מדדים ומחקרים

מכה למחזיקי הרב קו בישראל: האמת על נהגי הרכב נחשפת

האוטובוס לא הגיע? ניקח את הרכב הפרטי. בפריפריה נוסעים יותר ברכב בהשוואה למרכז. עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשפר את מערך הסעת ההמונים בפריפריה כדי לצמצם את השימוש בכלי הרכב הפרטי ולהגביר את השימוש בתחבורה הציבורית"
מערכת ice | 
קווי אוטובוס (צילום shutterstock, freepik)
התחבורה הציבורית בישראל סובלת מבעיות רבות, חלקן קשורות להבדלים בין המרכז לפריפריה. מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה כי כלי רכב מערים בפריפריה נוסעים הרבה יותר בכל שנה בממוצע מאשר כלי רכב במרכז הארץ. ממוצע נסועת כלי רכב פרטיים בישראל בשנת 2023 היה 14.7 אלף ק"מ.
רהט היא העיר עם מספר הקילומטרים הגבוה ביותר שכלי רכב פרטי נוסע בשנה (20 אלף ק"מ בממוצע), לעומת גבעתיים שהיא העיר שבה מספר הקילומטרים הנמוך ביותר שכלי רכב פרטי נוסע בשנה (10.2 אלף ק"מ בממוצע) – כמעט פי שניים יותר.

מהנתונים החדשים (שנת 2023) עולה כי אחרי תושבי רהט נמצאים תושבי ערד (19 אלף ק"מ), תושבי כפר קאסם (17.8 אלף קילומטרים בממוצע), תושבי עראבה ודימונה (17 אלף ק"מ כל אחד ) תושבי ביתר עלית סוגרים את החמישייה הפותחת (16.8 אלף ק"מ בממוצע).
מנגד, תושבי גבעתיים כמעט ולא מזיזים את הרכב ונסעו 10.2 אלף ק"מ בממוצע בלבד בשנת 2023. תושבי רמת גן נסעו 10.8 אלף ק"מ בממוצע. התושבים בתל אביב-יפו נסעו 11.1 ק"מ בממוצע בשנת 2023. כלי רכב פרטיים בגני תקווה גמעו 11.3 ק"מ בממוצע בשנת 2023 וכלי רכב פרטי נסע בגבעת שמואל בממוצע 11.5 אלף ק"מ בשנת 2023.
בחינת חמשת הערים הגדולות: הנהג הירושלמי נסע 13.8 אלף ק"מ בממוצע בשנת 2023, תושבי תל אביב-יפו גמעו כאמור 11.1 אלף ק"מ בממוצע. תושבי חיפה נסעו 12.6 אלף קילומטר בממוצע בכל שנה. בראשון לציון נסעו 12.4 אלף ק"מ בממוצע בשנת 2023 ובפתח תקוה נסעו 11.7 אלף ק"מ בממוצע בשנת 2023.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "ההבדלים בנסועת כלי הרכב נובעים מאיכות התחבורה הציבורית. בעוד שבמרכז הזמינות יחסית גבוהה, בפריפריה היא נמוכה ולא יעילה ולכן אנשים נאלצים לרכוש כלי רכב פרטיים כדי להגיע לעבודה או ללימודים. זה עולה הרבה יותר כסף, מגדיל פערים חברתיים וגם הסכנה למעורבות בתאונת דרכים גדלה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשפר את מערך הסעת ההמונים בפריפריה כדי לצמצם את השימוש בכלי הרכב הפרטי ולהגביר את השימוש בתחבורה הציבורית בכל יום. בכך, אנשים שלא גרים בסביבת המטרופולינים הגדולים יוכלו לחסוך כסף רב, לצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה ולהוביל גם לצמצום תאונות הדרכים. זו השקעה כלכלית כדאית אשר תחזיר את עצמה".
כלי הרכב בחברה הערבית נוסעים הרבה יותר מאשר ממוצע כלי הרכב בישראל  - 16.4 אלף ק"מ בממוצע בשנת 2023. תושבי רהט כאמור נסעו הכי הרבה בשנת 2023 (20 אלף ק"מ בממוצע), תושבי כפר קאסם (17.8 אלף ק"מ), תושבי עראבה (17 אלף ק"מ), תושבי טייבה (16.6 אלף ק"מ), תושבי טירה (16.6 אלף ק"מ), תושבי באקה אל גארבייה  (16.4 אלף ק"מ), תושבי אום אל פאחם (16.1 אלף ק"מ), תושבי מג'אר (15.9 אלף ק"מ), תושבי כפר קרע (15.8 אלף ק"מ)  תושבי קלנסוואה (15.7 אלף ק"מ),), תושבי טמרה (15.1 אלף ק"מ) תושבי נצרת (14.9 אלף ק"מ), ותושבי סחנין (14.8 אלף ק"מ) סוגרים את רשימת הערים הערביות.
הערים החרדיות:
תושבי הערים החרדיות נסעו בממוצע 15.4 אלף ק"מ בשנת 2023: תושבי ביתר עלית (16.8 אלף ק"מ בממוצע), תושבי מודיעין עלית  (16.6 אלף ק"מ בממוצע) תושבי בית שמש (16.5 אלף ק"מ בממוצע), תושבי אלעד (15 אלף ק"מ) ותושבי בני ברק נסעו הכי מעט (12.1 אלף ק"מ בממוצע).
שיאני הקילומטראז' – רכבי הליסינג
בשנת 2023 הסתכמה הנסועה של כלל כלי הרכב המנועיים ב-65.9 מיליארד ק"מ, עלייה של פחות מ-0.1% לעומת שנת 2022. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי בשנת 2023 הייתה 14.7 אלף ק"מ (15.2 אלף ק"מ בשנת 2022). רוב הנסועה השנתית הייתה של כלי רכב פרטיים (79.7%), ואחריהם משאיות (12.8%).
כלי רכב חדשים נוסעים יותר. ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. כלי רכב פרטיים חדשים (עד גיל 3) בבעלות חברות החכֵּר (ליסינג) נוסעים בממוצע יותר מכלי חדשים רכב בבעלות פרטית. בשנת 2023, הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי חדשים (עד גיל 3) בבעלות חברת החכר, עמדה על 26.6 אלף ק"מ לעומת 16.0 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות פרטית.
25.3 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה ו-24.8 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה או בתיור. כלי רכב פרטיים חדשים (עד גיל 3) בבעלות פרטית המונעים בחשמל נסעו בממוצע 43.0% יותר מכלי רכב פרטיים חדשים לא-חשמליים. הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול. בשנים 2023-2000 סך הנסועה השנתית גדלה ב-81% ומצבת כלי הרכב גדלה פי 2.2. לעומת זאת, שטח הכבישים גדל ב-65%, ואורך הכבישים גדל ב-29% באותה תקופה.​
המציאות שבה כלי רכב בפריפריה נוסעים משמעותית יותר קילומטרים מאשר כלי רכב במרכז מגלמת בתוכה השלכות רחבות, חברתיות, כלכליות וסביבתיות. בראש ובראשונה ישנן עלויות כלכליות גבוהות לתושבי הפריפריה בעיקר על דלק ותחזוקה: ריבוי נסיעות מגדיל משמעותית את הוצאות הדלק והטיפולים השוטפים על כלי הרכב. איכות התחבורה הציבורית בפריפריה נמוכה בהשוואה למרכז  יש צורך לעיתים ביותר רכב אחד, נתון שמגדיל את ההוצאה הכוללת על תחבורה.
מעבר לנושא הכלכלי ישנן השפעות חבריות כמו נגישות נמוכה להזדמנויות תעסוקה כמו גם פערים בשירותים ציבוריים בנוסף לכך, נרשמת עלייה בזיהום האוויר -ריבוי קילומטרים שנוסעים כלי רכב פירושו פליטות גזי חממה וחלקיקים מזהמים רבים יותר לנפש. תלות גבוהה ברכב פרטי מעודדת פיתוח מבוזר יותר, מגבירה את הצורך בתשתיות כבישים, ומגבילה את היכולת לפתח מערכות תחבורה ציבורית יעילות. בזבוז זמן יקר: זמן הנסיעה הרב מביא לפחות זמן פנוי להורים ולילדים, לפעילות פנאי, ללימודים ולהתפתחות אישית.
והפתרונות פשוטים: הגברת תדירות ואמינות התחבורה הציבורית בפריפריה. פיתוח מסילות וקווים אזוריים, שימוש בתחבורה גמישה (לפי קריאה), הנחות ותגמולים ושיפור התנועה לא רק למרכז אלא גם בין ערי ויישובי הפריפריה עצמם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה