצב מערכת החינוך הוא לא טוב בלשון המעטה. מרבית בתי הספר לא מצליחים להכין את התלמידים שלהם לעולם כל כך משתנה ודימני שהם יפגשו כמבוגרים. יש כך כך הרבה בעיות במערכת החינוך. הכיוון נכון לגרום לשינוי במעמד המנהל והמורה, אבל בלי עוד 2 תהליכי שינוי מהותיים, אלה יתבררו כצעדים חשובים אבל לא מספיק במציאות הקיימת. צריך: 1. לחולל שינוי מהותי בתפקיד של משרד החינוך. רמת האינטנסיביות, השמרנות, הרצון בשליטה ועוד מדרג המשרד בירושלים, דרך המחוזות, למפקחים וכו', יוצרת מצב בלתי אפשרי מבחינת ניהול בית הספר והוראה. אפשר להביא מנהלים מוכשרים ככל שיהיו, הם לא ישרדו את המצב הקיים. המשרד צריך לעבור להיות גוף מימון רזה שמתווה מדיניות כללית, עוסקת בבקרה ומדידה ברמה מסוימת ותומך בחדשנות חינוכית. לא ניהול יומיומי של החינוך והלמידה. את זה צריך להשאיר לרשויות המקומיות ובעיקר למנהלי בתי הספר. 2. בעשור הקרוב שרי החינוך לא יהיו מינוי פוליטי. הם לא יתחלפו עם הקמת ממשלה חדשה. בעשור הקרוב יכהנו 2 שרי חינוך שכהונתם תוקצב ל 5 שנים כל אחד/ת. let it be!
    סגור
  • צודק
    מורה 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הצעד הראשון הוא בהחלט הכרחי. הישום שלו דורש מעט מאוד - אומץ של מנהלים. האומץ להפנות את המיילם עם ההנחיות של משרד החינוך לתיקיית הספאם.
    סגור
  • מעניין
    מיכל 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשבצהל יחליטו למנות רמטכל שאין לו נסיון צבאי או שמנכל בנק הפועלים לא יגיע מתחום הכלכלי, מנהל מחלקת אונקולוגיה בתל השומר לא יהיה איש רפואה. אולי גם אז נמנה מנהל בית ספר שאינו מתחום הדעת
    סגור
  • 4.
    ההורים הם החולי הכי גדול במערכת (ל"ת)
    מורה 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 3.
    תקבל עצות חינם רק בישראל
    מועלם לרר 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מישהוא זוכר כמה רפורמות כבר היו במערכת החינוך פה ?כל עוד לא יטפחו כאן מקצוע מורה עם שליחות עם משכורת מכובדת עם מעמד עם קידום עם הערכה מצד ההורים ועוד תמשיך המערכת להיות בינונית במקרה הטוב בינונית מינוס במציאות ודי די רפורמות בלוף
    סגור
  • 2.
    למה יש לי הרגשה שטור-פז אף פעם לא נכנס לחמד בכיתה? (ל"ת)
    מיקי102 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    כמנהל אני מסכים עם כל מילה פה (ל"ת)
    מנהל ביסודי 01/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • באמת?
    דנה 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה מה שיהפוך את מערכת החינוך לטובה יותר?!
    סגור
  • אם אתה מנהל, אני צינצנת (ל"ת)
    מני 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור