נדל"ן ותשתיות

מחיר מטרה: הדיון נדחה, והזוגות הצעירים יפסידו מאות מיליונים

שני מכרזי ענק עם אלפי יחידות דיור באזורי ביקוש שווקו לכל המרבה במחיר לאחר שהדיון של מחיר מטרה נדחה. האם בצירוף מקרים החליטה רמ"י להביא לכך שהציבור יפסיד 718 מיליון שקל מההנחה של התכנית על אותם מכרזים רק כדי להרוויח יותר עבור המדינה?
עו"ד אלון קנינגר |  12
מחיר מטרה (צילום פלאש 90/ גילי יערי, דוד כהן)
מועצת רשות מקרקעי ישראל הייתה אמורה להתכנס אתמול (ראשון) כדי לאשר את הצעתו של השר זאב אלקין, המכהן גם כיו"ר המועצה, תכנית "מחיר מטרה" שהועלתה מחדש משנת 2014.
על התכנית החדשה-ישנה של אלקין נתמחה ביקורת בכך ששיעור הנחה נשאר עם אותה המגבלה כפי שהיה לפני כמעט עשור: 300 אלף שקל - דבר שאינו משקף את אותה הנחה לפי שמאז 2014 זינקו מחירי הדיור. אם 20% הנחה, כפי שמציעה התכנית, היה בעבר הנחה משמעותית למחירי דירות, הרי שהיום 300 אלף שקל משקפים הנחה פחותה יותר כ-12.5-14% בלבד.
אולם הדבר המעניין יותר, והחשוב יותר, הוא הזזת הדיון המכריע לאישור מחיר מטרה. מדוע זה משנה אם הישיבה נדחתה מיום ראשון האחרון ליום חמישי לאחר ראש השנה? כי סעיף 4.7.2 קובע שהתכנית תחול על כל שיווק שפורסם החל ממועד ההחלטה - מה שהביא את רמ"י לדחות את הדיון ובינתיים לפרסם מהר מכרזי ענק.
נסביר: בסימן 4.7.2 בתכנית מחיר מטרה שמובאת לאישור בפני מועצת רשות מקרקעי ישראל, באות ה נכתב: "ההחלטה תחול על מכרזים שיפורסמו החל ממועד אישור החלטה זו" - וברגע שהתכנית תאושר המדינה לא תוכל לשווק מגרשים לכל הרבה במחיר, אלא במסגרת של תוכנית דיור - שם המדינה תרוויח קצת פחות שכן הקבלנים מראש מציעים פחות בהצעות כאלו.
אז מה עשו ברמ"י? דחו את הדיון ליום חמישי ומיהרו לפרסם שני מכרזי ענק ביום ראשון: 3,989 יחידות דיור בפתח תקווה ונתניה. מכרזים של אלפי דירות באזורי ביקוש שהתפרסמו באופן חריג דווקא עם רגע הזזת הדיון. שני מכרזים שבאופן מפתיע יצאו לשיווק לכל המרבה במחיר ולא דרך תוכנית דיור, למרות שבשני המכרזים הללו יש חסם על פי רמ"י עצמה.
נעשה רגע חישוב פשוט: אם המכרזים האלו היו בתכנית מטרה, הרי ש-60% מהדירות הנ"ל היו אמורות להיות עם הנחה, כך ש-2,393 דירות היו אמורות להיות עם הנחה של מגבלה עד 300 אלף שקל. זאת אומרת: 718 מיליון שקל שהיו יכולים להגיע לציבור.
כך הזזת דיון אחד בכמה ימים של מועצת מקרקעי ישראל, הוביל לכך ששני מכרזי ענק של אלפי יחידות באזורי ביקוש שווקו בלי הנחה - במטרה, לכאורה, להרוויח יותר על המגרשים, והמשמעות היא של הפסד של 718 מיליון שקל הנחה לציבור. האם המכרזים היו אמורים להיות משווקים מבעוד מועד או שיש לכך קשר להזזת הדיון המכריע לאישור מחיר מטרה?
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    בושה
    אני 10/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לכל מי שנותן לתוכנית הזאת יד בממשלה צריכים להתבייש ,אנחנו לא צריכים פרוטות ,אנחנו צריכים עזרה אמיתית להגיע לבית משלנו ,מדינה שהכל בא דפוק וממשלת שינוי עושה גרועה יותר!!!!
    סגור
  • 7.
    לא מספיק ההנחות זעומות עכשיו אלקין מרוקן את בנק השטחים (ל"ת)
    ערן 09/2021/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    כתבה שיקרית
    בולי 09/2021/08
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מן הראוי היה לפרסם את תגובת המשרד והרשות. אם באמת היה נעשה כך, הייתם יודעים שמועד המועצה הוא אינו מועד תוקף ההחלטה. ההחלטה נכנסת לתוקף בחתימת שר האוצר, שתמיד נעשית מספר שבועות לאחר אישור המועצה. יותר מזה, הרי שפרסום המכרז אינו קובע וניתן לעדכן עד למועד סגירתו לרבות שיטת המכרז, ואף לדחות את מועד הסגירה, דבר שקורה לרוב. חבל שלא בודקים לפני שמפרסמים.
    סגור
  • בודקים גם בודקים + הוכחה ראייתית
    ערן 09/2021/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בהנחיה שמדברים עם גורם מרמי- אני מפנה אתכם למצב זהה בתוכנית מחיר מופחת של ליצמן - שם כן הכנסתם התייחסות לתוכנית בהודעה על דחיית מועדים של תוכנית מחיר מופחת באשדוד , 692 יחידות מכרז מספר 166 ב2020 . שם נכתב בהדגשה: שימו לב כי החלטת מועצת מקרקרעי ישראל בעניין דיור מופחת טרם נחתנה ובשל כך ייתכן ויחולו שינויים בתנאי המכרז לרבות ביטולו.
    סגור
  • כדאי שתכיר..
    מישהו מרמי 09/2021/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לידעתך, החל ממועד ההחלטה ועד חתימת שר האוצר, המכרזים מתפרסמים בהתאם להחלטה החדשה ובכפוף לכך שעד למועד סיום המכרז ההחלטה תיחתם. כמו כן, נכון יהיה אם המכרזים יועדכנו לשיטה החדשה ובתקווה שכך אכן יעשה. כך שכותרת תגובתך אינה מודויקת בלשון המעטה.
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    מעניין... (ל"ת)
    מוטי 09/2021/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    עושק
    אזרחית 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדינה מושחתת גם השמאל וגם הימין במקום לעזור לזוגות הצעירים ששירתו בצבא הם דואגים רק לעצמם כמו גנץ המושחת שדואג לפנסיה של עצמו
    סגור
  • 3.
    עושק
    אזרחית 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מדינה מושחתת גם השמאל וגם הימין במקום לעזור לזוגות הצעירים ששירתו בצבא הם דואגים רק לעצמם כמו גנץ המושחת שדואג לפנסיה של עצמו
    סגור
  • 2.
    צריך לשנות את מס דירה שלישית למס דירה עשירית- ולשלשו (ל"ת)
    יוסי 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הציבור "יפסיד"
    בארי 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לקרוא למהלך כזה "הציבור יפסיד... המדינה תרוויח זה חוסר הבנה בסיסי. מי זו המדינה אם לא כספי המסים של כולנו - הציבור. הכותרת הנכונה לכתבה היתה - אוכלוסיה קטנה של זוגות צעירים לא תרוויח מתנה על חשבון כל שאר משלמי המסים.
    סגור
  • טרחנות זולה
    אמיר 09/2021/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זוגות צעירים הם חלק ניכר מהציבור , ולתת להם הנחה זה הטבה ישירה אליהם. מנגד כספי מיסים יכולים ללכת גם לרשות הפלסטינאית ,לפיצוי נפגעי המרמרה ,לתשלום על צוללות ועוד אלפי דברים שלא ממש באים לידי ביטוי בערך כלכלי לציבור ישיר.
    סגור
  • תן לי לנחש זכית במחיר למשתכן ועכשיו זה לא מעניין ? (ל"ת)
    ערן 09/2021/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור