נדל"ן ותשתיות

כאוס בשוק הנדל"ן: "מחירי הדיור הפכו לחבית חומר נפץ"

אירוע "פסגת הנדל"ן" בהשתתפות אנשי מפתח בחברה הישראלית, סיפק כמה כותרות מעניינות במיוחד מצד מנכ"ל בנק לאומי: "אין בישראל פתרון הולם של דיור בר השגה או דירות להשכרה לטווח ארוך, מאחר והציבור מעדיף ברובו בעלות על פני שכירות"
מערכת ice |  12
הנדל"ן עולה (צילום pngwing)

מחירי הדירות בישראל ממשיכים לזנק ועלו בשנה האחרונה ב-19%. החודש נכנסה גם העיר תל אביב לראשונה להגדרה של "בועת נדל"ן", על פי מדד בועת הנדל"ן הגלובלי של בנק UBS שבדק את מחירי הנדל"ן למגורים ב-25 ערים מרכזיות ברחבי העולם. על פי המדד, מחירי הדיור בתל אביב כמעט שילשו את עצמם בין 2001 לבין 2017. שכר הדירה שמר על קצב עלייה לצד הגידול במחירי הרכישה, דבר ששיקף מחסור קשה בנכסים לדיור. לאחר תקופת תיקון קצרה ב-2018, חזר השוק לשלב נפיץ נוסף של קפיצת מחירים, עד לכדי עלייה שנתית של 19%.

לצד הנתונים המדאיגים הללו, חלה ירידה בכמות העסקאות בחודש האחרון. מהנתונים של הכלכלנית הראשית ובנק ישראל עולה במפורש, כי מאז החלו העלאות הריבית, כמות העסקאות בשוק יורדת בכל חודש בטווח של בין 20%-30% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה. יחד עם זאת, הירידה בהיקף העסקאות אינה מבשרת על ירידה במחירי הדיור.
 



לדבריו של חנן פרידמן, מנכ"ל בנק לאומי: "אין בישראל פתרון הולם של דיור בר השגה או דירות להשכרה לטווח ארוך, מאחר והציבור מעדיף ברובו בעלות על פני שכירות. קשה להניח שהממשלה תקדם מהלך משמעותי של בניית דירות להשכרה.  אך הגאות במחירי הדירות היא מכשול להתפתחות החברה בישראל, לכן מוטלת על כולנו החובה למציאת פתרונות".

עוד הסביר: "האתגר המשמעותי ביותר מולו ניצב זוג צעיר בבואו לרכוש דירה הוא גיוס ההון העצמי הנדרש בשיעור של 25% לפחות. חלק מהזוגות הצעירים נעזרים בהורים, חלק פודים חסכונות, אך רבים מהזוגות נאלצים להגדיל מינוף וליטול הלוואות משלימות מגופים חוץ-בנקאיים לטווחים קצרים יחסית, בריביות גבוהות ועם החזרים מכבידים. לזוגות אלה צריך להעמיד מקורות מימון שאינם מגדילים סיכון. זה הזמן להפחית בירוקרטיה ולזרז הליכי תכנון ובניה, לא סביר שישנן בישראל 131 ועדות לתכנון ולבניה הפועלות במקביל, ושמשך הזמן הממוצע לקבל היתר בניה בארץ עומד על מעל 400 ימים, פי 3 מהזמן הממוצע במדינות מערביות אחרות".
לסיום טען: "במקביל, צריך להפשיר קרקעות לבנייה בכל רחבי הארץ, יש בישראל עתודות קרקע שיכולות לתת מענה לאוכלוסיות רבות, לכן יש להבטיח לתושבים גישה מיטבית לתעסוקה ושירותים. האתגר המשמעותי ביותר מולו ניצב זוג צעיר בבואו לרכוש דירה הוא גיוס ההון העצמי הנדרש בשיעור של 25% לפחות. חלק מהזוגות הצעירים נעזרים בהורים, פודים חסכונות או נאלצים ליטול הלוואות משלימות מגופים חוץ-בנקאיים בריביות גבוהות ועם החזרים מכבידים. לזוגות אלה צריך להעמיד מקורות מימון שאינם מגדילים סיכון. אחד הפתרונות הניתנים ליישום הוא לחייב יזמים במסגרת מכרזי הקרקע להציע לכ-30% מהרוכשים, בכל פרויקט, הלוואת בולט להשלמת ההון העצמי הנדרש בריבית שתקבע מראש במסגרת המכרז. פתרון נוסף הוא העלאת שיעור המימון לדירה ראשונה - נכון לאפשר את הגדלת שיעור המימון מעל 75% אך ורק לרוכשי דירה ראשונה, עבור דירות בשווי של עד שני מיליון שקל.
מנכ"ל מרכז הנדל"ן, דן קצ'נובסקי: "עליית הריבית השפיעה על מאות אלפי משקי בית בישראל. מחירי הדיור הפכו לחבית חומר נפץ חברתית וכלכלית. בשנתיים האחרונות חל זינוק של שלושים אחוזים בשיעור המשפחות המפנות יותר משליש מהכנסתן הפנויה לטובת החזר המשכנתא.  התקופה הממוצעת של משכנתאות חדשות עומדת על לא פחות מעשרים וחמש שנים. לבסוף, בשנתיים האחרונות חל זינוק של חמישים אחוזים בשיעור משקי הבית הנוטלים הלוואות בסיכון גבוה כפי שמגדיר אותן בנק ישראל, ושיעורן הכולל עומד על חצי מכלל נוטלי המשכנתאות".
עוד אמר: "על הממשלה שתקום יוטל להקצות את מירב המשאבים ותשומת הלב בכדי ליצור רביזיה משמעותית בתחום התחבורה והתשתיות שתקצר את משכי התכנון והביצוע של מיזמי התחבורה והתשתיות. לצד זה על הממשלה ליצור ודאות תכנונית שכוללת הליך בקרה על הקשר בין היזם לעירייה בצורה כזו שתייעל את לוחות הזמנים בהקמת פרויקט דיור חדש, עם מינימום סרבול והתייקרות. לבסוף על המדינה לטפח הליכים של שכירות ארוכת טווח. שוק השכירות המוסדית אחראי על בין עשרה לעשרים וחמישה אחוזים מכלל היצע הדירות, בעוד בישראל הוא אחראי על פחות מאחוז. עליית הריבית במשק, לצד התשואות הנמוכות מהשכרה, הכניסו את החברות הפועלות בשוק הזה לתזרים שלילי שוטף וללא התערבות ממשלתית, זה עלול להסתיים בחיסול מוחלט של שוק השכירות ארוכת הטווח"
 

תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    כאוס על דירות
    נחום 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ככה זה שהעדר רץ לקנות בכל מחיר ,
    סגור
  • 8.
    אני לא מאמין לכתבות האלו זו לא האמת
    יוצמח 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    האמת היא שכל האנשים העוסקים ב"הורדת" מחירי הדיור, וגם המתראיינים בכל מיני כובעים, בעלי דירות רבות, ולכן הם לא ינסו לעשות משהו חוץ מלתת כביכול פתרונות שאינם מעשיים, תוך מצג שווא לציבור, בו הכל נראה שחור ולמעשה המחירים רק יעלו. כולם נגועים באנטרסים
    סגור
  • 7.
    בכל מקרה תהיה נפילת מחירים דרמטית מסיבה אחרת לגמרי
    שי לפידות 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אלה חגיגות "סוף ימי פומפיי" . לא משנה איך תסתכלו על זה , הכסף נגמר ואלה הטיפות האחרונות של הפזרנות המטורפת שאחרי הקורונה. כשאין כסף אין קונים . הולכת להיות נפילה ראשונה מהירה מאד של 25% לפחות . ( לפחות !) ואחכ ימשיך לרדת לאט לאט כמו בכל העולם עד לאיזון. רבותי אין יש מאין !
    סגור
  • 6.
    קרקעות זמינות
    אריק 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    4 2
    בלב גוש דן, במרכז חולון רובץ לו ח500, 4000 דונמים של קרקע שעברה את כל הועדות הארציות, ורק עיריית חולון משום מה לא מקדמת את הגוש העצום הזה, למרות מצוקת הנדלן במדינה. לא יאומן.
    סגור
  • 5.
    כן מבשרת על ירידת מחירים
    72 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    הביקוש יורדבשלושים עד חמעשים אחוז וכך גם מחירי הדירות ירדו בשלושים עד חמישים אחוז. וכל בעלי האינטרס בכתבה מנסים שוב להנדס תודעה. מניפולציה תיקשורתית. ירד בהתאם התוצאות יבואו בחלק א בסוך השנה והכריסה הגדולה במהלך 2023. אל תאמינו לכל אלו שמנסים לשמר מחירי הדיור שינוי המגמה כבר כאן ובריבית עולה אין מצב שמחירי הדירות ישארו או יעלו.
    סגור
  • טען עוד
  • ירידה כן בודאי לא 50 אחוז הכותב לא מבין בתחום (ל"ת)
    חחחחחח 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • צודקת
    אני 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    3 1
    הנדל"ן בקריסה ומנסים להנדס תודעה ושטיפת מוח למנוע התרסקות הבנקים שנתנו משכנתאות בטריליונים מעל שווי הנכס.
    סגור
  • בלבולי מוח. בבונים למדו מושג; הנדסת תודעה (ל"ת)
    אירה 10/2022/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 4.
    הציבור מעדיף
    נינה 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    דירות בישראל. יש שתי אפשרויות אין דירות או שיש דירות ברור שעדיף דירה בבעלות. שכל אחד שיש לו דירה בבעלות ישאל את עצמו מה היה מעדיף.
    סגור
  • 3.
    המדינה מושחתת מידי בשביל שמשהו ישתנה (ל"ת)
    הדר 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 2.
    אם יתנו לכם מקל של דיג אתם תהפכו אותו לחץ
    עופר 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אתם דפקתם דורות שלמים ואתם תתנו על זה את הדין מבטיח לכם
    סגור
  • 1.
    שיתחילו לבנות הרבה יותר דירות קטנות כמו שעושים
    יעל 10/2022/24
    הגב לתגובה זו
    5 0
    במזרח הרחוק כשצפוף
    סגור