דעות

המערך הקריטי של צה"ל לא כשיר למלחמה האזורית הבאה

במשך השנה האחרונה דבר לא נעשה לשיקום המערך המהווה חוליה קריטית ומרכזית ביכולת תפקודו של הצבא במלחמה האזורית הבאה. קצינים ממשיכים לטמון ראשם בחול ולא עושים דבר כדי להציל את בטחונה של המדינה ואזרחיה
יצחק בריק (צילום פלאש90)
בטור זה אספר לכם סיפור אמיתי מטלטל ומטריף את הדעת שאת פרטיו לא אחשוף בשלב זה, הסיפור שלי נסוב סביב מערך קריטי שללא תפקודו הצבא יעמוד מלכת תוך מספר ימים ספורים במלחמה האזורית הבאה.
והנה לכם האירוע: לפני כשנה לערך קרא סגן הרמטכ״ל לקצין בדרגת תא״ל לפגישה והטיל עליו  לשקם מערך שנמצא במצב קריטי שאינו כשיר למלחמה, שבלעדיו צה״ל לא יוכל לתפקד במלחמה הבאה. הקצין בדרגת תא״ל אשר קיבל את המשימה מסגן הרמטכ״ל הטיל את המשימה תוך ימים ספורים על קצין בדרגת אל״ם הכפוף לו.
לא עברו ימים רבים והקצין בדרגת אל״ם שקיבל את המשימה מהקצין  בדרגת תא״ל הטיל את המשימה על קצין בדרגת רס״ן (רב סרן) הרס״ן אובד עצות לא ידע מאיפה להתחיל והיה צריך ללמוד את הנושא על בריו. הוא ניסה  לקדם את הנושא עם קצינים בכירים ממנו בהרבה שהתחום הזה באחריותם בזרועות בהן הם משרתים. אך לא הצליח לגרום להם להיכנס לעובי הקורה ולהניע את התהליך.
הרס״ן בצערו הרב פנה לאל״ם שמינה אותו לתפקיד והסביר לו שהוא לא מצליח להניע את התהליך קדימה. הקצין בדרגת אל״ם פנה לתא״ל שמינה אתו לתפקיד, ואמר לו לאחר חצי שנה, ששום דבר לא קורה משום שהקצינים הבכירים בזרועות: חיל  הים, האוויר והיבשה  לא משתפים פעולה. הקצין בדרגת תא״ל שמונה ע״י סגן הרמטכ״ל לתפקיד, זימן אליו לפגישה את הקצינים הבכירים בדרגות תא״ל ואל״ם מזרועות צה״ל (ים, אויר, יבשה) האחראים על התחום הנ״ל בזרועות אליהן הם שייכים, ואף אחד מהם לא הגיע לפגישה.
עברה שנה מאז סגן הרמטכ״ל נתן הוראה לקצין בדגת תא״ל להוביל עבודת מטה שתחזיר לכשרות מערך שבלעדיו צה״ל לא יכול לתפקד במלחמה האזורית הבאה, אך כל אחד העביר את האחריות לקצין הנמוך ממנו בדרגה, עד שזה הגיע לטיפול של קצין בדרגת רס״ן. התוצאה היא אומללה, במשך השנה האחרונה דבר לא נעשה לשיקום המערך המהווה חוליה קריטית ומרכזית ביכולת תפקודו של הצבא במלחמה האזורית הבאה.
 
כל הקצינים הבכירים הנוגעים בדבר ברחו מאחריות והעבירו את האחריות לקצינים הנמוכים מהם בדרגה. הם ממשיכים לטמון ראשם בחול ולא עושים דבר להציל את בטחונה של המדינה ואזרחיה. האבסורד הגדול ביותר שאותו קצין בדרגת תא״ל שקיבל את האחריות לשקם את המערך האמור ולא עמד במשימתו בנושא בעל חשיבות עליונה לתפקוד הצבא במלחמה האזורית הבאה, קודם לדרגת אלוף.
אך בכך לא די, אותו אלוף חדש שמעל בתפקידו כתא״ל, מכין כנס שבו ישתתפו קצינים בכירים על מנת לחגוג את "הצלחת עבודת המטה" שהיתה בראשותו, ומעולם לא הגיעה לסיומה, וגם לא להתחלתה וכתוצאה מכך המערך הקריטי נשאר לא כשיר למלחמה, ויעמיד את הצבא מלכת תוך ימים ספורים במלחמה האזורית הבאה. 
מדובר פה לא פחות ולא יותר בתרבות שקר, אזלת יד ובריחה מאחריות שהקנתה לתא״ל את הכרטיס לקבל דרגת אלוף. (כל המסמכים והעדויות המעידים על נכונות דבריי נמצאים במשמרת בארכיון צה״ל.) אז תגידו לי אתם , כך אפשר לנצח מלחמה?
הכותב: יצחק בריק, אלוף בצה"ל. שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז, כיהן במשך כעשור בתפקיד נציב קבילות החיילים. לאחר פרישתו מתפקיד זה בשנת 2018 נודע בריק כמבקר חריף של היערכות צה"ל ומשרד הביטחון
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    החיזבאללה מבקש עוד מידע.
    מיכה 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדוע הכתבה בתקשורת? יש גורמים מתאימים , אליהם ניתן לפנות. פעם היה מהטובים. היום, גרוע מאוייב.
    סגור
  • 5.
    רוח המפקד -ביבי ההורס - לא מעניין את הממשלה הזאת כלום (ל"ת)
    מ.ר 08/2023/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    נו, עוד 20 שנים מדינת ישראל תהיה מחוז איראני ששמו
    גרשון גרשייגץ 08/2023/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    "פלסטין" והתושבים היהודים יחזרו למעמדם ההסטורי בתרבות האיסלם "ד'ימי" - בני חסות על כל המשתמע מכך.
    סגור
  • 3.
    רק לך אני מאמין מאז יעלון וצפונה כל הרמטכלים הרדימו
    אבי 08/2023/04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את הצבא והרמטכל האחרון פרי הבאושים של גנץ מיהר למנותו לרמטכל במחשבה שהוא יחבור איליו אחריי כהונתו כולם היו לוחמים נועזים ומעורכים אבל תפקיד הרמטכל היה גדול עליהם עד היום הצבא בתרדמת
    סגור
  • 2.
    קשקשן (ל"ת)
    נמאס ממך 08/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • 1.
    איזה שטויות. הכי חשוב זה הפיכה משפטית למען ביבי חופשי (ל"ת)
    המדינה פחות חשובה 08/2023/02
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור