נדל"ן ותשתיות

אלקין דוחף למחיר מטרה, האם ההנחה באמת משמעותית?

מעיון בטיוטת ההחלטה שצריכה להתקבל עולה שעל אף שמאז 2014 מחירי הדיור עלו בעשרות אחוזים, ההנחות לזכאים נשארו כפי שהיו אז. מדוע במשרד השיכון לא ערכו שינויים ריאליים?
עו"ד אלון קנינגר |  12
מחיר מטרה (צילום פלאש 90/ גילי יערי, דוד כהן)
מועצת מקרקעי ישראל תתכנס ביום ראשון הקרוב לאשר את הצעתו של שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, המכהן גם ביו"ר המועצה, לאשר את שיטת שיווק קרקעות המדינה במתווה של דיור בר השגה, או בקיצור: מחיר מטרה.
בשונה משרים אחרים הפועלים לפתרון משבר הדיור דרך הקלות בבירוקרטיה, מחיר למשתכן, או העלאת הילוך בהתחדשות עירונית, אלקין עומד לשלוף מהארכיב את התוכנית לדיור בר השגה שנוסדה בשנת 2014 - תוכנית מחיר מטרה.
מטרת התכנית במשפט: הקצאות קרקעות לקבלנים בתמורה למכירת דירות זולות. קבלנים ימכרו 60% מהדירות במחיר מופחת, ואת שאר הדירות יוכלו למכור ללא כל מגבלה. התכנית תפעל לא בכל מקום בארץ, אלא רק ברשויות בהן מחירי הדירות יהיו יחסית זולים, עד 2.3 מיליון שקל. מעבר לכך, אותם אלו שיהיו זכאים להנחה לא יוכלו לקנות דירות בהנחה. 
מי יהיה זכאי לתכנית? על פי ההצעה שהגיש אלקין לרמ"י, הזכאים יהיו כפי תכנית מחיר למשתכן, זוגות נשואים או כאלו העומדים להינשא תוך שלושה חודשים - בכל גיל, ורווקים, גרושים או אלמנים מעל גיל 35.
אולם נתון אחד, ואולי החשוב ביותר, לא השתנה בתוכנית. מעיון בטיוטת ההחלטה שצריכה להתקבל עולה שעל אף שמאז 2014 מחירי הדיור עלו בעשרות אחוזים, ההנחות לזכאים נשארו כפי שהיו בשנת 2014.  כך, בסעיף 4.7.3 בתכנית "שיעור ההנחה יעמוד על 20%, אך סכום ההנחה עבור כל יחידת דיור לא יעלה על מגבלה בסך 300 אלף ש"ח".
ברור לכל שאם בשנת 2014 ההנחה המקסימלית של 300 אלף שקל שיקפה בקירוב הנחה של 20% משווי השוק, הרי שבשנת 2021 אותה הנחה משקפת הרבה פחות.
כך לדוגמא, באזורי ביקוש כמו ראשון לציון, נתניה, פתח תקוה ומודיעין מחיר דירה ממוצעת נע בטווח של 2.1-2.4 מיליון שקל, הרי שהבשורה של השר אלקין היא שזוג צעיר שיזכה יוכל לקנות את הדירה סביב 1.8-2.1 מיליון שקל - סכום המשקף הנחה של 12.5-14% בלבד. באם נוסיף את המפרט הממוצע של הדירה בתכנית, צמצום חופש הבחירה ביחס לשוק החופשי, תנאי התשלום הפחות נוחים - יוצא שההנחה כמעט נשחקה לחלוטים במובנים ריאליים.
לא צריך להיות כלכלן גדול בשביל להבין שעל מנת להחיות תכנית משנת 2014 במונחים ריאליים,  חייבים לעשות התאמות נדרשות לשנת 2021.
בנוסף, התוכנית מציעה לערוך שומות עדכניות לכל מגרש שישווק - הדבר אומר שבשונה ממכרזים ישנים יותר, שווי המגרשים שישווקו יהיה הרבה יותר ויהיה מושפע מעליות המחירים בשנים האחרונות.
כן יש לציין גם כי התוכנית מסייגת וקובעת כי היא תחול רק בערים שהמחיר הממוצע למטר בהם הוא מתחת ל 20,000 שקל.  על פי נתוני אתר מדלן, הסיווג הנ"ל מוציא מכלל התוכנית ערים רבות באזורי ביקוש, זאת בשונה מהצהרות אלקין כי התוכנית תחול בכל המדינה מלבד תל אביב.
אז האם תכנית מטרה באמת תוריד את מחירי הדיור ותעניק הנחה משמעותית לזוגות צעירים? או שבשם פתרון מהיר למשבר הדיור לא נערכו במשרד השיכון לשינויים בתכנית הישנה בהתאם למחירי הנדל"ן שזינקו מאז בעשרות אחוזים? לפי התכנית שתוצע ביום ראשון הקרוב, יקבלו הזכאים הנחה לא משמעותית בדירות עם תנאי תשלום לא נוחים ובמפרט פחות יותר, ולא באזורי ביקוש.
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    אין אמון
    שמן 09/2021/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחירי דירות ללא קשר למציאות כבר מזמן. הדיור זה לא שוק ההון.זוגות צעירים כבר מזמן לא יכולים לרכוש דירה.המדינה דופקת את תושבייה הצעירים ועוזרת לעשירים.הון שלטון.עוד לא קמה ממשלה שתתקן את העוול שנקרא מחירי הדיור.כל הממשלות מתעלמות מהמצב ומציגות כל מיני תוכניות וצוחקים על הציבור שהכי זקוק לדיור.לכן הם מתנהגים כמו כסילים אבל הכסילים האמיתיים הם העם הזקוק לדיור.יש לצאת להפגנות מול הממשלה וזה לא משנה איזו ממשלה זו.בהצלחה
    סגור
  • 10.
    ממשלה כאילו
    אמיר 09/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז החלפנו חשוד בטוהר מידות ונקיון כפיים בממשלת חובבנים שלא יודעת מה לעשות עם שלטון שנפל לידייהם . מה כבר אפשר לצפות מעסקנים מפלגתים , חלקם בלי שום מושג בתחום אחריותם חוץ מלשים תלאים על תלאים של שלטון קודם ?
    סגור
  • 9.
    איזה נוכל
    רונן 09/2021/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלקין נוכל
    סגור
  • 8.
    עבודה בעיניים
    רח 09/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנחנו חיים במדינה קפיטליסטית חזירית .החזירים טורפים כל הנקרה בדרכם. אוכלים ואוכלים ואף פעם לא שבעים.בעיקר מי שבשילטון ומי שמקורב. מדינה מצחינה מרב שחיתות. כל שר נבחר ומיד מתנפל על הקופה הציבורית ושודד אותה לעצמו ולמקורבים. אין מצפון ואין מוסר המדינה מעל לכל עוד קלישאה הזבלים מעל לכל. המושחתים. שפועלים למען הטייקונים, והטייקוניםנמודים להם ב...
    סגור
  • 7.
    מחיר מטרה
    רח 09/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחיר מטרה ממש בדיחה, מה ציפיתם משר המים שיוזיל את מחירי הדירות? כמו שבתקופתו מחירי המים רק עלו, כך מחיר הדירות מחיר מטר זו עבודה בעיניים. אף ממשלה לא תילחם להורדת המחירים. המדינה היא המרויחה העיקרית והאו ר לא מתכוון לשחוט את התרנגולת שמטילה ביצי זהב הקבלנים רצים בשמחה אל הבנק. והבנקים מלווים משכנתאות במיליארדים, כל רבעון הרווחים שלהם עולים ועולים איזו שמחה על גב הזוגות הצעירים. הבנקים מבטיחים לעצמם רווחים בטוחחחחחחין
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    ס׳אמא שלו, לא מגיע לנו עזרה לגור בעיר שלנו?
    אסף 09/2021/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק לעשירים מותר לגור בתל אביב
    סגור
  • 5.
    צריך לשנות את מס דירה שלישית למס דירה עשירית- ולשלשו
    יוסי 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה ירחיק את המשקיעים. שלא ישחקו בחיי אנשים. דירה היא ממש חיים של משפחה.
    סגור
  • 4.
    לצאת לרחובות
    לצאת לרחובות 09/2021/02
    הגב לתגובה זו
    4 0
    רק אחרי הפגנות וחסימות כבישים יתחילו להתעניין בזוגות צעירים
    סגור
  • 3.
    אם כבר להיות עצלנים
    עמית 09/2021/02
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם כבר התעצלת ליזום תוכנית חדשה אז לפחות תחיה את מחיר למשתכן עם שיפורים. ישן בעמידה.
    סגור
  • 2.
    פשוט לשפשף את העיניים ולא להאמין
    אלי 09/2021/02
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כמה חלמאות יכולה להיות בנבחרי הציבור שלנו. לתת הנחה כזו עלובה שלא רק שאין כדאיות לחכות עבורה 6-7 שנים לדירה אלא שמדובר בהפסד ודאיי כשמחשבים את דמי השכירות שמשלמים כל השנים הללו.
    סגור
  • 1.
    הצטרפו ל"בעד המשך מחיר למשתכן" - יש התארגנות להפגנה (ל"ת)
    ערן 09/2021/01
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • אשדוד
    מודאג 09/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהחלט מצתרף להפגנה להחזרת מחיר למשתכן, מגיע לנו את אותם הנחות קיבלו אחרים, החנחה שנותנת מחיר מטרה פשוט בדיחה
    סגור