יח"צ

סקר הדוברים הגדול: המצטיינים, הפחות אמינים ואלו שצריכים לעבוד על אדיבות ושירותיות

דוברת המשטרה סיגל טולדו הגיעה לציון המשוקלל הגבוה ביותר בדירוג שבו השתתפו 244 מחזיקי תעודת לע"מ. בתחתית הדירוג: הדוברים של בתי הדין הרבניים, המשרד לנושאים אסטרטגיים. וגם: לאילו מקומות הגיעו דובר משרד הבריאות אייל בסון ודוברת משרד ראש הממשלה שיר כהן? 
רועי בהריר-פרל |  1
אייל בסון בסקר הדוברים השנתי של הלע"מ (צילום צבייה כצמן, לע"מ)
סקר הדוברים השנתי שקיימה לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) מגלה מי הדוברים הממשלתיים המצטיינים ל-2020, וגם מי אלו שגרועים בהשוואה לאחרים, אלו שהכי פחות אמינים או פחות אדיבים ושירותיים, ביחס לעמיתיהם. 
תוצאות הסקר שמתפרסמות כאן לראשונה חושפות כי דוברות משטרת ישראל היא הדוברות המצטיינת בשקלול של כל הקטגוריות, כשהדוברת סיגל טולדו זוכה לציון משוקלל של 7.49. דוברות בית הנשיא, הממוקמת אחריה בדירוג המשוקלל (הדוברת נעמי טולדו קנדל קיבלה את הציון המשוקלל 7.37), היא הדוברות האמינה ביותר לדעתם של 244 מחזיקי תעודת לע"מ שהשתתפו בסקר (ציון 7.45 בקטגוריית האמינות), כשבמקום השני והשלישי בקטגורייה זו נמצאות דוברות רשות הטבע והגנים ודוברות שדות התעופה (בהתאמה).
דוברות בית הנשיא דורגה גם במקום השני בקטגוריית המקצועיות והבקיאות בחומר, אחרי דוברות משרד החוץ שבמקום הראשון ולפני דוברות משטרת ישראל שדורגה במקום השלישי בקטגורייה זו, לצד מקום ראשון בקטגורייה המתייחסת לפעילות בשעת חירום.

נתונים: לע"מ, בהתייחס לדוברים ממשלתיים בלבד. 
מנגד, במקומות הנמוכים ביותר בדירוג ניתן למצוא את דוברות המרכז למיפוי ישראל (עידית יוגב, המדורגת אחרונה בקטגורייה זו, עם ציון של 4.76, את דוברות המשרד לנושאים אסטרטגיים והסברה (ליפז דה גרוט, עם ציון 4.97), את דוברות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, את דוברות משרד ראש הממשלה, את דוברות רשות התקשוב הלאומי ואת דוברות הביטוח הלאומי.
הדוברים שצריכים לעבוד על אמינות ואדיבות
מלאכת הדובר הינה רבה והוא נדרש לספק מענה שוטף לכלי התקשורת באופן אמין ומדויק. אך יש דוברים, גם הבכירים שבהם, שעם הזמן אולי שכחו זאת וכדאי שתוצאות הסקר הנ"ל יעורר בהם רצון לשיפור. כך לדוגמה, בדירוג הדוברים הכי פחות אדיבים דורגה שיר כהן ממשרד ראש הממשלה עם הציון הנמוך ביותר של 5.05 לאדיבות ושירותיות.
במקום השני, קרן קציר שטיבל, דוברת רשות התקשוב הממשלתית עם ציון של 5.42. לאחר מכן, שי דורון, דובר בתי הדין הרבניים דורג עם ציון של 5.52 לאדיבות ושירותיות וחותם את הרשימה ארנה שמחוני עופר ממשרד הביטחון, עם ציון של 5.55 לאדיבות ושירותיות.
החשיבות באמינות
אך לא רק אדיבות ושירותיות חשובה, אלא גם אמינות, מי שדורגה במקום האחרון היא עידית יוגב דוברת המשרד למיפוי ישראל שקיבלה ציון נמוך יותר של 4.76 במדד האמינות. שי דורון עם ציון של 4.93 ורועי שחם עם ציון של 4.94. נקודה למחשבה לדוברים ששמותיהם בלטו לרעה בדירוגים השונים של הלע"מ, לקראת השנה הבאה.
הדירוג שם על השולחן את תמונת המצב עבור עשרות הדוברים הממשלתיים, שיש כאלו שצריכים לקבל טפיחה על השכם, ויש כאלו שבכל הקשור לאמינות ושירותיות, צריכים אולי לעשות חושבים.
אך יש גם חדשות טובות. במהלך הוועידה השנתית העניק מנכ"ל לע"מ ניצן חן תעודות הוקרה מיוחדות לדובר משרד הבריאות אייל בסון, לסמנכ"ל הסברה ויחב"ל במשרד הבריאות עינב שימרון, ולדוברת משרד ראש הממשלה, שיר כהן על "תרומה ייחודית ומקצועית במערכה ההסברתית בזמן משבר הקורונה". 

תעודות ההוקרה הוענקו בשל העבודה הקשה, אך אם מסתכלים על הנתונים ניתן לראות כי אייל בסון דורג במקום ה-26 בין הדוברים עם ציון משוקלל של 6.11 בלבד, וגם ציון נמוך באמינות (5.97) ובאדיבות (5.73). 
דוברת משרד רוה"מ שיר כהן, דורגה במקום ה-57 בין הדוברים, ונחשבת לדוברת הכי פחות אדיבה ושירותית עם ציון של 5.05, וציון אמינות של 5.39 בלבד. בכל זאת יש לציין כי מדובר בדוברת משרד ראש הממשלה שמטבע הדברים משיבה ללא מעט פניות על נתניהו, ונדרשת להשיב להן באופן שיגן על ראש הממשלה בדרך הטובה ביותר ברמה התקשורתית. 
מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן: "הענקת תעודות ההוקרה ניתנות ליועצת התקשורת של ראש הממשלה שיר כהן ולדובר משרד הבריאות אייל בסון על ניהול המערך התקשורתי של הקורונה בהצלחה רבה תוך אי ודאות ולחצים תקשורתיים כבדים והוכיחו יכולות גבוהות מאוד לניהול משברים מורכבים ומהקשים שידעה ישראל בעשורים האחרונים. דוברי ראש הממשלה ומשרד הביטחון בעשור האחרון במשך שנים דורגו במקומות האחרונים, יוזמי הסקר מציינים כי מדובר במשאל שלא מתחשב במושא הסיקור, מהות העבודה וכמויות העבודה. המדד הוא לפי הצבעות עיתונאים בנקודת זמן ספציפית. תתכן הטייה הנובעת מהזיהוי בין הדובר למושא הדוברות אותו הוא מייצג, כך שאם הוא זוכה לביקורת רבה מהתקשורת, זה עלול להשפיע על דירוג הדובר, שלא בצדק". 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אייל בסון הוא 1 במדד האדיבות והשרותיות (ל"ת)
    אפרת 12/2020/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור