נדל"ן ותשתיות

קושניר מאותת למשקיעים: העלאת המס תוריד את כמות העסקאות

יו"ר ועדת הכספים בריאיון לאריה גולן דיבר על העלאת מס הרכישה ובמהלך הריאיון סיפר על המהלכים של הממשלה להוזיל את מחירי הדיור: "נקל ברגולציה"
מערכת ice | 
יו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ אלכס קושניר (צילום יונתן זינדל, פלאש 90)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר מ"ישראל ביתנו" התראיין הבוקר (שלישי) לתוכנית הרדיו "הבוקר הזה" עם אריה גולן ושם דיבר על הנדל"ן ועל העלאת מס הרכישה ל-8%, דבר שמהווה מכה למשקיעים וחשף צעדים נוספים של הממשלה להיצע בשוק שככל הנראה יוזילו את מחירי הדיור.
קושניר אמר באותו הנושא כי: "ב-2015 ראינו שאחרי פעולה דומה כמות העסקאות של המשקיעים ירדה. זו לא הפעולה היחידה שנעשית להורדת מחירי הדיור - אלא דווקא בהיצע, בהקלות ברגולציה ויעד בניית 280 אלף יחידות דיור ב-4 השנים הקרובות".
 
כזכור, לפני כחודש הוחלט לעלות את מס הרכישה מ-5% ל-8%, ההחלטה להעלות את מס הרכישה אמורה לבוא במקביל להעלאת קצב הוצאת הקרקעות למכרזים מה שאומר להגדיל גם את צד ההיצע הבעייתי של השנים האחרונות. כאן המקום לציין שמיסוי המשקיעים במקביל למגבלות מימון שהטיל בנק ישראל על המשקיעים אמור לדחוק את המשקיעים החלשים יותר מהשוק אבל אלה שנחשבים למשקיעים חזקים, כלומר כאלה שמחזיקים ביתרות מזומנים גבוהות יספגו את המס ויגלגלו אותו לשוכרים.
אתמול ועדת הכספים של הכנסת העבירה את הצעת החוק (הוראת שעה) להעלאת מס הרכישה על דירה שניה ל-8% כשהמדרגה השניה תהיה על 10%. הוראת השעה תהיה בתקוף למשך 3 שנים שלאחריה יחליטו באוצר על ההמשך. ברשות המסים הדגישו שהעלאת המס תיכנס לתוקף מיד עם הפרסום ברשומות ולכן מנסים להעביר אותה עוד היום ואולי אף מחר לכנסת לקריאה שניה ושלישית כדי למנוע חוסר וודאות בקרב משקיעי הנדל"ן.
 
העלאת מס הרכישה תחול למעשה על מי שירכוש דירה שניה למגורים ב-3 השנים הקרובות כשעד סכום רכישת של 5.348 מיליון שקל ישולם מס של 8% בעוד על החלק שמעל סכום זה יחול מס של 10%. יש לציין כי שיקולי מס הם שיקולים משמעותיים בעולם של משקיעי הנדל"ן בעיקר כי מדובר בסכומים גבוהים שמשפיעים משמעותית על התשואה שהנכס מניב ולכן, באופן תיאורטי, אנחנו עלולים לראות מצב בו מחירי השכירות יעלו לאורך זמן בשל העובדה כי משקיעים ממשיכים לרכוש דירות (וכנראה גם ימשיכו גם אם בעצימות נמוכה יותר) ולכן הם יצטרכו להעלות את מחירי השכירות כדי לפצות את עצמם על אובדן התשואה וזה תהליך שיגרור את שאר המשקיעים, גם אלה שלא רכשו דירה עכשיו, להעלות מחירים - כי אם כבר, אז כבר.
יו"ר ועדת הכספים התייחס בין היתר גם לחוק שימנע מחבר כנסת נאשם בפלילים להקים ממשלה ואמר: "לא צריך לוותר על החוק הזה. אני בטוח שגם בנושא הזה הקואליציה תגיע להסכמה".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה