דעות

הסכמי אברהם יעידו שהשלום במזרח התיכון לא יבוא ממסיבות קוקטייל

עמיחי אליהו, השר למורשת ישראל בטור מיוחד ל-ice: "הורגלנו במשך השנים לחשוב במושגים של אינטרסים הדדיים. ניתן להם מים ובתמורה נקבל הסכם. ניתן להם את סיני ובתמורה נקבל חוזה שלום. בסופו של יום השלום במזרח התיכון לא יצמח על בסיס רדוד ולא יבוא ממסיבות קוקטיל"
השר עמיחי אליהו |  8
עמיחי אליהו (צילום פלאש 90)
בשבוע שעבר יצאתי בהזמנת גורמים בכירים מאיחוד האמירויות לסדרת פגישות בממלכה. האמירתיים ביקשו לקיים את המפגש מתוך רצון לבחון את מסלולם של הסכמי אברהם, שנולדו במאמץ גדול ומתוך כנות רבה - לאור ההתפתחויות הפוליטיות בישראל.
הגעתי מתוך רצון אמתי להכיר אותם ולהבין את מקור עוצמתו של עם שהצליח בזמן קצר ביותר להקים ממלכה מעוררת השראה. היה ברור לי שתופעה כזו אינה אפשרית בלא בסיס ערכי עמוק. אין אפשרות להביא מיליוני בני אדם לאחדות מטרה, אם הלב לא מחובר אליה. אם מה שמציעים הוא רק רווחה כלכלית בלא בסיס ערכי עמוק. מרתק לראות כיצד השייח זאיד בן סולטאן, מי שהחל את חייו באוהל פשוט, ללא מים זורמים ובטח בלא חיבור לחשמל - הצליח להקים מדינה המשלבת חזון ערכי ופרקטיקה, שמייצרים שגשוג ושלווה.
 
הופתעתי מן הכבוד האמתי שהם רוחשים ליהדות. מההבנה שהמורשת היהודית היא גם מורשתם. זה לא מה שהכרנו ממערכות היחסים ההיסטוריות שלנו עם העולם הערבי בדור האחרון. יש כאן מנגינה אחרת לגמרי. הסכמי 'אברהם' מייצרים תשתית מורשתית עצומה. אבינו הראשון אברהם, הוא גם אביהם והוא ההוכחה הממשית, לפסוק בתורה הקובע שאברהם אבינו יהיה מקור ברכה לעמים כולם. כשמתבוננים בכך לעומק מבינים כמה גדול הפוטנציאל, להקמת יחסים בריאים בין העמים.
יצאתי חמוש בתובנות חשובות מן המפגשים הללו. פגשתי תרבות שמבוססת על עולם ערכי שמתחיל בזהות שהם נושאים אותה בגאון, זהות ערבית שאינה בדלנית או מתנשאת, אלא כזו המבקשת הרמוניה עם זהויות אחרות, בהבנה שבורא עולם עשה אותנו שונים וכך זה אמור להיות. אחת הנקודות המעניינות היא, שאם בדרך כלל הייתה מחשבה שככל שאדם יותר נאמן למסורת שלו, הוא יותר תקוע בעבר, באים האמירויות ומלמדים שיעור הפוך – השאיפה למצוינות והנאמנות למורשת, הולכים יחד. זה ניכר מכל פינה בממלכה הזו וזה בהחלט מעורר השראה.
לצערנו לא חסרות דוגמאות של מנהיגים אחרים, שלקחו את העושר הלאומי לטובתם והפכו את עמיהם לאסירים. כאן, לעומת זאת, מצאנו מנהיגות שאכן נהנית מעושר רב, אבל חזונה ושליחותה היא להביא ברכה לעמים כולם. לשנות את מהלכה של ההיסטוריה ולהביא את העמים לתרבות של אחווה.
 
באחת השיחות אמר לי המארח: "הסכמי אוסלו שעשיתם ניסו להתעלם מן הזהות העמוקה של הצדדים ולהקים שלום על בסיס של הבטחות חומריות ואני אומר לך", הוא אמר בביטחון: "שמי שחשב על כך לא מבין בכלל את השפה של המזרח התיכון".
הורגלנו במשך השנים לחשוב במושגים של אינטרסים הדדיים. ניתן להם מים ובתמורה נקבל  הסכם. ניתן להם את סיני ובתמורה נקבל חוזה שלום. בסופו של יום השלום במזרח התיכון לא יגיע יצמח על בסיס רדוד ולא יבוא ממסיבות קוקטיל.
הדיפלומטיה הרגילה בנויה על בנית קשרים סביב אינטרסים משותפים. לצידה צריכה להיות דיפלומטיה עמוקה, כזו המבוססת על זהות ואמונה. המורשת היהודית העתיקה מתקבלת בכבוד רב וברצון טוב. קיימת הבנה שבכוחה לתת השראה למנהיגים ולעמים בעולם כפי שהדגים לי אחד מהמארחים: "הרי משה היה כבד פה. אדם שאין לו יכולת דיבור טובה והרי הוא הדגם למנהיגות שאנחנו מבקשים – מי שהתוכן שלו חשוב יותר מדרך ההצגה שלו. יותר מדי הלכנו אחר אנשים שיודעים לקרוא טקסטים יפים ולדבר באופן נאה – פחות מדי הלכנו אחר אלו שמציגים רעיונות נכונים שאותם הם מייצגים בחייהם האמתיים".
מדינת ישראל צריכה להעמיק את הקשרים עם מדינות "הסכמי אברהם", על בסיס הבנה הדדית בין תושבי המדינות עצמם; "אנשים אל אנשים". ולא להישען רק על כוחם של מנהיגים פוליטיים המדברים זה עם זה. ערכים משותפים יבנו הבנה ויחסים עמוקים יותר, ויאפשרו לנו לעבוד באמת במטרה משותפת.  
הכותב: עמיחי אליהו, שר המורשת מטעם מפלגת עוצמה יהודית
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    טרוריסט
    שי 09/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טרוריסט
    סגור
  • 7.
    עניי עירך קודמים!!!!
    אנצי! 09/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השר לא מבין שלפני שהוא רץ לדאוג לאחרים בנכר,קודם שידאג לאלה שנמצאים אצלו בבית.כמו נכים,פנסיונרים,ניצולי שואה,חיילים וכו'!!!!
    סגור
  • 6.
    ככה זה שלא ליבה!!!!
    אנצי! 09/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשלא לומדים ליבה,אז לא יודעים כמו השר למורשת ישראל שהרוצחים הכי גדולים בהיסטוריה הם אנשים דתיים והמלחמות הכי גרועות שהיו הן מלחמות הדת.ככה שימשיך לספר סיפורים כי כל הדתות אותו דבר!!!! דם רב שפכו הדתות לאורך ההיסטוריה והכל בגלל היעדרו של דיבר אחד מכתבי הקודש הנערצים:כבד את אמונת רעך-מארק טווין! דם רב שפכו הדתות
    סגור
  • 5.
    תתן להם גרעין לאויבים שלנו? זה לא חומרי?
    מעצמה גרעין 09/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדינות מסביבנו רוצות הרבה חומריות בשביל הסכם איתך אף אחד לא יחתום איתך על הסכם בגלל משה או דוד
    סגור
  • 4.
    מתחת למילים היפות מסתתרת גזענות (ל"ת)
    צפתי 09/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    אז מה אליהו כוס קקאו, אתה רוצה לחדד את היחסים
    אני 09/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם האמירויות? זה מתאים לצורת החשיבה שלך? נשים בבית גברים מנהלים את העולם? זה מה שגורם לך לחשוב על עומק איזה שהו בהתנהלות של האנשים? לך לעשות מרוצי גמלים איתם ואל תבלבל את המוח פתאום בצורה פטטית ואחר כך תנאם על האופוזיציה ועל המפגינים כמה הם אנרכיסטים וכמה צריך לפטר את היועצת המשפטית שלא מבינה כלום בחוקים. או את נשיאת בית המשפט ואחר כך תרוץ לאיים על ביבי אם אבא שלך לא יקבל מישרת רב ראשי בירושלים. בדקתי בויקיפדיה לראות מה למדת בחיים שלך. היסתבר לי שאתה בור ועם הארץ לא למדת כלום. רק בישיבה. אנגלית אתה יודע? או רק ערבית ועם זה יכולת לבוא לאמירויות? איש מצחיק שחושב שיש לו ידע במשהו אבל אין לו ידע בכלום. הכל אינטרסים בחיים וגם בפוליטיקה. תלמד את זה בעל פה. אם אתה לא יכול לספק את האינטרסים של האחר, אתה בחוץ.
    סגור
  • 2.
    אליהו
    יוסי 09/2023/11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אליהו,מי נתן לך את התואר רב,אתה סתם פוליטיקאי קטן,אוכל חינם ולא חכם גדול,דומה לאבא שלו,אתה לא הרב שלי.
    סגור
  • 1.
    לקחת את הסופר מטורלל הבהמתי הזה ולתת לו לשפוך רעל
    את מי הוא מעניין 09/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 2
    על התוכן באתר?
    סגור