נדל"ן ותשתיות

מכה ליזמים: לא יוכלו לבקש הקלות בנייה בפרויקטים חדשים

הסוף להקלות הבנייה בפרויקטים חדשים. ועדת הפנים ומינהל התכנון בצעד דרמטי שאמנם יקצר את משך הזמן מרגע שאושרה תכנית הבנייה עד להוצאתה לפועל בשטח, אך בו זמנית מהווה מכה לרווחיות העודפת של הקבלנים מהפרוייקטים
מערכת ice |  5
דירות (צילום pexels)
בלי הד תקשורתי, ועדת הפנים אישרה היום (שלישי) את הצעת מנכל"ית מנהלת התכנון, דלית זילבר, לביטול הקלות הבנייה במסגרת חוק ההסדרים שיובא לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. המשמעות אמנם תהווה קיצור משמעותי במשך הזמן להוצאות היתר בנייה וודאות תכנונית לתושב, אך תהווה מכה ליזמים וקבלנים שהורגלו בהקלות בנייה.
ועדת הפנים בראשות חבר הכנסת וליד טאהא, אישרה כאמור את הצעת מינהל התכנון שניסה לגדוע את את השימוש ההולך וגובר של יזמים וקבלנים בשנים האחרונות להשתמש בהקלות כדבר שבשגרה ואפילו כגורם המתוכנן מראש עם כוונה שהבקשה תאושר. 
במינהל התכנון החליטו לשים סוף לתהליך בטענה כי השימוש ההולך וגובר בהקלות הביא לתהליכי רישוי עוקפי תכנון ובעיקר הארכת הליך הרישוי ויצירת עומס משמעותי על מוסדות התכנון בשלב הרישוי.
בנוסף, על פי ניתוח שערך מנהל התכנון שהוצג לוועדה, עולה כי אחוז לא מבוטל של תוכניות בניה אינו מגיע למימוש יעיל ומהיר נוכח "בקשות להקלות". הליך רישוי שכולל הקלה, גורם להארכת תהליך הרישוי במספר חודשים לפחות ולעיתים קרובות בתקופה של חודשים רבים ואף שנים.
כמו כן, ההקלות בשטחי הבניה  או במספר יחידות הדיור, לעיתים קרובות גוררות הקלות נוספות, מביאות לפגיעה בפרוגרמות העירוניות, משנות את המצב התכנוני ולעיתים גורמות לתופעה של "תכנון חסר" בתכנית, תוך כוונה להוסיף יחידות דיור או שטחי בניה בהקלה.
הליך ההקלות למעשה מייצר הליך תכנוני נוסף הכולל, פרסום ההקלות לשכנים ולבעלי עניין נוספים, דיון תכנוני משמעותי בוועדה המקומית והכרעה בהתנגדויות ולעיתים קרובות  אף דיון בוועדת ערר מחוזית ובבתי המשפט, זאת לאחר שהתוכנית כבר עברה את כל השלבים במוסד התכנון. כך למעשה  הליך הרישוי שאמור היה להיות הליך קצר ויעיל, הפך לתהליך סמי תכנוני ארוך ומסורבל, עם ראיה מצומצמת בלבד שמתמקדת במגרש הבודד ולא בתמונה המלאה.
על פי המתווה אותו אישרה הוועדה:  תוכנית חדשה שיוחלט על הפקדתה אחרי ינואר 2023, תהיה במסלול ללא הקלות כמותיות (שטח בנייה, מספר יחידות דיור ומספר קומות). הקלה בנושאים אחרים, תתאפשר רק אם נושאים אלה יקבעו במפורש בתקנות כנושאים שניתן לבקש לגביהם הקלה.
באשר לתוכניות ישנות, הוחלט לאפשר שלוש שנים (עד ינואר 2025) במסלול הקלות הקיים היום, עם אפשרות של שנתיים נוספות באישור שרת הפנים, זאת על מנת לתת לשוק הדיור זמן היערכות לביטול ההקלות ולהכנת תוכניות מעודכנות.
בסופו של דבר, משמעות המהלך של ועדת הפנים ומינהל התכנון הוא מצד אחד קיצור הזמן למימוש ההיתר הבנייה וודאות תכנונית, אך מצד שני איבוד כלי משמעותי של יזמים וקבלנים להגדלת רווחים, בדבר שהורגלו בו במשך שנים רבות.
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר מסרה לאחר ההחלטה כי "ביטול ההקלות היא בשורה גדולה לאיכות התכנון בישראל. מינהל התכנון מקדם את ביטול ההקלות מתוך הבנה כי פעמים רבות פוגעות באיכות ובוודאות התכנונית. ההליך המתקיים עם אישור תכנית לעניין ההקלות הזמן הרישוי מעוות את התכנון הרצוי ואף מאריך באופן ניכר את הלוחות זמנים להיתר".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    הגיע הזמן לשים סוף לחלטורות !!!
    רון 10/2021/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה יש תיכנון אם היזם משנה הכל. והכל לרעת הרוכשים (עוד שטלי מסיר , עוד דירות , עוד קומות , עוד ...כסף !!!). שיבנו את מה שתוכנן במקור , בלי תאבת בצע !!!
    סגור
  • 4.
    סתומים וצודקים
    שקשוקה 10/2021/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שיתנו מהתחלה זכיות מלאות לציבור אין חצי מושג איפה יש הון שלטון אמיתי וזה בדיוק פה מי שמקורה ומשלם מקבל יותר זכיות בניה ומי שלא לא זה היה מתחייב לפני עשרות שנים לעצור את השוחד!! מצד שני תתנו יותר זכיות אין דירות
    סגור
  • 3.
    חוסר הבנה בסיסי
    שקד 10/2021/29
    הגב לתגובה זו
    0 1
    יש מגרשים שקטנים במטרים בודדים - לדוגמה מותר לבנות בית במינימום מגרש 250 מטר וגודל המגרש 248 מטר - אם לא יהיה ניתן לבקש הקלה אז יצטרכו שינוי תבע . תהליך יותר ארוך,יקר ויוצר עומס נוסף על המחלקות התכנון בעירייה. לפחות לא נספר בימי אישור תוכניות כך ששקד תציג "הישג"
    סגור
  • 2.
    זה יעלה את מחיר הדירות לא יוריד
    התמים 10/2021/27
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קבלנים יבינו שפרויקט פחות כדאי בלי ההקלות ומראש יקפיצו מחיר
    סגור
  • 1.
    הקלות?
    ג.ש. 10/2021/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ההקלות שהקבלנים בונים עוד לפני קבלת ההיתר להקלות, גורמים לכאוס תכנוני, לריבוי דיירים ללא תשתיות מספקות ומעמידות את ועדות התכנון וראשי הערים בלחץ עצום ומוצדק של התושבים. להחלטה הזו הייתי מוסיף הריסה מיידית של כל תוספת בניה לא מאושרת.
    סגור