דעות

גורל אחד לכולנו: על הנס הגדול של החברה הישראלית

דווקא בתקופה הקשה והמורכבת הזו, גילינו את עמוד השדרה שלנו, את המחבר, המלכד והמאחד – וביחד כולנו התגייסנו. טור מיוחד מאת חתן פרס ישראל, יהורם גאון

יהורם גאון |  11
יהורם גאון (צילום יחצ)
מאז אותה שבת של ה-7 באוקטובר, הכל אצלנו השתנה. שאלות שגרתיות ויומיומיות כמו מה שלומך? מה המצב? או איך המרגש? מקבלות היום משמעות אחרת. אם בעבר לא באמת ציפינו לתשובה, וגם האדם שמנגד לא ממש טרח להשיב, היום לכל מילה יש משמעות כבדת משקל.
מאז פריצתה של מלחמת חרבות ברזל, כולנו כחברה חווים ימים קשים, מלווים בדאגות וחרדות. לפתע, פתאום בלי שכמעט נרגיש כיצד זה קרה לנו, השאלה "מה שלומך?" הפכה להיות כמעט בלתי לגיטימית. בעוד אתה מתלבט אם לשאול, העומד מולך מתפתל באשר לתשובה – כמעט מתבייש להגיד "אצלי הכל בסדר", ובעצם איך הוא בכלל יכול לענות לך שאצלו "הכל בסדר", כשאצל כולם הכל כל כך רע?
גם אני, ככל אדם במדינת ישראל, התחבטתי בשאלות הללו לאורך תקופה: האם וכיצד לשאול, ואיך רצוי או כדאי להגיב בימים המסויטים הללו. תוך כדי התלבטות ומחשבות, מצאתי לעצמי את התשובה בבחינת "דע מה שתשיב".
בכל התקופה המורכבת הזו, קרה לנו נס אחד גדול – לנו כעם ולנו כחברה. גילינו מחדש את עמוד השדרה שלנו, את המחבר והמאחד בינינו. הבנו פתאום, לאחר שנות מחלוקת רבות של מאבקים והיפרדות, שכולנו ערבים זה לזאת וזאת לזה – גורל אחד לכולנו. האויב אינו מבחין בין יהודי, לדרוזי, צ'רקסי או בדואי, הוא גם לא בודק אם מדובר באישה או גבר, ילד או ילדה, קשיש או קשישה, שמאלני או ימני, דתי, חדרי או חילוני. הוא מחפש דבר אחד ויחיד: את דמנו, רק כי אנחנו חלק מהעם היהודי וחלק מהחברה בישראל.
למרבה ההשתאות, למדנו לגלות שהתובנה הזו לא רק שלא שברה אותנו, אלא יצרה למעשה את האפקט ההפוך. כולנו התגייסנומי לצבא ומי למלחמה, מי לזק"א ומי למד"א, מי לקטיף ומי למסיק, מי לתמיכה במשפחות החטופים והנעדרים, ומי לסיוע למשפחות החללים, מי לטיפול ושיקום הפצועים ומי לחיזוק משפחותיהם, מי בממון ומי בכישוריו האחרים. אף אחד לא חיכה שהממשלה, או נבחרי הציבור יושיעו אותנו בעת הזו. כולנו יחד כאיש אחד קמנו והתחלנו לדאוג לכל אחד מאיתנו.
ולכן, כאשר כשהיום שואלים אותי "יהורם, מה נשמע?", אני עונה כך לכולם: "גם כשהלב בוכה על אלה שחרפו את נפשם והקריבו את חייהם למען כולנו – אני בטוב, כי אני חלק מהעם הזה; אני בטוב, כי אני חלק מהחברה הישראלית; אני בטוב, כי זכיתי לראות אותנו במלוא כוחנו ועוצמתנו; ואני בטוב, על המעט שגם אני יכול לתרום...".
אני מודה שלפעמים, יש רגעים שאני אפילו מוסיף, עם חיוך קל בזוויות פי, את דברי החוכמה של זקנות ירושלים: "אני? שלומי יותר טוב מאתמול ופחות טוב ממחר". מה שנותר זה רק לאחל לימים טובים ושקטים מאלה.
הכותב, יהורם גאון, הוא חתן פרס ישראל לזמר עברי.
תגובות לכתבה(11):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    הפסרתי לשמוע אותו ברגע שלקח את הצד האפל (ל"ת)
    אלעד 03/2024/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    נס? אתה אידיוט? (ל"ת)
    פלנט 12/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    יום הלדת שמח
    אלגברה 12/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יהורם גאון איש אהוב ונצחי שעושה הכל לעודד את החיילים והעם בעת קשה זאת, עוד המון המון שנים של בריאות ויצירה, מזל טוב ליום הלדתך ותהיה גאה בחינוך הוריך ובשמחה שהבאת לעם באמעות שירייך
    סגור
  • 6.
    גאון
    אלי 12/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תחליף את השם,אתה לא גאון גדול,אתה שופר של נוכלשהביא עלינו אסון,אולי תעלה על מדים ותלך להלחם בעזה,מה שלא עשית מעולם,אוכל חינם שכמותך,תתבייש.
    סגור
  • 5.
    יורם כשהתותחים רועמים המוזה שותקת.
    ברוך 12/2023/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ההתגייסות היא של אותו חלק קבוע בעם שתורם. אפילו לא רבע מהעם השאר חיים כאילו כלום. כמה ישנם בזק"א. כמה במד"א. כמה בחקלאות. שוב חלמת!
    סגור
  • טען עוד
  • 4.
    נס?? אתה באמת אידיוט. (ל"ת)
    פלנט 12/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 3.
    השפה העברית
    צפוני 12/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    היי יהורם, מירב מיכאלי הודיעה על פרישה בחג החנוכה, ויכול, שנס החנוכה הנוסף, היא חזרת השפה העברית שלמדנו מבית אבא.
    סגור
  • 2.
    זמר נהדר! איש קטן!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    רוני 12/2023/07
    הגב לתגובה זו
    13 2
    המבין יבין!
    סגור
  • זמר עם קול נפלא.
    מירית נוי 12/2023/14
    הגב לתגובה זו
    2 1
    זמר שחקן ואיקון תקשורת אבל לצערי חלש בהבנת הפוליטיקה. אחרי השבת באוקטובר אני מקווה שיהורם גאון התפקח מדעותיו בקשר לבנימין נתניהו.
    סגור
  • איש גדול !
    דודו 12/2023/11
    הגב לתגובה זו
    2 4
    זמר גדול ואיש גדול !
    סגור
  • 1.
    בדיוק אחרי שקראתי מאמר במקום אחר
    רומי 12/2023/06
    הגב לתגובה זו
    4 1
    שנועד להחליש את הרוח שלנו, ולהוכיח לנו עד כמה חמאס ניצח אותנו (ולשמחתי לא הצליח) - אני רואה את המאמר הזה. כל הכבוד על החיזוק!
    סגור