נדל"ן ותשתיות

סכנת תכנון בלי בנייה? השמאי הבכיר בניתוח תקן 21

הטיוטה החדשה של תקן 21 פורסמה, אבל לצד ההתלהבות משוק פתוח ואי הגבלת התמורות, מבהיר השמאי אוהד דנוס כי לא הכל ורוד: "היזם צריך ודאות והתקן הזה מחזיר את אי הוודאות. לדעתי הלכנו אחורה ולא קדימה"
מערכת ice | 
אוהד דנוס (צילום שחר שירזי)
מועצת שמאי המקרקעין במשרד המשפטים פרסמה באופן רשמי להערות הציבור את הטיוטה החדשה לתקן 21 – המוגדרת כ"בדיקה שמאית כלכלית לתוכנית פינוי-בינוי. השינויים המשמעותיים נוגעים לכך שלא הוגבלו התמורות לדירות למטה או למעלה, וכן שאין הגדרה ספציפית לרווח יזמי.
גורמים רבים הסבירו את הנושא בכך שיש לתת לכוחות השוק לעשות את שלהם והביעו אופטימיות באשר לתקן המחודש, אבל מי שמצנן את ההתלהבות הוא השמאי הבכיר אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר והבעלים של משרד דנוס-להט.
"לכאורה זה נראה טוב כי נותנים לשוק לעשות את שלו, אבל בעצם מה שרוצים הוא לתת לתכנון לחזור להוביל. לא מגבילים את התמורות או את הרווח, אבל מצד שני זה יכול לייצר מצב מסוכן מאוד בו יהיה תכנון, אבל לא תהיה בנייה", אומר דנוס. "ראינו הרבה תוכניות פינוי-בינוי שבאו לעולם, אבל לא יצאו אל הפועל. מה שיזם צריך בחיים זה ודאות, והתקן הזה מחזיר את אי הוודאות. בוא נדמיין מצב בו בדקתי פרויקט בו יכולים לקבל מקסימום 12 מ"ר, אחר כך יבוא יזם אחר וייתן 25 מ"ר. עם מי הדיירים ילכו? כמובן שעם ההצעה הגבוהה, אבל האם יהיה פרויקט? לא בטוח. יזמים יתקשו להסביר לוועדות תכנון למה הם צריכים להרוויח 25% ולא 15% שמספיקים לבנק".
 
גם בנושא הרווח היזמי דנוס אינו איש בשורות: "אף אחד לא יודע מהו הרווח ולמה הוא צריך להיות גבוה יותר. עד היום שיעור הרווח היה מוגבל, והתמורה אחידה פחות או יותר. שוב, ברגע שהחזירו את כוחות השוק, החזירו את אי הוודאות. כשאין אחידות לכאורה המצב אוטופי כי עושים תכנון הכי טוב שאפשר, אבל המשמעות היא שלפעמים לא יהיה פרויקט".
לסיכום אמר דנוס: "הרי הסיבה שהגענו לתקן 21 מלכתחילה היא שאישרו תוכניות שלא מומשו, וזו הסכנה. לדעתי הלכנו אחורה ולא קדימה, ויכול להיות שהניתוח יצליח, אבל החולה ימות. חשוב מאוד לזכור שאם אין התכנות כלכלית, כל השאר לא מעניין".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה