נדל"ן ותשתיות
הרכבת לאילת יוצאת לדרך: פרויקט הענק שכולם חיכו לו
הרכבת לאילת שבה אל שולחן הדיונים עם כינוס ועדת היגוי בהובלת הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל), שהציגה את התכנון הראשוני של "מסילת דימונה – אילת" בהתאם לתכנית תשתית לאומית מס' 190 ובתכנון של חברת נתיבי ישראל
במסגרת הדיון שהתקיים היום (חמישי) הוצגו המסקנות של הצוות הבינמשרדי שהוקם במסגרת החלטת הממשלה (855) מיום 30 ביולי 2023, אשר קבעה כי יש לפעול לטובת קידום חזון חיבור מדינת ישראל מקריית שמונה ועד אילת, ברשת מסילות רכבת מהירות ופרבריות, ואשר תאפשר הסעת נוסעים במהירות של 250 קמ"ש, ובהתאם לתכנית תשתית לאומית (תת"ל) 190 המיועדת להשלים את תכנון רשת הרכבות מדימונה לאילת.
קו הרכבת מדימונה לאילת ישתרע לאורך 222 ק"מ (נוסעים), 260 ק"מ (מטענים) בקו מסילה כפול עם 5 תחנות (דימונה, ספיר, יטבתה, שדה התעופה רמון ואילת) ובזמן נסיעה שיימשך כשעתיים וחצי מתל אביב לאילת ומתיישב כאמור עם התכנית הלאומית "מחברים את ישראל" עם רכבת מקריית שמונה ועד אילת.
את סבב ההתייחסויות בדיון בו הוצג כאמור התכנון הראשוני על ידי הצוות הבינמשרדי, פתח ראש העירייה אלי לנקרי. ״הרכבת לאילת עבורנו, תושבי העיר, היא תיקון עיוות היסטורי שמקרב את אילת למרכז הארץ - למרכזי הרפואה, הכלכלה, התרבות והאקדמיה של ישראל. אבל חשוב מזה, היא מהלך לאומי, אסטרטגי, כלכלי, ביטחוני וסביבתי מהמעלה הראשונה" אמר ראש העירייה והוסיף: "בשנת 2050 צפויה מדינת ישראל למנות כ-17 מיליון אזרחים. כאשר כיום מתגוררים כ-92% מהאוכלוסייה בפחות מ־40% משטח המדינה - בעיקר במרכז''.
עוד הוסיף: ''לעומת זאת, הנגב והערבה תופסים כ־60% משטח הארץ, אך מאכלסים רק כ־8% מהתושבים. הערבה לבדה, שמכסה כ־19% משטח המדינה, מאכלסת פחות מ – 1% מהאוכלוסייה. מכאן שרק פיתוח אמיתי של הנגב והערבה יאפשר לישראל להכיל את עתידה. רשת רכבות מודרנית, שבמרכזה קו מהיר בין המרכז לאילת, תאפשר הקמה של יישובים חדשים לאורך הערבה. זו לא רק תשתית - זו הכרעה ערכית: בחירה בפיזור, בצמיחה ובאחריות לדורות הבאים".
גם בעניין רכבת המטענים ציין ראש העירייה, כי מדובר במנוף כלכלי עצום. "כיום, 98% מהיבוא והיצוא של ישראל עוברים דרך נמלי חיפה ואשדוד, שכבר כורעים תחת העומס. עד שנת 2050 צפויה כמות המטענים לשלש את עצמה, מה שיביא לעיכובים, פקקים ימיים, ובזבוז של מאות מיליוני שקלים" אמר ראש העירייה והוסיף: "קו מטענים שיחבר את אילת לרשת הארצית יפתח גם את נמל אילת - שערה הדרומי של המדינה והחיבור הישיר לאסיה, אפריקה ומדינות המפרץ ויממש את הפוטנציאל שלו כגשר יבשתי אסטרטגי בין מזרח למערב".
עוד התייחס ראש העירייה ליתרון של הסכמי אברהם עם מדינות המפרץ ואמר: "חיבור עתידי של נמל עקבה באמצעות הרכבת שלנו לנמלי הים התיכון, יחזק את כלכליות הקו ויחזק את השלום עם מדינת ירדן. גם חיבור רכבתי לעיר ניאום שבסעודיה או לנמל אחר במדינה השכנה לאילת, כבר אינו בגדר דמיון אלא אפשרות מציאותית, בעלת משמעות כלכלית ומדינית של ממש".
עוד ב-
בהתייחס להיבטי הסביבה אמר ראש העירייה: "כראש העיר הירוקה ביותר בארץ ומהראשונות בעולם שתהיה עצמאית אנרגטית, אני גאה בפרויקט שמשתלב באופן טבעי באסטרטגיה שלנו כעיר בת קיימא. בסיכום דבריו הודה ראש העירייה בשם תושבי העיר אילת לראש הממשלה ולשרת התחבורה על הובלת פרויקט "מחברים את ישראל", שבו רכבת לאילת היא מרכיב מרכזי ולכל השותפים לחזון ולדרך בכללם חברת נתיבי ישראל, מינהל התכנון, משרד התחבורה ולכל משרדי הממשלה וצוותי התכנון, שעמלים על הפרויקט שנים רבות ואמר: "רכבת לאילת תהיה נקודת מפנה לעיר ולמדינה כולה. היא תניע פיתוח, תחזק את הפריפריה, תאזן את הפריסה הדמוגרפית ותיצור חיבורים חדשים, כלכליים, אזרחיים ומדיניים, בתוך ישראל וגם מחוצה לה. ולא פחות חשוב, היא תשנה את כללי המשחק במרחב, בתודעה ובחזון הלאומי: ישראל אחת - שלמה, מחוברת, מאוזנת. לא עוד מרכז מול פריפריה, אלא מרקם אחיד של צמיחה והזדמנויות".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



