נדל"ן ותשתיות

בניגוד להצהרות: מחיר מטרה - רק בשכונות לא מבוקשות

בעוד שבתוכנית החדשה, מחיר מטרה של השר אלקין, פורסמה רשימת הערים שבהם יתבצעו השיווקים לדיור בר השגה לזוגות צעירים, אנשי רמ"י ומשרד השיכון מצאו דרך יצירתית, לכאורה, להשאיר עתודת קרקע מבוקשת בעיר נתניה מחוץ להישג ידם של זוגות צעירים

עו"ד אלון קנינגר |  10
מחיר מטרה (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
כפי שכבר פורסם, תוכנית הדיור החדשה-ישנה, מחיר מטרה 2.1 של אלקין יצאה לדרך. בשונה מתוכנית מחיר למשתכן של כחלון שפעלה בכל רחבי הארץ, נקבע במסגרת התוכנית כי היא תפעל בכל הארץ מלבד "ערי היוקרה" כמו תל אביב, הרצליה, רמת השרון ועוד, ואילו בשאר הערים (הרשימה המלאה נמצאת בקובץ ההחלטות של רמ"י), התחייבה המדינה לשווק כל המגרשים המיועדים לבניה רוויה במסגרת מסלול "תוכנית מחיר מטרה",  כאשר מתוך כל מתחם ישווקו 60%-65% מהדירות בהנחה של 20% ממחיר השוק ועד 300 אלף שקל.
להלן סעיף 4.7.2 (ב) מהחלטת מועצת מקרקעי ישראל:
"(ב) שיווק במסלול דיור במחיר מטרה, יבוצע ברשויות מקומיות שבתחומן המחיר למ"ר דירתי ממוצע לא עולה על 20,000 שקלים חדשים ללא מע"מ," בהתאם  לנתוני רשות המסים הנכונים ליום 31.12.2020. רשימת הרשויות שבתחומן צפוי להתבצע בשנים 2021 - 2022 שיווק במסלול מחיר מטרה מפורטת בסעיף 4.7.21.
זאת אומרת, שהקביעה היכן ייעשו השיווקים בתוכנית מטרה, נקבע ברמה עירונית, ללא משמעות לשווי של מגרש ספציפי בתוך העיר, כך שגם במקרה שקיימים מגרשים זולים יותר מהרף שנקבע, בערים כמו הרצליה, רמת השרון רעננה וכו', הם לא יישווקו במסגרת התוכנית כי הממוצע העירוני הוא גבוה מהרף והוא הקובע, וכך גם להיפך.
 
כך גם הצהיר השר אלקין כמעט מעל כל במה אפשרית, שמלבד מספר ערים שנקבעו מראש, כל מתחמי הבניה הרוויה (בניינים) בכל שאר הארץ ישווקו בשיטה החדשה שתאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירות בהנחה.
אלא מילים והחלטות לחוד ומעשים לחוד. בתחילת השבוע שעבר, ולאחר כניסתן לתוקף של הוראות השיווק החדשות, פרסמה רשות מקרקעי ישראל מכרז ל-895 יחידות דיור במתחם "שירת הים" במסלול הרגיל (ליזם המרבה במחיר וללא כל הנחה לזוגות צעירים), מעיון במסמכי המכרז עולה שיחד עם פרסום מודעת המכרז, פורסמה גם חוברת המכרז (תנאי המכרז), דבר שקורה לעיתים רחוקות מאוד ולמעשה "מסנדל" את מסלול המכרז למכרז של מרבה במחיר.
מתחם "שירת הים" (תוכנית נת/ 620) בנתניה, הינו במתחם שנושק לים בצידו המערבי, נמצא מדרום לשכונת בני בנימין המבוססת, מצפון לשמורת האירוסים וממערב לפארק אגם החורף, המתחם נמצא בשלבי סיום של הליכי טיהור קרקע לאחר ששנים הייתה במקום מזבלה עירונית.
בהתאם למדניות השיווק החדשה, המתחם היה אמור להיות משווק במסגרת תוכנית מחיר מטרה היות ועיר נתניה נכללת ברשימת הערים בהן יבוצעו השיווקיים לזוגות צעירים ודי בכך.
שיווק המתחם בשיטה הרגילה אומנם ישיא את רווחי המדינה במתחם, שעל פי הערכות צפוי להכניס למדינה למעלה מ 160 מיליון שקל יותר בהשוואה לשיווק המתחם במסלול "מחיר מטרה", והוא צפוי למשוך אליו אוכלוסיות חזקות ועשירות לעיר וככל הנראה גם יעשיר גם את היזמים שיזכו במכרזים. עם זאת, החגיגה היא על חשבון הזוגות הצעירים וצעירי העיר נתניה בפרט, כאשר עוד עתודת קרקע משמעותית באזורי ביקוש מופנית ליזם המרבה במחיר, ולאחר מכן יימכר לרוכשים שיהיו מוכנים לשלם הכי הרבה בעבור הדירות במתחם.
מעבר לעובדה שרשות מקרקעי ישראל מוסמכת לשווק קרקעות אך ורק בהתאם למדיניות שנקבעת על ידי מועצת מקרקעי ישראל, נראה כי התופעה הינה "רגל בדלת" להוציא מתחמים מבוקשים מתוך תוכנית הדיור הממשלתית, הגם שהם אינם נמצאים ב"ערי יוקרה" כך שההכרזות וההצהרות על תוכניות דיור חדשה עם בשורה לזוגות צעירים מלאה בכוכביות רבות.
לסיכום: בפרטי תכנית מחיר מטרה נכתב כי "שיווק במסלול דיור במחיר במטרה, יבוצע ברשויות מקומיות שבתחומן המחיר למ"ר דירתי ממוצע לא עולה על 20,000 שקלים חדשים ללא מע"מ", ואף בערים הנכללות בחישוב זה נמצאת נתניה, על פי רשימת רשות מקרקעי ישראל. זאת אומרת:  בהתאם להחלטת מועצת מקרקעי ישראל, החלוקה תעשה ברמת ערים, ולא ברמת שכונות. נתניה נכללת במסלול מחיר מטרה ולכן בחינת ערך הקרקע פר שכונה הינו בניגוד להוראות התוכנית, וכל אזור בעיר: יקר או זול, צריך להיות משווק במסלול מחיר מטרה.
מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה לכתבה: "שכונת  שירת הים  לא  יכולה  להיכלל  במחיר  מטרה  היות  ומדובר בשכונת  יוקרה  בה  ערך  הקרקע  למ"ר  עולה  על 20,000 ש"ח".
ממשרד הבינוי והשיכון טרם התקבלה תגובה עד להעלאת הכתבה.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    דיור
    אגמון 12/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק בפריפריה לבנות באיזורי יוקרה גם אם יבנו כל דירה תעלה לפחות מעל שלוש מיליון זוג צעיר יכול לחלום
    סגור
  • 8.
    אלקיו נקמן
    המעורר 11/2021/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אלקיו אדם מגעיל ולא מוסרי
    סגור
  • 7.
    מחיר מטרה אלק
    בועז 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    20000 כפול 100 מטר פלוס מעמ 2340000 חחחח מה הנחה
    סגור
  • 6.
    פוליטיקאי=שקרן
    רז 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל מילה של פוליטיקאי היא שקר רמייה ומניפולציה. תדרגו לעצמכם ואל תתעכבו שנייה כשמישהו כמו פוליטיקאי אומר שיעזור. זה תמיד ייגמר ברע.תמיד.
    סגור
  • 5.
    בכל מקום בעולם דירות באיזורי יוקרה הן יקרות
    אש 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין סיבה שהמדינה תסבסד מגורים באיזורי יוקרה. שישקיעו את הכסף בתחבורה ציבורית נוחה יעילה ודוחה. אי אפשר שכל המדינה מצטמצמת לחברה -גדרה, הפריפריה מתדלדלת ואחר כך בוכים על "חוסר משילות" בנגב, שכולו מרחבים פתוחים שהופכים למערב הפרוע.
    סגור
  • 4.
    נפלנו חזק עם אלקין
    עמית 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    יכול היה לקנות את עולמו אם היה ממשיך עם מחיר למשתכן עם שינויים לטובת המשתתפים. במקום זה החליט לקחת תוכנית שהיתה טובה לפני עשור ולא רלוונטית היום כי הנחה של 300K תישחק עד שהדירה תהיה מוכנה.
    סגור
  • 3.
    עוד לא נסגר המכרז
    עוד לא אבדה תקוותנו 11/2021/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל עוד אין חוברת מכרז והוא טרם נסגר אפשר לשנות ולשווק במחיר מטרה
    סגור
  • החוברת כבר פורסמה..
    רמי 11/2021/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עדיין ניתן לשנות אך הסיכויים לכך לא גדולים
    סגור
  • 2.
    אלקין ממיט עלינו אסון
    אין תקווה 11/2021/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    בשנים הקרובות יהיה זינוק מטורף במחירי הדיור בגלל הטיפש הזה.
    סגור
  • 1.
    בסוף מחיר מטרה יהיה רק רמת הגולן ואם אל פאחם (ל"ת)
    רק כחלון 11/2021/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור