נדל"ן ותשתיות

בכירים בנדל"ן חלוקים: השוק לקראת צינון או רתיחה?

האם ההאטה במכירת דירות חדשות תמשיך או שהיא זמנית בלבד? המרכיבים הרבים: העלייה בריבית, תיקון חוק המכר, מאבק הקבלנים בחוק ועליית מחירי הדירות, מביאים את הבכירים בנדל"ן להיות חלוקים בהערכותיהם 
מערכת ice |  2
שוק הנדל"ן
ירידה בכמות המבוקשת של דירות חדשות, זה הנתון המעניין שפורסם היום על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. כן גם: בחודש אפריל נמכרו 3,218 דירות - הנתון הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2020 אז נמכרו 3,050 דירות.
בכלל בחודשים האחרונים, על פי הודעת הלמ"ס, חלה עלייה במספר הדירות שלא נמכרו, כאשר רק בחודש מאי האחרון מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה עמד על 46,020 - עלייה של 7% מהחודש שקדם לו. נתון זה מצטרף לדו"ח של הכלכלנית הראשית מיום שלישי, כי בחודש מאי האחרון נרשמו 10,500 עסקאות לרכישת דירה, ירידה של כ-16% בהשוואה למאי בשנה שעברה. 
מה המגמה בעצם אומרת? מצד אחד ישנה עלייה של זוגות צעירים שרוכשים דירות, כך לא פחות מ-27.2 אלף דירות נרכשו על ידי זוגות צעירים, זאת לעומת  26.9 אלף שרכשו בין ינואר למאי 2021, עלייה של 1%. גם היקף המשכנתאות ממשיך להיות גבוה, כאשר בחודש יוני, על פי נתוני בנק ישראל, היקף המשכנתאות שנטל הציבור עמד על 12 מיליארד שקל. כן גם התיקון לחוק המכר שיוריד את מחירי הדירות. מהצד השני: עליית הריבית ועליית המחירים אמורים להביא את הציבור דווקא להתרחק יותר מרכישת דירה ולקיחת משכנתא לשם כך. בנוסף, הקבלנים שנאבקים בתיקון החוק והצמדת המחיר למדד תשומות הבנייה עד 40% בלבד הוביל דווקא להעלאת המחירים על ידי הקבלנים.
 
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי הגיב על כך: "עליית הריבית החדה של 1.15% במצטבר בחודשים האחרונים והצפי לעלייה בעוד 1.5% בשנה הקרובה גורמת להשתהות בסגירת העסקה בקרב הרוכשים, וזה הגורם המרכזי לירידה במכירות שמראה הלמ"ס. יחד עם זאת, אנחנו רואים שרמת המחירים נשארת גבוהה כך שניתן לראות שהביקושים מספיק חזקים. בניתוח נוסף של המגמות העולות מהנתונים, רואים כי הערים נתניה ואשקלון מובילות בכמות הדירות החדשות שנמכרו, להערכתי זה נובע מהעובדה שהציבור מחפש אלטרנטיבות בערים איכותיות שהמחירים בהן שפויים עדיין. רוב הרוכשים מבינים שערים כמו רמת גן או ת"א הן כבר לא בהישג ידו וקונים דירות בערים מרוחקות מעט מהמרכז".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתי. צילום: דנה קופל
על פי שמאי המקרקעין, ירון ספקטור, מגמת האטת המכירות תימשך גם בחודשים הקרובים. לדבריו, "הירידה במכירת הדירות החדשות כפי שמראים נתוני הלמ"ס ממשיכה את המגמה של החודשים האחרונים, ועשויה לרמז שהשוק אולי הגיע לקצה. כבר לא רואים את השתוללות הביקושים שאפיינה את השנה האחרונה ואנו אכן מזהים ירידה בכמות העסקאות, בעיקר בת"א. להערכתי המגמה תתגבר, בעקבות התיקון לחוק המכר שפוגע ברווחיות של הקבלנים עקב אי הצמדה של מחיר הדירה המלא למדד. מה שקורה בשטח הוא שקבלנים רבים מקפיאים עסקאות כדי להבין את הלך הרוח של השוק – בגלל העתירה של התאחדות הקבלנים לבג"ץ נגד התיקון ועמדת משרד המשפטים שרמז שייתכן וישנה בעייתיות חוקתית בתיקון. להערכתי, מגמת ההאטה במכירות תימשך גם בחודשים הקרובים".

שמאי המקרקעין ירון ספקטור. באדיבות המצלם 
לעומתו, עו"ד זיו כספי, מייסד ושותף משרד עורכי הדין גינדי כספי ושות׳ חושב אחרת: "הירידה במכירת הדירות משקפת מצב קיים בו  חלק מהרוכשים חזרו לשבת על הגדר בעקבות התייקרות המשכנתאות, לאחר עליית הריבית והצפי לעלייה  גם בשנה הקרובה. מחירי הדירות המאמירים, המצב הפוליטי בישראל, יחד עם ההשפעות העולמיות, מובילים יחדיו לחוסר ודאות ולחשש מחוסר יציבות בקרב הרוכשים, ויוצרים מגמת האטה בשוק. שוק הנדל"ן הישראלי ידע תקופות כאלה, אך מכולן הוא גם ידע לצאת ולחזור למימדים רגילים. אני מאמין שכך יקרה גם לאחר התקופה הנוכחית – השוק חזק מספיק ושרד בעבר משברים גדולים יותר".
כך, שבעוד  בעלים ומנכ"ל משרד ירון ספקטור שמאות מקרקעין מעריך כי מגמת ההאטה במכירות תימשך, על פי עו"ד זיו כספי: "מגמת ההאטה היא זמנית בלבד ולא תימשך זמן רב".

עו"ד זיו כספי - צילום: סם יצחקוב
תומר רייפמן מנכ"ל יעז התחדשות עירונית מקבוצת יעז הוסיף: "לתפיסתי הנתונים על ירידות מתונות לא מצביעות על מגמה וגם לא על האטה בשוק. הביקושים לדירות כפי שעולה מהנתונים עדיין גבוהים מאד. עליית הריבית גורמת לחלק לרוכשים להשתהות מעט עם רכישת הדירות וזה גורם לירידות הקלות במכירות  כמו כן התיקון לחוק המכר עושה את הפעולה ההפוכה ודווקא מתמרץ רוכשים לקנות. להערכתי אי אפשר לבשר על הצטננות של השוק , אם נבחן את הנתונים בתום השנה הנוכחית להערכתי נמשיך לראות את השוק תוסס ואיתן כתמיד".

תומר רייפמן. צילום: קרן מזור
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מס גבוה על בעלי 10 דירות ומעלה תוציא אותם משוק הדירות (ל"ת)
    יוסי 07/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הנדלן יצנח- אין כסף לקנות (ל"ת)
    הנדלן יצנח 07/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור