נדל"ן ותשתיות

המיקום של נתב''ג 2 החדש נחשף: איפה זה בכלל בישראל?

הבחירה החדה הזו זעזעה את מי שציפו לראות את הפרויקט מתבסס בנבטים שבמערב באר שבע, אתר שכבר נחשב למועמד הטבעי לשדה התעופה הדרומי החדש. במקום זאת, הממשלה הפנתה את המצפן לאזור הספר הפתוח שבין רהט, נתיבות ואופקים. אבל מה ההיסטוריה של המקום המקראי שלא ידעתם עליו?
מערכת ice |  3
נתבג (צילום shutterstock)
נתב''ג 2 ככל הנראה עומד לצאת לפועל ויוקם היכן שאף אחד לא חשב החלטה דרמטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו זירזה הבוקר (ראשון) את המאבק הרב-שנתי על מיקומו של שדה התעופה הבין-לאומי הבא של ישראל. נתניהו הורה על הכנת תכנון ראשוני להקמת שדה התעופה בצקלג שבנגב, מהלך שמהווה הכרעה מול המלצות מקצועיות שנטו לרמת דוד. אבל רגע, איפה זה צקלג בכלל?
הבחירה החדה הזו זעזעה את מי שציפו לראות את הפרויקט מתבסס בנבטים שבמערב באר שבע, אתר שכבר נחשב למועמד הטבעי לשדה התעופה הדרומי החדש. במקום זאת, הממשלה הפנתה את המצפן לאזור הספר הפתוח שבין רהט, נתיבות ואופקים - החלטה שמעוררת שאלות קשות על הדינמיקה הפוליטית מאחורי הקלעים ועל הנסיבות המסתוריות שהובילו לפתרון הגיאוגרפי הלא צפוי הזה.
מבחינה מבצעית, הבחירה בצקלג נתפסת על ידי רבים כמהלך פרדוקסלי שמגלם סתירה פנימית. האתר החדש נמצא במרחק של שלוש דקות טיסה בלבד מבסיס נבטים הקיים, מה שמעורר ספקות קשים לגבי הרציונל הביטחוני והתעופתי מאחורי ההחלטה. כעת גם יש מי מאשים את הממשלה בביצוע מהלך אסטרטגי מתוחכם: השקעה בפרויקט שנועד מראש לכישלון, במטרה להכשיר את הקרקע להקמת השדה האמיתי בעמק יזרעאל.
למרבה האירוניה, המקום שנבחר לשדה התעופה העתידי הוא בדיוק האתר ממנו יצא דוד מלך ישראל לחברון כדי להימשח למלכות - מעבר סמלי שעשוי לרמז על מהפכה אמיתית בתחום התעופה הישראלית, או לחלופין, על תמרון פוליטי מחושב שמטרתו להעביר את הפוקוס מהדרום לצפון. בהגדרה ממוקדת יותר צִקְלַג היא עיר מקראית בארץ פלשתים, שדוד ישב בה בימים שברח מפני שאול, בעקבות זאת נכללה בשטחה של ממלכת יהודה.
ברשימות הנחלות בספר יהושע מופיעה צקלג בערי נחלת יהודה ושמעון. בשנות ה-50 ארכיאולוגים נוספים העדיפו לזהות את צקלג בתל שרע, וועדת השמות הממשלתית הסירה את השם צקלג מעל קיבוץ להב. זיהוי זה שנעשה על בסיס שיקולים היסטוריים וגאוגרפיים, נתמך לאחר מכן בממצא הארכאולוגי שנמצא בחפירות באתר, שכללו קרמיקה פלשתית.
על פי הפרסום של גלובס ההחלטה מגיעה לאחר שנים של מחלוקת שבה גורמים בדרום הפעילו לחצים פוליטיים נמרצים, תוך שהם מציגים את האפשרות של פיתוח תשתית לאומית במרחב הנגב כחלופה אסטרטגית לריכוז הגיאוגרפי הקיים. נתניהו הנחה להציג את התכנון הראשוני בתוך שלושה חודשים, תוך שמירה על אפשרות של התקדמות מקבילה גם עם תכנון רמת דוד.

המהלך עורר מיד התנגדות של גורמים מקצועיים בענף התעופה, שמזהירים מפני הפיכת הפרויקט ל"פיל לבן" בדומה לשדה רמון. האתר בצקלג, הסמוך לבית קמה ולכביש 6, מתאפיין במורכבות תפעולית משמעותית: הוא חופף לנתיבי טיסה מבצעיים של חיל האוויר, קרוב לגבול רצועת עזה, ועלול ליצור עומס על מערך הנתיבים האוויריים של ישראל. בעבר נדחה האתר בדיוק מסיבות אלה, אך לאחרונה חל ריכוך יחסי בעמדת מערכת הביטחון. עם זאת, המל"ל קבע שאין סיכון מהותי בקרבה לגבול - הערכה שעשויה להניח את הבסיס לקידום הפרויקט למרות הסתייגויות התפעוליות. 
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    נמל תעופה
    לי 07/2025/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אין שכל אין דאגות הבדויים ישטלתו אל כל חלקה מדינה מפגרת.ביבי ושריו ההזויים שיטוסו משם
    סגור
  • 2.
    נתיבי בן גוריון - זה בשם של שדה התעופה לא שם כולל לכל ה
    הויהנ 07/2025/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתם לא עיתונאים. זה הזוי הרמה שלכם.
    סגור
  • 1.
    תראו בגוגל- המקום נמצא בן עזה לשטחים הפלסטינים
    משה 07/2025/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין לאן לברוח מהתקפה משני הצדדים
    סגור