מדדים ומחקרים

הנתונים נחשפים: אלה המדינות שייפגעו ממלחמת רוסיה-אוקראינה

דו"ח ה-EIU מתפרסם וחושף את תמונת ההשפעה של מלחמת רוסיה-אוקראינה על המדינות בפורום לשיתוף פעולה כלכלי אסיה - האוקיינוס השקט, שעומדות לסבול מעליית מחירים, לצד אלה שדווקא ייהנו מהרעב של השוק 
מערכת ice |  1
פוטין וזלנסקי (צילום יוטיוב/ MSNBC, כאן חדשות, vecteezy, ABC News)
ממחירי מזון ועד לתיירות ואספקת נשק, מדינות אסיה-פסיפיק עלולות להיפגע קשה ממלחמת רוסיה-אוקראינה, גם אם הן לא יהיו חשופות ישירות לסכסוך, על פי דו"ח חדש של יחידת המודיעין הכלכלית ופורסם ב-CNBC.
מחירי המזון רגישים במיוחד למלחמה מכיוון ששתי המדינות הן יצרניות סחורות משמעותיות, לפי חברת המחקר. חלק ממדינות אסיה מסתמכות על סחורות כמו דשן מרוסיה, ומחסור עולמי כבר מעלה את מחירי החקלאות והדגנים. בהתחשב ברמות הגבוהות יחסית של התלות של האזור באנרגיה וביבוא סחורות חקלאיות - גם אם מדינות אינן מוצאות מקור ישירות מרוסיה או אוקראינה, הזינוק במחירים יהיה מדאיג, הזהיר ה-EIU.
המעצמות הגדולות בעולם פגעו ברוסיה בסנקציות נרחבות על המלחמה הבלתי מעוררת של רוסיה באוקראינה. ארה"ב הטילה סנקציות על אנרגיה, בעוד שבריטניה מתכננת לעשות זאת עד סוף השנה, והאיחוד האירופי שוקל אם לעשות את אותו הדבר. לצד הסנקציות הכלליות על הכלכלה הרוסית, סנקציות הוטלו גם על האוליגרכים, הבנקים, מפעלי המדינה ואיגרות החוב של המדינה.
"לצפון מזרח אסיה - ביתם של יצרניות השבבים המובילות בעולם - יש גם חשיפה מסוימת לכל הפרעה באספקת גזים נדירים המשמשים בייצור מוליכים למחצה", אמרה EIU בדו"ח שלה. אזורים אחרים שעלולים להיות מושפעים כוללים תיירים רוסים המעדיפים להתרחק, כמו גם כמה מדינות אסיה-פסיפיק שעשויות להיות מנותקות מנשק רוסי.
המחירים העולמיים לנפט, גז ודגנים כבר עלו מאז שהמלחמה התחילה בסוף פברואר, בשל העובדה שרוסיה ואוקראינה תורמות אחוז ניכר מהאספקה העולמית עבור חלק מהסחורות הללו.
 
החוזים העתידיים על חיטה ספגו כמה עליות מהעלייה הראשונית, אך עדיין עלו ב-65% בהשוואה לשנה לפני. החוזים העתידיים על תירס עלו ביותר מ-40% באותה תקופה. מדינות מסוימות יהיו חשופות לעליית המחירים, אך אחרות עשויות להרוויח.
מלבד מזון ואנרגיה, אספקת הניקל נפגעה גם מכיוון שרוסיה היא הספקית השלישית בגודלה בעולם של ניקל. מדינות שייהנו ממחירי סחורות גבוהים יותר הן יצואניות פחם: אוסטרליה, אינדונזיה, מונגוליה; יצואניות נפט גולמי: מלזיה, ברוניי; גז טבעי נוזלי: אוסטרליה, מלזיה, פפואה גינאה החדשה; ספקי ניקל: אינדונזיה, קלדוניה החדשה; ספקי חיטה: אוסטרליה, הודו.
המדינות שיפגעו ביותר מעליית מחירים (יבוא מרוסיה/אוקראינה כאחוז מהיבוא העולמי לשנת 2020): דשן: אינדונזיה (יותר מ-15%), וייטנאם (יותר מ-10%), תאילנד (יותר מ-10%), מלזיה (כ-10%), הודו (יותר מ-6%), בנגלדש (כמעט 5%), מיאנמר ( כ-3%), סרי לנקה (כ-2%); דגנים מרוסיה: פקיסטן (כ-40%), סרי לנקה (יותר מ-30%), בנגלדש (יותר מ-20%), וייטנאם (כמעט 10%), תאילנד (כ-5%), פיליפינים (כ-5%), אינדונזיה (פחות מ-5%), מיאנמר (פחות מ-5%), מלזיה (פחות מ-5%).
המדינות שיפגעו ממחירי הדגנים בשל המחסור מאוקראינה: פקיסטן (כמעט 40%), אינדונזיה (יותר מ-20%), בנגלדש (כמעט 20%), תאילנד (יותר מ-10%), מיאנמר (יותר מ-10%), סרי לנקה (כמעט 10%), וייטנאם (פחות מ-5%), הפיליפינים (כ-5%), מלזיה (כ-5%)
רוסיה היא ספקית הנשק השנייה בגודלה בעולם. זה היה מקור עיקרי לנשק עבור סין, הודו וויאטנם במהלך שני העשורים האחרונים, ציין ה-EIU. עם זאת, זה גם ייצור הזדמנויות חדשות ליצרנים ממדינות אחרות, כמו גם ליצרנים מקומיים, נאמר בדו"ח.
המדינות התלויות ביותר ביבוא נשק רוסי בשנים 2000-2020, מדורגות לפי נתח מסך היבוא: מונגוליה (כ-100%), וייטנאם (יותר מ-80%), סין (כמעט 80%), הודו (יותר מ-60%), לאוס (יותר מ-40%), מיאנמר (כ-40%), מלזיה (יותר מ-20%) %), אינדונזיה (יותר מ-10%), בנגלדש (יותר מ-10%), נפאל (יותר מ-10%), פקיסטן (פחות מ-10%).
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    בחול יש מדענים אפילו מנאסא!!!
    משהו מסריח חברים 04/2022/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שאומרים שאנחנו על סף קטסטרופה אקלימית ומדברים איתנו על מלחמות וקורונה לא משחררים מידע דרך התשקורת אבל כל רשת חברתית עמוסה בסרטונים שעוד 3 שנים תיהיה בעולם רעידת אדמה אקלימית שתהרוג מאות מליונים מה קורה פה?!
    סגור