נדל"ן ותשתיות

רוצים לקחת משכנתא? יש לנו בשורות רעות מאוד עבורכם

העלאת הריבית של בנק ישראל ל-1.25% מייקרת אוטומטית את המסלול שצמוד לריבית הפריים, כאשר מסלול זה מהווה 40% מהמשכנתא הממוצעת כיום. בתוך שלושה חודשים - המשכנתא עלתה ב-220 שקלים. וזו רק ההתחלה
מערכת ice | 
משכנתא (צילום vecteezy)
העלאת הריבית של בנק ישראל ל-1.25% יפגע קשות לאנשים שלקחו הלוואות באופן כללי, ולנוטלי המשכנתאות בפרט. העלאת הריבית מייקרת אוטומטית את המסלול שצמוד לריבית הפריים, כאשר מסלול זה מהווה 40% מהמשכנתא הממוצעת כיום.
המשכנתא הממוצעת עומדת כיום על כמיליון שקל, מתוכה 400 אלף שקל צמודים לריבית הפריים. רק בתחילת חודש אפריל עמדה ריבית בנק ישראל על 0.1%, וכעת היא גבוהה ביותר מפי עשרה ועומדת על 1.25, כך שבתוך שלושה חודשים גדל החזר המשכנתא ב-220 שקל לחודש. אורך חיי המשכנתא מדובר בגידול של יותר מ-50 אלף שקל. אם המשכנתא היא לתקופה ארוכה יותר מ-20 שנה, ההתייקרות כמובן תגדל.
 
וזה לא הסוף - בנק ישראל העריך שהריבית תגיע ל-2.75% בתוך שנה. בהנחה והריבית אכן תגיע לרמה שכזו, אז יהיה מדובר בהתייקרות חודשית של 530 שקלים. בשבוע שעבר הציג המפקח על הבנקים יאיר אבידן נתונים בכנסת ולפיהם רק 26% מסך תיק המשכנתאות אינו מושפע ממצב המאקרו. 74% מתיק המשכנתאות חשוף לשינויים בריבית, באינפלציה או בשניהם, כשנכון לעכשיו שני הגורמים הללו במגמת עלייה.
מי שסובל אפילו יותר מהמצב הם רוכשי הדירות שמבקשים כעת לקחת משכנתא. הם צריכים להתמודד עם עליית המחירים, שרק הואצה בשנה האחרונה, והגיעה לקצב שנתי של מעל ל-15%, מה שמאלץ אותם לקחת משכנתא גבוהה. בנוסף לכך, הם מתמודדים עם התייקרות בכל מסלולי המשכנתא בשל עליית הריבית, עליית התשואות בשוק האג"ח שנובעות מהצפי להמשך עליות הריבית וכמובן האינפלציה.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה