נדל"ן ותשתיות

בתוך משבר הקורונה והקונפליקט הנשיאותי: עלייה של עשרות אחוזים במחירי הנדל"ן בארה"ב

טראמפ מסרב לפנות את הבית הלבן, הקורונה ממשיכה לגבות קורבנות, המתח הבין-גזעי מתעורר מחדש ואחוז האבטלה הולך וגובר. בתוך כל זה: עלייה חדה במחירי הדירות בארה"ב במקביל להיצע המופחת של דירות לרכישה
מערכת ice | 
בתים למכירה (צילום freepik)
היקף ההיצע של דירות לרכישה מצוי בשפל היסטורי, אך בארה"ב מחירי הדירות מזנקים באחוזים דו ספרתיים וממשיכים את המגמה של השנים האחרונות חרף המשברים שפוקדים את האומה.
הנתונים הללו הן בניגוד מוחלט לתחזיות היזמים ורוכשי הדירות, שכן בעיצומם של משברים כלכליים קודמים, המצב היה הפוך והיו יותר דירות למכירה מאשר רוכשים ממתינים. כמו כן, העובדה ששיעורי הריבית על משכנתאות בארה"ב נמצאות גם הן בתחתית, לאו דווקא תורמת לשוק הנדל"ן ומביאה רוכשים חדשים כפי שציפו האנליסטים.
המספרים מספרים סיפור שונה    
לפי דו"ח שפרסמה לשכת מתווכי הנדל"ן בארה"ב – ברבעון השלישי של השנה עמדו למכירה בארה"ב כ- 1.47 מיליון בתים, ירידה של 19.2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עליית המחירים מורגשת בעיקר בחוף המערבי של ארה"ב שם מחירי הדירות זינקו ברבעון האחרון ב-13.7%, בצפון ארה"ב המחירים עלו ב-13.3%, בדרום הורגשה עלייה של 11.4% ובמרכז-מערב ארה"ב עלייה של 11.1%. כל אלו בהשוואה לרבעון השלישי של שנת 2019. 
כשבודקים את מאזן הכוחות בין רמת ההכנסה המשפחתית לבין מחירי הדירות בארה"ב, נמצא כי בשנים האחרונות, בעוד כושר ההכנסה למשפחה בארה"ב צמח ב-3% בלבד, מחירי הדירות צמחו במהירות של פי 4. מדובר בקצב מסחרר שלא נראה מאז 2006 והוא בעצם אחד האחראים הבולטים לסטטוס הנוכחי בענף הנדל"ן האמריקאי. 
"זה לא יאומן. זהו מספר שיא של אזורים המציגים עליות מחירים דו ספרתיות", אומר גיי קורורטון, כלכלן בכיר ב-NAR, מעולם לא ראינו את צמיחת המחירים הנרחבת הזו", לדבריו.
הכלכלן הראשי של  NAR לורנס יון הוסיף כי "תעריפי משכנתא נוחים ימשיכו להביא לשוק קונים חדשים, אולם יכולת הקנייה לא תשתפר גם עם שיעורי ריבית נמוכים, כיוון שמחירי הדירות עולים מהר מדי".
תגיות ארה"ב | בתים | נדלן
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה