מדדים ומחקרים

איפה הנדל"ן צפוי לזנק ביום שאחרי המלחמה? המומחים מנתחים

איך תשפיע מלחמת חרבות ברזל על שוק הנדל"ן ומי הערים שצפויות ליהנות מביקוש גבוה עם תום המערכה? ראול סרוגו, ירון גינדי, שרון בן צבי ודליה עסיס עם התשובות

מערכת ice |  25
דליה עסיס (מימין), ראול סרוגו, שרון בן צבי, ירון גינדי (צילום אלן צ'פלסקי, יחצ, רובי קסטרו, גלי חרמון)
שרון בן צבי 
בעלת חברה לייעוץ, שיווק ומכירת נכסי נדל"ן, דירקטורית ומרצה
"הטבח המחריד של ה-7 באוקטובר והתקופה המורכבת שכולנו חווים מאז אותה שבת ארורה, רק חידדה את ההבנה שמדינת ישראל היא הבית הלאומי שלנו. להשקפה הזו כבר שותפים היום גם יותר ויותר יהודים מהתפוצות, שבעקבות הזינוק באירועי האנטישמיות, הגיעו למסקנה שהם אינם חסינים עוד ושהמקום המוגן ביותר עבורם הוא כאן.
מצב העניינים הזה עתיד להביא לגלי עלייה (או חזרה לישראל), עניין שיתורגם גם לגזרת הנדל"ן ולרכישת נכסים. להערכתי, היישובים שצפויים ליהנות מביקוש גבוה, הם דווקא אלו הפונים לציבור הדתי והחרדי. מדובר בין היתר במודיעין עילית, אריאל, גבעת זאב, ביתר עילית וצופים – יישובים הנמצאים אמנם מעבר לקו הירוק, אך מספקים מענה הן בהיבט הקהילתי והן בהיבט האידיאולוגי, לאותן אוכלוסיות הדוגלות ביישוב ארץ ישראל ומבקשות להקים פה את ביתן. יתרון משמעותי שמציעים אותם היישובים טמון במחיר שהוא עדיין זול ושפוי ביחס לערים הגדולות בלב אזורי הביקוש.
אני יכולה לספר שבני קהילות יהודיות רבות בארצות הברית ומדינות אירופה, כבר החלו להתעניין ברכישת בתים ודירות ביישובים שהזכרתי, והם רוצים להיות חלק מתהליך ההתפתחות שלהם. בקיצור ולעניין: אני מאמינה שלקרקעות בישובים הללו יש פוטנציאל השבחה גדול, והן יזכו להתעניינות רבה.
  
ירון גינדי 
נשיא לשכת יועצי המס
"צמיחתו של שוק הנדל"ן תלויה במגוון רחב של פרמטרים – ובראשם איך ומתי תסתיים המלחמה. כולנו מבינים שהצמיחה לא תהיה מיידית, ושהשוק יידרש לתקופת התאוששות. זה יקרה לתחושתי בסוף 2024 או במהלך 2025, ומהסיבה הפשוטה שהצמיחה הצפויה מבוססת על כך שאוכלוסיית ישראל גדלה ואנשים צריכים ויצטרכו פתרונות דיור.
עד 2040 יידרש לבנות ברחבי ישראל למעלה מ-2 מיליון דירות, ולפי הקצב הנוכחי אנחנו עוד רחוקים מאוד מהיעד. בניגוד לדור הוותיק, ועל רקע יוקר המחייה בישראל, אנחנו גם רואים שאצל הדור הצעיר משתנה תפיסת העולם: מבחינתם בעלות על דירה היא לא בגדר מטרה ראשונה במעלה, כשגם מגורים בשכירות ארוכת טווח באים בחשבון.
באשר לאזורים שייהנו מפופולריות בתום המלחמה, הרי שאף אחד בשלב זה לא ממש יודע עד כמה באמת תיקח על עצמה המדינה את שיקום הדרום ופיתוח הצפון כמשימה לאומית, איזה משאבים היא תשקיע וכיצד הלכה למעשה יתבצע המהלך. אמנם חלק מהמשפחות הצעירות מעדיפות להגיע לפריפריה – אבל הרוב, כמו בכל מדינות המערב, מעדיף לגור במרכזי העניינים, שם מרוכזים חיי התרבות, החינוך והמסחר. לכן המטרופולינים הגדולים והיישובים המחוברים אליהם – בצפון, במרכז ובדרום – ייהנו  ממרב הביקושים והצמיחה".
דליה עסיס
שמאית מקרקעין ומתכננת ערים
"בהנחה שמטרות מלחמת חרבות ברזל יושגו, ויוחזרו השקט והביטחון לתושבי הנגב המערבי (לשעבר עוטף עזה) והגליל – ייהפכו האזורים הללו לאטרקטיביים להשקעות נדל"ן. זה לא סוד, הביקושים באזורים אלה צנחו בזמן המערכה, והמגמה עשויה להמשיך בתקופה הקרובה, שתהא תקופת ביניים עד שקהל הרוכשים יחוש אמון וביטחון לעבור ולהתגורר בצפון ובדרום המדינה. אני סבורה כי תקופת ביניים זו יכולה גם לייצר הזדמנות להשקעה בדיור בערי הדרום שדרות, נתיבות, אופקים ואשקלון. כך גם לגבי יישובים בצפון, דוגמת קריית שמונה, מעלות או כרמיאל.
אחד מלקחי המלחמה, נוגע כמובן לצורך הבוער בפתרונות מיגון. ירי הטילים על העורף הציף את הבעיה הנוגעת להיעדר ממ"דים בכשני שליש מהדירות בישראל. הצורך שהיה קיים עוד קודם, התעורר לאורך השבועות האחרונים ביתר שאת – ויקבל כעת מענה בתנופה של פרויקטים בהתחדשות עירונית, גם בפינוי-בינוי וגם בתמ"א 38 וחלופותיה.
בהקשר הזה, צריך גם הביא בחשבון כי אמנם בטווח המיידי ירד הביקוש לדירות ללא ממ"דים, אבל דווקא השקעה בדירות מסוג זה היום, כשהביקוש להן נמוך (וכך גם המחיר), יכולה להתברר כהשקעה טובה. דוגמאות לכך מספקות השכונות הוותיקות של דרום תל אביב ויפו, כמו גם ערי הלווין של גוש דן. ישנם כמובן עוד יישובים נוספים ברחבי הארץ, שבהם קיימות שכונות ותיקות עם בניינים ללא מיגון, כשהדירות בתחומן מהוות אופציה להשקעת נדל"ן פוטנציאלית".
  
ראול סרוגו
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
"כאשר מדברים על שוק הנדל"ן חובה לנתח את התמונה הרחבה, כשכל התייחסות שלנו ליום שאחרי המלחמה ולמוקדי הביקוש המרכזיים, תלויה בהתנהלות המיידית של המדינה. ענף הבנייה נמצא היום באחד המשברים הגדולים בתולדותיו, ללא סדרת פעולות מהירה מאוד של הממשלה הוא יקרוס. המשמעות: כל התחזיות על חזרת קונים ועל עליית יהודים המונית יתקלו במחסור ענק ובאי יכולתו של הענף לעמוד בדרישות ממנו.
במציאות שבה ההיצע רחוק מלענות על הביקוש, צמצום הפערים והתנעה מחודשת של הפעילות באתרי הבנייה, מחייבת מהממשלה להשלים את הבאתם של עשרות אלפי עובדים זרים, תוך קיצוץ דרמטי של החסמים הבירוקרטיים – וזאת כדי שקבוצה גדולה ראשונה של עובדים תהיה פה כבר לפני סוף השנה הנוכחית. במקביל, יש להכין תוכנית סדורה לחזרת העובדים מיהודה ושומרון בצורה הדרגתית ובטוחה, כשבשלב הראשוני יש להביא אותם לעבודה בשיקום ובהקמת תשתיות מחוץ לערים.
בנוסף, הממשלה חייבת לאשר דחייה ארוכה של תשלומים על קרקע ופיתוח במכרזים שלה ולהחזיר את מס הרכישה לרף של 5%. כמו כן המדינה מתבקשת להורות על הקדמת תשלומים לקבלני ביצוע בעבודות ציבוריות ותשתיות, להפחית ערבויות והיטלי עיכבון שעליהם להעמיד בעת התמודדות במכרזים, לצד פיצוי קבלנים בגין עיכובי ביצוע העבודות עצמן. בכל הקשור לשיקום פגיעות המלחמה, תצטרך המדינה להשלים תוכניות מיד ולצאת למכרזים לחברות הבנייה הישראליות, תוך שינוי תפיסה שיאפשר הטמעת טכנולוגיות בנייה מתקדמות ומהירות, ובחומרים כחול-לבן של תעשיית הבנייה הישראלית.
השורה התחתונה אחת: ללא יישום מהיר של הצעדים הללו, בניית הדירות תיחתך דרמטית, הביקוש לא יקטן והמחירים עלולים להגיב בקיצוניות. זה הזמן של הממשלה לעבור מהצהרות למעשים".
צילומים: אלן צ'פלסקי, יח"צ, רובי קסטרו, גלי חרמון
תגובות לכתבה(25):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    ממש לא זמן לקנות
    טל 12/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האינפלקציה עולה כנשים כבק מעבדים את הבתים כי לא עומדים בהחזרים, המחרים יצנחו
    סגור
  • 20.
    עיקר הקנייה של נדלן בבית שמש
    ירון 12/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קהילות שלמות מחפשות לקנות שם
    סגור
  • 19.
    מה הם מחייכים ?
    ירון 12/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חיים בעבר. קריסה של מעל ל 50% כבר בדרך. נגיע אל מתחת למחירי 2008.
    סגור
  • 18.
    להקיא. יהודונים. כסף - סוגדים לכסף
    מוטי 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יהודונים עלובים
    סגור
  • 17.
    ירידה במחירי נדל"ן ב"ה
    אסף יוסף כהן 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מאחל שמחירי הנדלן ירדו ושלכל אזרח יהודי ישראלי ולכל לוחמים ולוחמות משוחררים ב"ה שיקבלו דירה 3 חדרים מינימום אך ורק למי שאין בית ברשותו .זה האיחול שלי שלכולם יהיה טוב ושחזרירי בנדלן יקבלו חמלה וחוק חדש למען האינטרסים האמיתים שלנו שלאף אחד לא יחסר בית .
    סגור
  • טען עוד
  • 16.
    כולם מדברים מפוזיציה (ל"ת)
    נו באמת 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    לשרון -המקום הכי מוגן זה כאן - חחח .
    כלכלן 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המציאות הנוכחית הוכיחה שכאן הכי פחות מוגן ומחירי הדירות צריכים להתאים לסיכון לחיות כאן ולרדת מינימום 50%. הנדלן בועה מטורפת. מחיר נורמלי לדירה ממוצעת בישראל צריך להיות עליות בנייה פלוס 30-40 %.
    סגור
  • 14.
    המקום המודן ביותר הוא כאן
    רן 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כמה שטויות אפשר לומר. סטטיסטית נהרגים כאן פי מליון יותר יהודים מכאללו שנהרגו בלונדון או בפריז או באקצות הברית. מי בדיוק מבין את השטות הזו שהמקום הבטוח ביותר ליהודים הוא כאן בישראל...??? מדיבורי אנשטישמיות עוד לא מת אף אחד ככל שזכור לי...
    סגור
  • 13.
    חחחחחחח
    Arik 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אחרי שננצח את החמאס החמדנים מהנדלן הבאים בתור
    סגור
  • 12.
    חחחח איזה בדיחות על הבוקר,זהירות אנטרסנטים (ל"ת)
    ניר 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • 11.
    בעלי עניין
    דן 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    8 0
    איך יזנק מה לאנשים יהיה פתאום יותר כסף הבעיה היא לא שאין דירות ולא שאין ביקוש הבעיה שכמעט לאף אחד אין כסף לקנות דירה במחירים של היום וגם למעט שיש לא כדאי לקנות בארץ במחיר מופקע מעדיפים בחול או להנות מריבית
    סגור
  • 10.
    גליל, נגב, יהודה ושומרון. הגיע זמן רבונות בפועל (ל"ת)
    אחות 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 9.
    בוז
    אבי 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הזוי מה איכפת
    סגור
  • 8.
    בול - שיייט (ל"ת)
    עוד חוכמולוגים... 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 7.
    מומחוי (ל"ת)
    חיחיחי 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 6.
    איבדנו כיוון
    קובי 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    13 2
    תמונות של סוכני מכירה מחייכים ומאושרים עם כתבה שהם מנסים לשכנע את העדר לקנות דירות במדינה הזו שכל שפוי החי מחוץ לה לא היה משלם שקל עבור זה באיזור מטורף שלא ישאירו אותו בחיים ויחסלו אותו אם זה ברחוב ואם הוא בביתו
    סגור
  • אתה אבדת כיוון. כיהודי, נראה לך שבאירופה או
    אחות 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 4
    באמריקה טוב יותר? לא שמעת קצת חדשות בזמן האחרון?
    סגור
  • כל יום נהרגים פה בין 3 ל1400 באמריקה מישהו נהרג? (ל"ת)
    אאבב 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    בעלי עניין
    חצי 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    13 0
    3 הם בעלי ענין להמשיך את מגמת עלית הנדל"ן. במסגרת זאת יש להם כדור בדולח לנתח את המצב בארץ "אחרי המלחמה"
    סגור
  • 4.
    על מי אתם עובדים?
    "מומחים" 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    15 0
    חבורה של מפמפמים חולירות. כתבה מוזמנת ב1000%
    סגור
  • 3.
    לא קראתי את הכתבה
    יעקב 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    20 0
    מכייון שזאת כתבה מוזמנת והקבלנים בלחץ ראו מקרה חנן מור ויגדו בסוף שהמחירים יעלו !!
    סגור
  • 2.
    בקיצור יהיה ביקוש בכל הארת (ל"ת)
    אנה 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    3 4
    סגור
  • 1.
    גיבוב של שטויות
    anj 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    12 2
    מדינת ישראל הולכת להתמרכז בצורה קיצונית. מה שיותר רחוק מהקצוות ( צפון ודרום) יהנה מביקודים מטורפים
    סגור
  • באמת? אולי מדינת תל אביב (ל"ת)
    אחות 12/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • חבל שאתה לא קורא את התוכן
    ang 11/2023/30
    הגב לתגובה זו
    0 5
    כי זה בדיוק מה שאחד מהמשתתפים כתב.
    סגור